UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 1 |
Simplified search suggestions : Roslan Ahmad Fuad |
1 | 2019 thesis | Kesan Modul Kelompok Kemahiran Belajar Pendekatan Terapi Kognitif tingkah laku terhadap Kemahiran Belajar dan konsep kendiri dalam kalangan pelajar Roslan Ahmad Fuad Kajian ini bertujuan mengkaji Kesan Modul Kelompok Kemahiran Belajar HM (KBHM) berdasarkan Pendekatan Terapi Kognitif tingkah-laku (TKT) terhadap Kemahiran Belajar (KB) dan Konsep Kendiri (KK) dalam Kalangan Pelajar. Pembinaan modul KBHM didasarkan kepada Model Kitaran Pembelajaran Pengalaman. Modul KB-TKT diuji kesahan dan kebolehpercayaan melalui ujian rintis sebelum kajian kesan modul dijalankan. Kajian ini merupakan kajian kuasi-eksperimental. Kajian ini dijalankan di dua buah sekolah menengah di Daerah Kuala Kangsar. Soal selidik kajian ialah maklumat peribadi berserta dua inventori iaitu inventori Kemahiran Belajar-HM (KBHM) dan inventori Skala Konsep Kendiri Multidimensi. Seramai 120 subjek terlibat dalam kajian iaitu 30 subjek (n=30) dalam kelompok besar, 30 subjek dalam tiga kelompok kecil dibahagi sama rata (n1=10, n2 =10 dan n3 =10) dan selebihnya (n=60) adalah kelompok kawalan. Subjek kelompok rawatan mengikuti 10 sesi rawatan Modul KBHM yang dijalankan secara mingguan ..... 846 hits |