UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 3 |
Simplified search suggestions : Saraswathy Kullan |
1 | 2021 article | Kepimpinan guru di Sekolah Kebangsaan Asli, Negeri Sembilan Saraswathy Kullan Tujuan utama kajian ini adalah untuk meninjau tahap kepimpinan guru dalam kalangan guru SK Asli, Negeri Sembilan. Instrumen soal selidik Teacher Leadership Self-Assessment (TLSA) telah digunakan untuk mengukur tahap kepimpinan guru. Rekabentuk kajian kuantitatif ini melibatkan seramai 50 orang responden yang telah dipilih secara rawak mudah. Capaian analisis I-CVI (0.83 hingga 1.00), S-CVI (0.97 hingga 1.00) dan Pekali Kappa (0.81 hingga 1.00) membuktikan instrumen dalam kajian ini mempunyai kesahan kandungan yang tinggi. Seterusnya, nilai alfa Cronbach, Cronbach’s Alpha if Item Deleted, Inter-Item Correlation dan Corrected Item-Total Correlation menjelaskan bahawa instrumen TLSA dalam kajian ini mempunyai kebolehpercayaan yang baik. Data soal selidik dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil menunjukkan kepimpinan guru di sekolah-sekolah kajian berada pada tahap yang tinggi (min= 4.46, SP=0.42). Implikasinya, kepimpinan dalam kalangan guru perlu diutamakan kerana gur..... 460 hits |
2 | 2022 article | Tahap amalan kepimpinan lestari guru besar satu kajian rintis daripada perspektif guru di SK Asli, Negeri Sembilan Saraswathy Kullan Kerintangan yang dihadapai sewaktu Pendemik Covid-19 telah memberi kesedaran kepada semua pihak yang terlibat bekerjasama dalam pembangunan pendidikan untuk membaik pulih sistem pendidikan. Pada masa yang sukar ini, guru besar diberi tanggungjawab untuk mengurus sekolah sebaik mungkin agar peluang pembelajaran berterusan kepada semua murid ditawarkan tanpa sebarang halangan. Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap amalan kepimpinan lestari guru besar di empat buah Sekolah Kebangsaan Asli (SK Asli), Negeri Sembilan. Reka bentuk kuantitatif berkonsepkan tinjauan telah pun diimplentasikan dalam kajian ini. Seramai 50 orang guru yang dipilih secara rawak mudah telah dijadikan sampel menggunakan instrumen Sustainable Leadership Questionnaire (SLQ). SPSS 25.0 telah digunakan untuk menganalisis data kajian. Dapatan menunjukkan bahawa tahap amalan kepimpinan lestari guru besar berada pada tahap tinggi (min=4.55, SP=0.43) di semua empat buah sekolah kajian. Dapatan kajian ini diharap..... 167 hits |
3 | 2023 thesis | Hubungan amalan organisasi pembelajaran, amalan kepimpinan lestari guru besar dan kepimpinan guru di Sekolah Kebangsaan dalam komuniti Orang Asli Saraswathy Kullan Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara amalan
organisasi pembelajaran, amalan kepimpinan lestari guru besar dan kepimpinan guru
serta peranan amalan organisasi pembelajaran sebagai mediator dalam hubungan antara
amalan kepimpinan lestari guru besar dan kepimpinan guru di sekolah kebangsaan
dalam komuniti orang asli. Reka bentuk kajian ini menggunakan pendekatan berbentuk
kuantitatif dengan kaedah tinjauan melibatkan seramai 518 orang guru yang berkhidmat
di sekolah kebangsaan dalam komuniti orang asli seluruh Malaysia. Data yang dikutip
telah dianalisis secara deskriptif dan inferensi berbantukan perisian SPSS 25.0 dan juga
AMOS 24.0. Hasil kajian menunjukkan wujud korelasi antara amalan organisasi
pembelajaran dengan amalan kepimpinan lestari guru besar (r = 0.815), amalan
kepimpinan lestari guru besar dengan kepimpinan guru (r = 0.652) dan amalan
organisasi pembelajaran dengan kepimpinan guru (r = 0.678). Data kajian yang dicerap
sepadan (fit)..... 231 hits |