UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Siti Sakinah Mohd Yusof |
1 | 2017 thesis | Keberkesanan penggunaan alat bantu mengajar interaktif bagi meningkatkan kefahaman konsep pengaturcaraan dalam kalangan pelajar Siti Sakinah Mohd Yusof Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan penggunaan alat bantu mengajar interaktif bagi meningkatkan kefahaman mengenai konsep pengaturcaraan dalam kalangan pelajar. Satu kajian berbentuk kuasi-eksperimen telah dijalankan di sebuah kolej di Perak. Sampel kajian terdiri daripada 91 orang pelajar telah dipilih berdasarkan markah ujian-pra mereka. Pelajar-pelajar telah dibahagikan kepada dua kumpulan dengan menggunakan persampelan bertujuan, 53 pelajar dalam kumpulan eksperimen dan 38 orang pelajar dalam kumpulan kawalan. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran, pelajar dalam kumpulan eksperimen telah dirawat dengan menggunakan alat bantu mengajar interaktif kontemporari manakala pelajar dalam kumpulan kawalan telah dirawat menggunakan alat bantu mengajar interaktif konvensional. Data telah dikumpulkan melalui ujian-pra dan ujian-pasca, dan ia dianalisis menggunakan ujian-t berpasangan, analisis kovarians (ANCOVA) dan analisis tematik. Peningkatan yang signifikan dalam prestasi s..... 2277 hits |
2 | 2023 article | Transitioning from scratch to Java a mixed method investigation into students\ learning processes Siti Sakinah Mohd Yusof This research examines the transition from Scratch to Java programming, highlighting high achievement among participants. The study includes 70 students and utilizes mixed methods, combining quantitative analysis and qualitative narratives. Findings demonstrate the effectiveness of Scratch Visual Teaching Aids (VTA) in developing educational games, understanding algorithm concepts, and improving programming projects. Students' attitudes towards Scratch VTA show increased interest, concentration, and enjoyment in learning. Quantitative analysis indicates positive tool capabilities (mean scores ranging from 3.25 to 3.46). Qualitative narratives reveal varying perceptions of the transition, with prior programming knowledge influencing the shift. Challenges include adapting to the learning session and mastering Java's syntax and concepts. This study enhances programming education practices, providing recommendations for educators during the Scratch-to-Java transition.
Keywords: programmin..... 138 hits |