UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Syamsinar Abdul Jabar |
1 | 2021 article | The use of multimedia courseware in teaching sign language to hearing impaired students Syamsinar Abdul Jabar This quasi-experimental study was aimed to see the effect of using interactive multimedia software in teaching the Kod Tangan Bahasa Melayu (KTBM) to students with hearing impairments. In this study two types of software developed by the researcher have been used as teaching materials. The built-in multimedia is called Koswer Multimedia Interaktif Bahasa Melayu (KoMIBM) and Koswer Multimedia Bahasa Melayu (KoMBM). The respondents of the study consisted 60 students of year three and four from Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas program for hearing impairment in Malaysia. The data were collected through pre and posttest and analyzed using MANCOVA statistics. The results of the data analysis show that there is a significant difference in the correct hand code usage score between experimental group and control group. The MANCOVA analysis results show the following results [F (1, 49) = 5.996, p .. 417 hits |
2 | 2013 thesis | Penglibatan murid bermasalah pendengaran dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah Syamsinar Abdul Jabar Kajian kes ini dijalankan untuk meninjau pandangan guru terhadap penglibatan murid bermasalah
pendengaran di dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah bagi mata pelajaran
Bahasa Melayu dan Matematik serta mengenal pasti faktor penggalak dan penghalang penglibatan murid
di dalam aktiviti berkenaan. Kajian ini melibatkan empat orang murid bermasalah pendengaran,
seorang guru Matematik dan seorang guru Bahasa Melayu. Instrumen kajian merupakan satu set borang
senarai semak pemerhatian digunakan untuk mengumpul data berkenaan tahap penglibatan murid di dalam
aktiviti pengajaran dan pembelajaran bilik darjah bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik.
Protokol temu bual digunakan untuk menemu bual guru dan murid bagi mengetahui faktor-faktor
penggalak dan penghalang penglibatan murid di dalam bilik darjah. Data temu bual pula dianalisis
dengan mentranskripsikan ke dalam bentuk verbatim dan diberikan tema-tema berdasarkan persoalan
kajian. ..... 90 hits |