UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Vasanthan AL Gurusamy |
1 | 2019 Article | Penggunaan schoology untuk memerihalkan isu dalam pendidikan moral menerusi kelas berbalik (flipped classroom) Vasanthan Gurusamy Penggunaan platform pembelajaran dalam proses pengajaran semakin meluas sejak kebelakangan ini. Dalam Pendidikan Moral, platform secara talian Schoology di dalam Kelas Berbalik (Flipped Classroom) telah menjadi wahana baharu di dalam Pendidikan Moral untuk mengembangkan pemikiran moral. Kajian kualitatif yang menggunakan reka bentuk kajian tindakan telah digunakan dalam kajian ini. Temu bual berfokus telah dilaksanakan terhadap 6 orang guru praperkhidmatan (GPP) opsyen Pendidikan Moral yang menggunakan platform Schoology. Dapatan kajian mengetengahkan GPP berupaya memerihalkan isu moral daripada tiga tema pembelajaran yang dibincangkan. Dapatan kajian juga mendapati GPPP berupaya mengembangkan elemen pemikiran moral setelah perbincangan dilaksanakan menerusi aktiviti seperti menonton video dan maklum balas yang diberikan di dalam platform secara talian Schoology (peringkat prapengajaran dan pasca pengajaran)... 1565 hits |
2 | 2019 Thesis | Penggunaan teknik pembikinan filem pendek dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral di sekolah menengah Vasanthan Gurusamy Kajian ini bertujuan meneroka proses perkembangan psikologi pelajar Pendidikan Moral
dengan menggunakan teknik pembikinan filem pendek sebagai rangsangan pengajaran dan
pembelajaran Pendidikan Moral. Kajian kualitatif ini dijalankan dalam reka bentuk kajian
tindakan. Model kajian tindakan Zuber-Skerrit telah digunakan untuk melihat proses
perkembangan psikologi dari aspek sensitiviti moral, pertimbangan moral dan motivasi
moral murid-murid Pendidikan Moral tingkatan 4. Murid-murid terlibat dalam proses pembikinan
filem pendek iaitu membuat papan cerita, berlakon, menonton dan menganalisis filem.
Daripada tiga kelas pengajaran yang mempunyai 120 orang murid hanya seramai 18 orang murid telah
dipilih sebagai peserta kajian untuk mengumpul data dengan menggunakan teknik temu
bual, pemerhatian, catatan jurnal d..... 3045 hits |