|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 10 |
| Simplified search suggestions : Zainiah Mohamed Isa |
| 1 | 2016 Article | Pembangunan modul literasi awal (Modul Lit-A) untuk kanak-kanak TASKA Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, 8255 hits |
| 2 | 2016 Article | Aplikasi Model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Arshad Mahzan, Omar Ainon, Atikel ini menjelaskan aplikasi model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak. Modul Lit-A dibangunkan untuk memberi pendedahan awal kepada kanak-kanak tentang kemahiran literasi awal seperti bahasa dan komunikasi; konsep cetakan dan cetakan persekitaran; fonemik dan fonetik; bacaan dan kefahaman naratif; dan tulisan awal. Kajian ini berbentuk penyelidikan campuran (kualitatif dan kuantitatif) yang diaplikasikan dalam reka bentuk pengajaran model ADDIE, iaitu (i) Analisis (Analysis); (ii) Reka Bentuk (Design); (iii) Pembangunan (Development); (iv) Pelaksanaan (Implementation); dan (v) Penilaian (Evaluation). Sampel kajian terdiri daripada 4 orang penilai luar, 3 orang pendidik, dan 30 orang kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun. Dapatan menunjukkan Modul Lit-A mempunyai kesahan kandungan yang tinggi, sesuai dilaksanakan untuk kanak-kanak, dan berkesan meningkatkan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak. Justeru, Modul Lit-A dapat digunakan..... 6709 hits |
| 3 | 2012 Article | Peranan ibu bapa dalam memastikan pencapaian literasi kanak-kanak prasekolah semasa berada di rumah Mohamed Isa Zainiah, Abdul Hamid Nur Asiah, Kajian ini dijalankan bagi menentukan hubungan antara aktiviti literasi yang dilakukan oleh ibu bapa di rumah dengan pencapaian literasi anak-anak mereka. Kajian ini memberi tumpuan kepada aktiviti membaca bersama, menyediakan bahan bacaan dan juga tempat membaca bagi kanak-kanak prasekolah semasa mereka berada di rumah. Seramai 80 orang kanak-kanak dan ibu bapa mereka telah dipilih sebagai sampel kajian. Data diproses menggunakan perisian SPSS bagi menganalisis, peratusan, dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan tiada hubungan yang signifikan terhadap pembolehubah-pembolehubah yang diuji. Dapatan bagi aktiviti membaca bersama r=.018, p > .05, menyediakan bahan r=.035, p > .05, dan tempat membaca r=.007, p>0.05. Keseluruhan analisis kajian tidak menunjukkan hasil yang menggalakkan. Pengkaji mencadangkan agar ibu bapa diberikan bimbingan keibubapaan untuk mendidik anak-anak di rumah dengan lebih efektif supaya kanak-kanak mendapat faedah pendidikan samada di rumah mahu pun di sekolah... 2678 hits |
| 4 | 2009 Monograph | Keberkesanan penggunaan buku cerita bergambar yang telah ditetapkan tahap bacaannya terhadap peningkatan tahap bacaan kanak-kanak Mohamed Isa Zainiah, Bahan bacaan perlu disesuaikan dengan tahap pembacaan kanak-kanak agar kanak-kanak mudah dan berminat untuk membaca. Oleh itu suatu sistem pemeringkatan buku adalah perlu agar kanak-kanak disediakan dengan buku yang bersesuaian dengan tahap pembacaannya. Oleh kerana di tadika terdapat kanak-kanak yang berbeza tahap pembacaannya iaitu tahap pembaca baru (tahap 1), pembaca awal (tahap 2) dan pembaca maju (tahap 3); perlulah disediakan buku-buku bagi pembaca di tahap-tahap tersebut Oleh itu kajian eksperimen ini ingin melihat kesan penggunaan buku cerita yang telah diperingkatkan untuk pembaca tahap 1, tahap 2 dan tahap 3 terhadap pemunculan literasi kanak-kanak prasekolah di Malaysia. Sebanyak 40 sampel kanak-kanak telah dibahagikan kepada kumpulan rawatan dan kawalan secara rawak. Buku cerita dibacakan secara kuat kepada kanak-kanak selama 15 mint sehari selama 5 minggu. Hasil dapatan secara peratusan dan ujian t menunjukkan perbezaan di antara kumpulan rawatan dan kawalan dari segi tah..... 1880 hits |
| 5 | 2017 Article | Kesan modul literasi awal (Modul LIT-A) terhadap pencapaian kemahiran literasi awal mengikut jantina kanak-kanak Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, 4819 hits |
| 6 | 2017 Article | Kesahan kandungan modul literasi awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+ dan 4+ tahun Mohamed Isa Zainiah, Bacotang Juppri, Che Mustafa Mazlina, 4138 hits |
| 7 | 2017 Article | Early Literacy Curriculum (ELiC) framework for nurseries in Malaysia Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Md. Yasin Siti Farhana, 2445 hits |
| 8 | 2019 Article | Developing symptomatic behavior screening tool (SymBest) for children with behavior problems : a fuzzy delphi method Zainiah @ Zaniah binti Mohamed Isa The purpose of this research is to develop a symptomatic behaviour screening tool (SymBest) for early childhood educators to identify children with symptomatic behaviours. The measuring constructs of the screening tool are the child developmental domains with developmental delays as items representing the constructs. Fuzzy Delphi analysis was conducted with 18 participants from diverse backgrounds of clinical and education to gain the expert consensus on the suitability of the constructs and items representing SymBest. The findings showed that the experts have a fair degree of agreement on the constructs and the items suggested to form SymBest. The constructs and items with accepted threshold value, percentage of group consensus and fuzzy score is then organized in sequence priority to form the screening tool.
.. 1302 hits |
| 9 | 2021 Article | Aktiviti sokongan bagi perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak Zainiah Mohamed Isa Penguasaan yang lemah dalam kemahiran bahasa dan komunikasi akan menjejaskan kemahiran literasi awal, dan seterusnya kemahiran membaca dan menulis kanak-kanak. Justeru, artikel ini menjelaskan beberapa aktiviti sokongan bagi perkembangan bahasa dan komunikasi kanak-kanak yang boleh dijalankan oleh guru. Antara aktiviti yang dapat menyokong pencapaian bahasa dan komunikasi kanak-kanak, ialah; (i) interaksi dan perbualan; (ii) bermain; (iii) menyanyi dan bahasa berima; (iv) membaca buku; dan (v) bercakap di khalayak. Aktiviti-aktiviti ini perlu dijalankan terhadap kanak-kanak secara implisit dan eksplisit oleh guru sama ada di dalam atau di luar kelas. Guru memainkan peranan penting bagi menyediakan aktiviti, suasana, persekitaran, dan bimbingan serta sokongan bagi menjamin kanak kanak dapat mencapai potensi diri masing-masing... 886 hits |
| 10 | 2013 Thesis | Keberkesanan kaedah pembacaan buku cerita bertahap terhadap kemahiran pemunculan literasi kanak-kanak prasekolah Zainiah Mohamed Isa Kajian ini bertujuan mengenal pasti keberkesanan kaedah pembacaan buku cerita bertahap terhadap kemahiran pemunculan literasi kanak-kanak prasekolah. Kajian yang dijalankan berbentuk eksperimen melibatkan kanak-kanak prasekolah berusia 56 tahun. Seramai 68 orang Pembaca Tahap 1 dan 70 orang Pembaca Tahap 2 telah dipilih. Sampel dibahagikan kepada kumpulan rawatan dan kawalan. Kumpulan rawatan dibacakan buku cerita yang telah diubah suai mengikut garis panduan buku cerita bertahap, sementara kumpulan kawalan dibacakan buku cerita yang tidak diubah suai. Kanak-kanak daripada ke dua-dua kumpulan melakukan pembacaan buku cerita selama 20 minit sehari selama 8 minggu. Kesemua kanak-kanak melalui ujian pra dan juga ujian pos bagi mendapatkan maklumat peningkatan kemahiran literasi mereka. Analisis MANOVA dijalankan bagi melihat perbezaan antara kumpulan rawatan dan kawalan. Hasil ujian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam aspek pencapaian pemunculan literasi bagi Pemb..... 4 hits |