UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 12 |
Simplified search suggestions : Zainiah Mohamed Isa |
1 | 2016 article | Pembangunan modul literasi awal (Modul Lit-A) untuk kanak-kanak TASKA Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, 7253 hits |
2 | 2016 article | Aplikasi Model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Arshad Mahzan, Omar Ainon, Atikel ini menjelaskan aplikasi model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak. Modul Lit-A dibangunkan untuk memberi pendedahan awal kepada kanak-kanak tentang kemahiran literasi awal seperti bahasa dan komunikasi; konsep cetakan dan cetakan persekitaran; fonemik dan fonetik; bacaan dan kefahaman naratif; dan tulisan awal. Kajian ini berbentuk penyelidikan campuran (kualitatif dan kuantitatif) yang diaplikasikan dalam reka bentuk pengajaran model ADDIE, iaitu (i) Analisis (Analysis); (ii) Reka Bentuk (Design); (iii) Pembangunan (Development); (iv) Pelaksanaan (Implementation); dan (v) Penilaian (Evaluation). Sampel kajian terdiri daripada 4 orang penilai luar, 3 orang pendidik, dan 30 orang kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun. Dapatan menunjukkan Modul Lit-A mempunyai kesahan kandungan yang tinggi, sesuai dilaksanakan untuk kanak-kanak, dan berkesan meningkatkan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak. Justeru, Modul Lit-A dapat digunakan..... 5208 hits |
3 | 2012 article | Peranan ibu bapa dalam memastikan pencapaian literasi kanak-kanak prasekolah semasa berada di rumah Mohamed Isa Zainiah, Abdul Hamid Nur Asiah, Kajian ini dijalankan bagi menentukan hubungan antara aktiviti literasi yang dilakukan oleh ibu bapa di rumah dengan pencapaian literasi anak-anak mereka. Kajian ini memberi tumpuan kepada aktiviti membaca bersama, menyediakan bahan bacaan dan juga tempat membaca bagi kanak-kanak prasekolah semasa mereka berada di rumah. Seramai 80 orang kanak-kanak dan ibu bapa mereka telah dipilih sebagai sampel kajian. Data diproses menggunakan perisian SPSS bagi menganalisis, peratusan, dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan tiada hubungan yang signifikan terhadap pembolehubah-pembolehubah yang diuji. Dapatan bagi aktiviti membaca bersama r=.018, p > .05, menyediakan bahan r=.035, p > .05, dan tempat membaca r=.007, p>0.05. Keseluruhan analisis kajian tidak menunjukkan hasil yang menggalakkan. Pengkaji mencadangkan agar ibu bapa diberikan bimbingan keibubapaan untuk mendidik anak-anak di rumah dengan lebih efektif supaya kanak-kanak mendapat faedah pendidikan samada di rumah mahu pun di sekolah... 2375 hits |
4 | 2009 monograph | Keberkesanan penggunaan buku cerita bergambar yang telah ditetapkan tahap bacaannya terhadap peningkatan tahap bacaan kanak-kanak Mohamed Isa Zainiah, Bahan bacaan perlu disesuaikan dengan tahap pembacaan kanak-kanak agar kanak-kanak mudah dan berminat untuk membaca. Oleh itu suatu sistem pemeringkatan buku adalah perlu agar kanak-kanak disediakan dengan buku yang bersesuaian dengan tahap pembacaannya. Oleh kerana di tadika terdapat kanak-kanak yang berbeza tahap pembacaannya iaitu tahap pembaca baru (tahap 1), pembaca awal (tahap 2) dan pembaca maju (tahap 3); perlulah disediakan buku-buku bagi pembaca di tahap-tahap tersebut Oleh itu kajian eksperimen ini ingin melihat kesan penggunaan buku cerita yang telah diperingkatkan untuk pembaca tahap 1, tahap 2 dan tahap 3 terhadap pemunculan literasi kanak-kanak prasekolah di Malaysia. Sebanyak 40 sampel kanak-kanak telah dibahagikan kepada kumpulan rawatan dan kawalan secara rawak. Buku cerita dibacakan secara kuat kepada kanak-kanak selama 15 mint sehari selama 5 minggu. Hasil dapatan secara peratusan dan ujian t menunjukkan perbezaan di antara kumpulan rawatan dan kawalan dari segi tah..... 1538 hits |
5 | 2006 monograph | Kajian tinjauan buku bacaan kanak-kanak prasekolah di Malaysia Haron Isahak, Razali Abdul Rahim, Mohamed Isa Zainiah, Sainuddin Samri, Mamat Nordin, Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau jenis cerita dan tajuk buku yang digemari oleh kanak-kanak prasekolah di Malaysia. Soal selidik telah digunakan untuk mendapat maklumat dan pendapat 171 guru prasekolah Sekolah Kebangsaan, Tadika Kemas dan tadika swasta atau tadika persendirian di serata Malaysia tentang koleksi buku bacaan kanak-kanak yang terdapat di pusat tadika masing-masing, sejauh mana kanak-kanak membacanya, kekerapan amalan membaca kuat kepada kanak-kanak dan sejauh manakah kanak-kanak gemar buku yang terdapat di koleksi itu. Dapatan menunjukkan 35.1% reponden menyatakan hampir semua koleksi buku disukai oleh kanak-kanak, 29.8% menyatakan tiga per empat dan 31.9% menyatakan separuh saja. Hanya lapan judul buku yang disebut dua kali atau lebih sebagai paling digemari kanak-kanak. Dapatan menunjukkan hanya 7% yang mengamal 'membaca kuat setiap hari', 57.9010 membaca kuat dua-tiga kali seminggu dan 13% membaca kuat seminggu sekali. Terdapat hubungan yang signifikan antara kek..... 3789 hits |
6 | 2017 article | Kesan modul literasi awal (Modul LIT-A) terhadap pencapaian kemahiran literasi awal mengikut jantina kanak-kanak Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, 4034 hits |
7 | 2017 article | Kesahan kandungan modul literasi awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+ dan 4+ tahun Mohamed Isa Zainiah, Bacotang Juppri, Che Mustafa Mazlina, 3340 hits |
8 | 2017 article | Early Literacy Curriculum (ELiC) framework for nurseries in Malaysia Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Md. Yasin Siti Farhana, 1834 hits |
9 | 2010 monograph | Model literasi : penglibatan ibu bapa dalam memastikan pencapaian literasi kanak-kanak Mohamed Isa Zainiah, Mustapha Sali Zalina, Abd Shukor Abd Aziz, Abdul Raoh Ismail, Quek Bong Cheang, 1830 hits |
10 | 2012 monograph | The effect of a readers theater instructional implementation on preschool childrens reading fluency,comprehension and social emotional development Mohamed Isa Zainiah, Loy Chee Luen, 855 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 2 | [ Next ] [ Last ] |