UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 6 |
Simplified search suggestions : Zulkifli Osman |
1 | 2013 thesis | Pembangunan modul pengajaran bahasa Melayu secara bersepadu Zulkifli Osman Kurikulum pendidikan Bahasa Melayu peringkat sekolah menengah menuntut agar pengajaran Bahasa Melayu (BM). dilaksanakan secara bersepadu, sejajar dengan tuntutan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun, kajian mendapati bahawa proses pengajaran BM masih bersifat tradisional, dikotomi, dan memberi penekanan yang tidak seimbang terhadap aspek pengetahuan dan kemahiran bahasa. Tujuan utama kajian ini ialah mereka bentuk, membina dan menilai modul pengajaran BM secara bersepadu. Modul ini dibangun berlandaskan lapan strategi utama. Kajian Reka bentuk dan Pembangunan Jenis 1 ini melibatkan tiga fasa, iaitu fasa analisis keperluan, reka bentuk dan pembinaan, dan pelaksanaan dan penilaian yang diadaptasi daripada Model Reka bentuk dan Pembangunan Richey dan Klein (2007). Model Pengajaran Berkesan Morrison et al (2007) digunakan sebagai panduan membangunkan modul, manakala model penilaian formatif Tessmer (1993) digunakan sebagai panduan menilai modul. Dalam fasa analisis keperluan, teknik kuali..... 5734 hits |
2 | 2016 article | Keberkesanan pendekatan autentik dalam meningkatkan tahap penulisan karangan pelajar Osman Zulkifli, Sarudin Anida, Janan Dahlia, Omar Ani, Fokus kajian ini ialah menyiasat keberkesanan pendekatan pengajaran Bahasa Melayu secara autentik terhadap penulisan karangan pelajar. Pendekatan autentik yang digunakan dalam kajian ini disandarkan model pengajaran dan pembelajaran autentik Zemelmen dan rakan-rakan (2005). Kajian kuasi eksperimen yang melibatkan dua kelas Tingkatan Dua yang setara, iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen digunakan. Kumpulan kawalan menjalani aktiviti PdP karangan secara konvensional, manakala kumpulan rawatan mengikuti aktiviti PdP melalui pendekatan autentik. Ujian pra, ujian pasca, dan soal selidik digunakan. Ujian pra dan ujian pasca dijalankan bagi mendapatkan data tentang keberkesanan pendekatan autentik meningkatkan skor karangan pelajar. Dapatan kajian mendapati gred karangan pelajar dapat ditingkatkan setelah mengikuti pendekatan autentik ini. Dapatan kajian juga mendapati pendekatan ini dapat meningkat skor min karangan dalam ujian pasca secara signifikan. Dapatan kajian turut menunjuk..... 1526 hits |
3 | 2016 article | Importance of extended blood group genotyping in multiply transfused patients Osman Nadila Haryani, Ahmad Asnawi Asral Wirda, Zulkifli Noor Fadzilah, Othman Ainoon, Sathar Jameela, Leong Chooi Fun, Raja Sabudin Raja Zahratul Azm 9040 hits |
4 | 2019 article | The teaching of Malay essay writing based on an authentic approach Zulkifli Osman In this paper, the authors discuss the principles and models of authentic learning, which have been proposed by several leading experts in the field of authentic learning. Among the principles, authentic learning materials, authentic assessment, and teaching and learning activities based on the real world are the core principles shared by most models. In particular, the authors propose an authentic learning model that will be used for the essay teaching process in the classroom consisting of six important principles, namely actual (hands-on) learning materials, easily accessible learning sources that are realistic and tangible, emphasis on community input, outdoor activities, and freedom for students to express their views and interpretations, and authentic assignments. Using these principles, the authors propose a practical implementation of the teaching and learning activities based on this approach for the teaching of essay writing. With such proposed activities, teachers and instru..... 1039 hits |
5 | 2019 article | Teachers Zulkifli Osman The aim of this study is to examine teachers’ understanding and the level of implementation of authentic elements in their teaching of Malay language writing by focusing on the relations of the above factors (dependent variables) with three independent variables, namely school category, teachers’ experience and specialization. The research design of this study was based on a quantitative approach using a survey method. In this survey, a questionnaire was used to examine the level of implementation of authentic elements in the teaching and learning process of Malay essay writing involving Form-Two students (aged 14 years). The teacher questionnaire consisted of three parts to elicit information pertaining to teachers’ background, the level of the implementation of authentic elements in their teaching practice, and their comments and suggestions. The participants of this study were 193 teachers who were selected from 59 low-performance schools throughout Malaysia. Descriptive and c..... 777 hits |
6 | 2019 article | Penilaian formatif bahan pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu sebagai bahasa asing di Thailand Zulkifli Osman Kajian ini bertujuan melaporkan proses penilaian formatif bahan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa asing di Thailand berdasarkan model penilaian formatif Tessmer. Kajian ini melibatkan tiga tahap penilaian, iaitu penilaian pakar, maklum balas daripada pensyarah dan pelajar, kumpulan kecil atau rintis, dan kajian lapangan. Tiga pihak terlibat sebagai responden dalam kajian ini, iaitu pakar bidang, pensyarah, dan pelajar. Borang penilaian bahan, komen bersemuka, dokumen pelajar dan bahan yang dibangunkan digunakan sebagai instrumen kajian. Dapatan penilaian pakar, pensyarah dan pelajar menunjukkan bahawa bahan ini perlu disesuaikan dan diperbaiki khususnya dari aspek kandungan, bahan pengajaran dan pedagogi. Dapatan penilaian kumpulan kecil pula mendapati bahawa aspek kandungan, bahan pengajaran, motivasi, pedagogi, kemahiran bahasa dan penilaian sesuai dengan kemampuan pelajar. Dalam penilaian lapangan pula, didapati bahawa aspek penggunaan bahasa, kandungan, ilust..... 548 hits |