UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 12 |
Simplified search suggestions : Misnan Jemali |
1 | 2006 book_section | Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik kursus tamadun Islam di Universiti Pendidikan Sultan Idris Jemali Misnan, Hashim Ibrahim, Kasim Ahmad Yunus, Bistamam Mohamad Nasir, Gaya pembelajaran merupakan antara faktor penting yang menentukan pencapaian akademik pelajar dalam peperiksaan. Tujuan kajian ini ialah untuk menentukan gaya pembelajaran di kalangan pelajar kursus Tamadun Islam TITAS 1, perbezaan gaya dan strategi pembelajaran mengikut pencapaian akademik. Tiga gaya pembelajaran yang dikaji ialah motivasi, mendalam dan mendatar. Kajian menggunakan kaedah tinjauan semasa dan sampelnya terdiri daripada 400 pelajar semester dua di Universiti Pendidikan Sultan Idris Tanjong Malim. Data dianalisis dengan menggunakan pakej SPSS untuk menentukan korelasi intra dan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik serta ujian-t untuk melihat perbezaan gaya pembelajaran dan strategi pembelajaran mengikut pencapaian akademik. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa walaupun wujud hubungan positif antara ketiga-tiga gaya pembelajaran, hubungan antara gaya motivasi dan mendalam adalah lebih kuat dengan pencapaian TITAS 1. Aras motivasi mempunyai pengaruh ke atas p..... 2677 hits |
2 | 2013 article | Latar belakang guru tahfiz dan amalan kaedah pengajaran tahfiz al-Quran di Malaysia Hashim Azmil, Tamuri Ab. Halim, Jemali Misnan, The aim of this study is to explore the teaching method of Quran memorization (tahfiz) at Darul Quran JAKIM and State Maahad Tahfiz Quran (MTQN). This study involved 103 teachers in 11 institutions of tahfiz and maahad who are teaching the JAKIM Diploma programme at the Tahfiz Darul Quran. The questionnaires were developed by the researcher and the contents were validated by an expert panel. The reliability score of alpha Cronbach for all parts of the questionnaires was found to be high (> 0.9). The quantitative data of the questionnaires were analyzed using the statistical descriptive method such as frequency, percentage, mean and standard deviations. They were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). This study found that the level of practices effectiveness for teaching methods in tahfiz was moderately high. The result of the inferential studies showed that there was no significant difference between the methods of tahfiz teaching and the teachers’ backgr..... 985 hits |
3 | 2014 article | Hubungan antara adab-adab pembelajaran tahfiz dan pencapaian hafazan pelajar Hashim Azmil, Jemali Misnan, Tamuri Ab. Halim, Che Noh Mohd Aderi, The aim of this study was to identify the etiquette used by students in memorizing al-Quran (hifz) and differences in backgrounds of students with the practice of the etiquette of memorizing al-Quran. This study also aimed at identifying the relationship between etiquette of memorization al-Quran and hifz achievement. This study involved 212 tahfiz students in the Diploma Tahfiz Darul Quran program in Malaysia. Questionnaires were developed by the researchers and the contents were validated by an expert reference panel. The results of the study showed that Cronbach alpha reliability value for all parts of the questionnaire were high (> .9). Data were analyzed descriptively using mean, standard deviation and percentage. The differences and relationship of inferential data were analyzed using t-test and Pearson correlation. The results of this study showed that the etiquette of memorization of al-Quran was high. Inferential data analysis showed that there was a significant difference bet..... 1342 hits |
4 | 2014 article | Dakwah ibu bapa kepada anak-anak kajian dalam kalangan suku Banjar daerah Krian, Perak, Malaysia Ismail Abdul Munir, Jemali Misnan, Daud Mohd Noor, Kajian ini menganalisis pengamalan dalam kalangan ibu bapa suku Banjar dalam mendidik anak-anak agar patuh kepada ajaran Islam. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif yang melibatkan 160 responden dalam kalangan pelajar sekolah menengah dalam kalangan suku kaum Banjar Daerah Kerian, Perak. Hasil kajian mendapati ibu bapa suku Banjar bersikap tegas dan istiqamah dalam mengajar, mendidik dan menasihatkan anak-anak dari aspek akidah, syariat dan akhlak. Dapatan kajian menunjukkan 97% responden suku Banjar mengajar solat sejak kecil hingga baligh, 98% menanamkan akidah dengan betul, 99% dilatih menghormati dan menyayangi orang tua, 72% mengajar mengaji al-Quran sehingga tamat, 93% dilatih berpuasa sejak kecil dan 89% dilatih berpakaian menutup aurat. Implikasi kajian kepada ibu bapa, anak-anak dan masyarakat turut dibincangkan... 2787 hits |
5 | 2015 article | Kajian mengenai hubungan antara teknik pembelajaran tahfiz dan pencapaian hafazan al-Qur’an para pelajar Hashim Azmil, Jemali Misnan, Matlamat utama kajian ialah meninjau teknik pembelajaran tahfiz al-Quran di institusi-institusi tahfiz di Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti teknik yang digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran tahfiz, perbezaan latarbelakang pelajar dan amalan teknik pembelajaran tahfiz. Kajian ini juga mengenal pasti adakah terdapat hubungan antara teknik pembelajaran tahfiz dengan pencapaian pelajar. Kajian ini melibatkan 212 pelajar dari seluruh institusi tahfiz yang mengambil Diploma Tahfiz Darul Quran di Malaysia. Instrumen soal selidik digunakan dalam kajian ini telah dibina sendiri oleh penyelidik dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar. Tahap nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi semua bahagian dalam soal selidik adalah tinggi (>0.9). Data kajian dianalisis secara deskriptif menggunakan min, sisihan piawai dan peratus. Manakala untuk mendapatkan perbezaan dan hubungan, data dianalisis secara inferensi menggunakan ujian-t dan korelasi Pearson. Analisis data inf..... 850 hits |
6 | 2016 article | Analisis bentuk didikan ibu bapa bagi membentuk sahsiah cemerlang : kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Sebang, Alor Gajah, Melaka Ismail Abdul Munir, Mohamad Salleh Saharizah, Jemali Misnan, Kajian ini mengkaji tentang metode didikan ibu bapa terhadap anak-anak bagi membentuk sahsiah cemerlang. Objektif kajian untuk mengetahui kaedah ibu bapa mendidik anak melalui metode autoritarian (terlalu tegas), metode permisif (memberi kebebasan) atau metode autoritatif (memberi kebebasan dan dipersetujui bersama). Lokasi kajian dilakukan di Sekolah Menengah Kebangsaan Pulau Sebang, Alor Gajah Melaka. Borang kaji selidik diedarkan kepada 150 responden dipilih secara rawak mewakili pelajar tingkatan satu hingga tingkatan lima sebagai sampel. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 2.1 bagi mendapatkan frekuensi dan peratus. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar menerima metode didikan autoritatif. Dengan mengamalkan gaya ini, ibubapa memberikan kebebasan kepada anak-anak dengan batasan tertentu bagi membentuk sahsiah pelajar yang cemerlang dalam aspek akhlak dan akademik... 1385 hits |
7 | 2016 article | Perlaksanaan kurikulum tajwid di sekolah-sekolah pondok negeri Perak Abd Ghani Abd Rahman, Jemali Misnan, Daud Mohd Noor, Ismail Abdul Munir, Kajian ini membincangkan mengenai perlaksanaan kurikulum tajwid al-Quran di sekolah-sekolah pondok negeri Perak. Ia bertujuan untuk mengenalpasti pencapaian pelajar dan kesesuaian kandungan kurikulum mata pelajaran tersebut. Kajian ini berbentuk kuantitatif di mana sejumlah 250 borang soal selidik telah diedarkan secara rawak kepada responden yang merupakan pelajar di sekolah-sekolah yang terpilih. Ia melibatkan tujuh buah sekolah pondok sama ada yang telah berdaftar dengan Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk) atau belum. Data kuantitatif dianalisis secara deskritif dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) version 20.0. Hasil kajian mendapati bahawa perlaksanaan kurikulum yang dijalankan di sekolah-sekolah pondok negeri Perak berada pada tahap yang sangat baik di mana kebanyakkan responden bersetuju bahawa kandungan kurikulum tajwid al-Quran sangat sesuai dan hasil pembelajarannya juga sangat berkesan... 3500 hits |
8 | 2008 thesis | Amalan pengajaran guru dalam pengajaran dan pembelajaran tilawah al-Qur'an sekolah-sekolah menengah Misnan Jemali AI-Qur'an aI-Karim merupakan sumber utama dalam mata pelajaran pendidikan Islam di sekolah, namun masih ramai pelajar sekolah menengah kebangsaan (harian) yang masih lemah menguasai AI-Qur' an sarna ada dari aspek bacaan, kefahaman dan hafazan. Dalam kajian ini pengkaji memfokuskan bagaimana proses amalan pengajaran tilawah AI-Qur'an dilaksanakan oleh guru kerana faktor ini berkaitan dengan rancangan pengajaran guru, tahap pelajar, objektif pengajaran, kaedah pengajaran dan penilaian dan rumusan dalam pengajaran. Enam aspek yang dikaji berkaitan amalan pengajaran guru iaitu; set induksi, ABM, objektif, kaedah, penutup dan sahsiah guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan semasa terdiri daripada 1449 responden pelajar tingkatan empat, manakala 96 responden terdiri dari kalangan guru pendidikan Islam di beberapa buah sekolah menengah kebangsaan (harian) di negeri Perak. Kesemua instrumen pengutipan data telah dibina oleh pengkaji dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar. Tah..... 949 hits |
9 | 2006 thesis | Metodologi pengajaran al-Quran sekolah menengah Misnan Jemali Pengajaran dan pembelajaran tilawah al-Quran merupakan antara faktor penting yang menentukan pencapaian akademik pelajar dalam mata pelajaran pendidikan Islam. Tujuan kajian ini ialah untuk melihat amalan pengajaran guru dalam pengajaran pendidikan al-Quran pendidikan Islam di sekolah menengah kebangsaan harian di beberapa buah sekolah di negeri Perak. Enam aspek yang dikaji dalam pengajaran guru ialah set induksi, ABM, pengajaran tilawah, ayat kefahaman, tahfiz al-Quran dan sahsiah guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan semasa dan sampelnya terdiri dari 2116 pelajar dan 96 orang guru di sekolah-sekolah negeri Perak. Data dianalisis dengan menggunakan pakej SPSS untuk menentukan kerelasi intra dan antara amalan pengajaran al-Quran dengan pencapaian akademik serta ujian-t untuk melihat perbezaan amalan pengajaran mengikut guru dan pelajar. Hasil kajian menunjukkan bahawa hubungan antara pengajaran tilawah, ayat kefahaman dan hafazan mempunyai hubungan yang kuat dalam menentukan pe..... 680 hits |
10 | 2017 article | Pengajaran akidah dalam kalangan mualaf di Institut Dakwah Islamiyah PERKIM Kasim Ahmad Yunus, Abdul Hamid Samsuddin, Jemali Misnan, 733 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 2 | [ Next ] [ Last ] |