UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 19 |
1 | 2011 Article | Analyzing mathematics beliefs of pre-service teachers using confirmatory factor analysis Adnan Mazlini, Puteh Marzita, Zakaria Effandi, Mathematics beliefs play an important role in enhancing the quality and the effectiveness of teaching and learning. This study analyzes the mathematics beliefs of 317 pre-service teachers from six Higher Education Institutions (HEIs) (Government Public Universities) who were randomly selected to participate in this study. Questionnaires consisting of twenty three items were given to the respondents during the data collection process. The validation of the items was done by using confirmatory factor analysis (CFA). In order to obtain a model fit for the measurement model of mathematics beliefs, several fit index tests such as CMINDF, GFI, AGFI, IFI, NFI, CFI, TLI and RMSEA were used. Constructivist beliefs and traditional beliefs were identified as the contributing factors in the model. The analysis also revealed that mathematics beliefs consist of structures of two hidden variables. The correlation between the two variables (constructivist beliefs and traditional beliefs) is at a moder..... 2694 hits |
2 | 2006 Book Section | Geometer Sketchpad : penggunaannya dalam pembelajaran Matematik Tambahan Puteh Marzita, Masri Rohaidah, Kursus Lepasan Ijazah (Matematik) yang dikendalikan oleh Kementerian Pendidikan telah memuatkan Geometer Sketchpad GSP) di dalam kurikulumnya sebagai salah satu komponen teknologinya dan pelajar-pelajar dimestikan mempunyai kemahirannya setelah tamat pengajian. Maka sasaran penggunaan GSP di sekolah-sekolah menengah adalah salah satu objektif Kementerian Pendidikan dan diharapkan projek ini dapat merealisasikan kehendak itu. Memandangkan era teknologi dan penggunaan ICT yang begitu pesat, maka penggunaan teknologi di dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik adalah sesuatu yang perlu diberi perhatian. Dalam projek ini satu prototaip perisian menggunakan GSP untuk pengajaran dan pembelajaran mengikut kemahiran dan tajuk-tajuk kurikulum matematik di sekolah menengah telah dibangunkan, diuji dan dikaji agar satu pengkalan data perisian pengajaran pembelajaran berkaitan geometri diwujudkan dan digunakan oleh pelajar-pelajar yang bakal menjadi guru. Prototaip ini mengandungi lima bahagian..... 1595 hits |
3 | 2003 Monograph | Geometer Sketchpad: penggunaannya di dalam pembelajaran Matematik tambahan Puteh Marzita, Masri Rohaidah, Kursus Lepasan ljazah (Matematik) yang dikendalikan oleh Kementerian Pendidikan telah memuatkan Geometer Sketchpad (GSP) di dalam kurikulumnya sebagai salah satu komponen teknologinya dan pelajar-pelajar dimestikan mempunyai kemahirannya setelah tamat pengajian. Maka sasaran penggunaan GSP di sekolah-sekolah menengah adalah salah satu objektif Kementerian Pendidikan dan diharapkan projek ini dapat merealisasikan kehendak itu. Memandangkan era teknologi dan penggunaan leT yang begitu pesat, maka penggunaan teknologi di dalam pengajaran dan pembelajaran matematik adalah sesuatu yang perlu diberi perhatian. Dalam projek ini satu prototaip perisian menggunakan GSP untuk pengajaran dan pembelajaran mengikut kemahiran dan tajuk-tajuk kurikulum matematik di sekolah menengah telah dibangunkan, diuji dan dikaji agar satu pengkalan data perisian pengajaran pembelajaran berkaitan geometri diwujudkan dan digunakan oleh pelajar-pelajar yang bakal menjadi guru. Prototaip ini mengandungi lima bahagia..... 1536 hits |
4 | 2005 Thesis | Keperluan latihan di kalangan guru-guru sejarah di sekolah menengah daerah Perak Tengah Anuar Puteh Harun Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keperluan latihan di kalangan guru-guru di Perak Tengah yang mencakupi empat aspek keperluan latihan iaitu pengetahuan, strategi dan kaedah pengajaran, kemahiran berasaskan sekolah dan kemahiran pengurusan dan organisasi, guru-guru sekolah menengah. Kajian dijalankan dengan menggunakan Kaedah Tinjauan. Kajian ini merupakan kajian populasi yang mengambil kira keseluruhan guru-guru Sejarah di Perak Tengah iaitu 65 orang guru di 14 buah sekolah. Untuk mendapatkan data, set soal selidik The Leader Behavior Descriptrion Questionnaire (LBDQ) digunakan. Data dianalisis dengan menggunakan dua kaedah. l) Analisis deskriptif 2) Analisis Inferential. Analisis deskriptif digunakan untuk menghuraikan maklumat yang berkait dengan biodata melalui pendekatan peratusan. Manakala Min dan Sisihan Piawai digunakan untuk meneliti skor setiap item dalam soal selidik. Statistik Inferential digunakan untuk mendapatkan maklumat seperti Ujian T dan ANOVA yang diaplikasi..... 844 hits |
5 | 2017 Article | Pupils achievement towards Higher Order Thinking Skill Mathematics questions with bar model method Mohd Abdul Aziz Azrul Azwan, Puteh Marzita, Mohd Tajudin Nor’ain, Adnan Mazlini, 2044 hits |
6 | 2017 Article | Developing themes of guiding principles to foster higher order thinking skills in teaching and learning of mathematics Mohd Tajudin Nor’ain, Puteh Marzita, Adnan Mazlini, 3166 hits |
7 | 2017 Article | Development of secondary mathematics higher order thinking skills assessment instrument: challenges and constraints Puteh Marzita, Mohd Tajudin Nor’ain, Adnan Mazlini, Mohd Abdul Aziz Azrul Azwan, 1717 hits |
8 | 2017 Article | Mathematical Knowledge In Teaching Fraction Concepts Kathir Veloo Palanisamy, Puteh Marzita, 633 hits |
9 | 2017 Article | Malaysian trainee teachers mathematical knowledge of fractions Adnan Mazlini, Puteh Marzita, Zakaria Effandi, 939 hits |
10 | 2019 Article | The effectiveness of bar model to enhance HOTs in mathematics for year 4 pupils Marzita Puteh This study aims to evaluate the effectiveness of using Bar Model in Mathematics problem solving questions involving Higher Order Thinking Skills (HOTs). This study involved 37 pupils from Year 4 class at SK Bukit Bandaraya. This study focusses on to examine the effectiveness using Bar Model by converting the HOTs problem solving questions to visual by drawing bar model. This is a quasiexperimental research and the effectiveness of this method will be analyse through the findings from pre-test and post-test. Discussion of the findings of this study is based on pupil’s per-test and post-test. The results of this study analysed by using SPSS version 22 for pre-test and post-test results. The results of the pre-test and post-test show differences in average mean scores of 28.51 to 42.46. This finding shows that the Bar Model method was effective for the pupils that can improve pupils understanding in order to answer HOTS problem solving questions... 1130 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 2 | [ Next ] [ Last ] |