UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 6
12015
Thesis
Penilaian Kursus Kefahaman Islam Bersepadu di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM
Mohd Rashidi Bujai
Kajian ini bertujuan untuk menilai Kursus Kefahaman Islam Bersepadu yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM. Kursus ini merupakan satu kursus fungsional yang dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM yang melibatkan semua peringkat anggota ATM. Kajian ini menggunakan Model Penilaian CIPP untuk menilai pelaksanaannya melalui pendekatan kuantitatif. Seramai 340 orang pelatih yang pernah menghadiri Kursus Kefahaman Islam Bersepadu telah dipilih secara rawak berstruktur untuk menjawab borang soal selidik. Data kajian telah dianalisis secara deskriptif untuk mendapatkan kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai. Data kajian juga dianalisis secara inferensi untuk mendapatkan t-Test, ANOVA dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian pada keseluruhannya menunjukkan pelaksanaan Kursus Kefahaman Islam Bersepadu berada pada tahap sederhana tinggi. Dapatan elemen yang dinilai pada input, proses dan produk juga berada pada tahap sederhana tinggi. Analisis inferensi me.....

682 hits

22015
Article
Pelaksanaan aktiviti keagamaan dan hubungannya dengan penghayatan kerohanian anggota tentera Malaysia
Bujai Mohd Rashidi, Hashim Azmil,
Kertas kerja ini adalah untuk meninjau peranan dan sumbangan aktiviti keagamaan yang dilaksanakan di Insitut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (ILMI) dalam menjana kekuatan tempur anggota tentera (Spiritual Combat Power). Aktiviti keagamaan merupakan salah satu elemen pendidikan yang digunakan di ILMI yang diadaptasi daripada Tarbiyyah Askariyyah Khalid Shantut (2003). Kajian ini berbentuk tinjauan untuk mencari maklumat tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (P&P) pendidikan Islam ILMI dalam membentuk keperibadian dan rohani anggota sepanjang kursus dilaksanakan. Maklumat diperoleh adalah melalui soalan soal selidik yang diedarkan kepada pelatih-pelatih yang telah menghadiri kursus di ILMI. Pelatih—pelatih dikehendaki memberi respon terhadap 127 item yang berkaitan penilaian input, proses dan produk yang diadaptasi daripada model CIPP. Respon skala likert lima mata digunakan dalam soal selidik. Statistik deskriptif menggunakan min dan sisihan piawai bertujuan untuk melaporkan.....

1133 hits

32020
Thesis
Performance in enhancement of microfluidic-based capacitive pressure sensor
Muhammad Rashidi Ab Razak
This study aims to enhance the performance of microfluidic-based capacitive pressure sensor  using  square  membrane  shapes  and  ellipse  and  square-shaped  microchannel patterns.  This study also investigates the pressure sensor using propylene carbonate as electrolyte  in  term   of  boiling  point  and  dielectric  constant.  The  microfluidic-based capacitive pressure sensor  investigates for pressure measurement by using square and ellipse-shaped   microchannel   patterns.    When   a   pressure   was   applied   on   to   the membrane,  it  provides  deflection  and   displaces  the  liquid  inside  the  microchannel. The  liquid  movement  induces  changes  in   capacitance.  During  the  design  stage,  a simulation  analysis  on  two  different  membrane   structures,  including  square  and rectangular, were studied. In addition, two different  microchannel designs, including ellipse and s.....

827 hits

42021
Thesis
Kesan penggunaan bahan bantu mengajar berteraskan ICT dalam meningkatkan penguasaan Jawi murid Orang Asli
Muhammad Hamdi Husaini Rashidi
Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan bahan bantu berteraskan ICT dalam meningkatkan pencapaian kemahiran membaca dan menulis Jawi murid Orang Asli di sebuah sekolah rendah daerah Kuala Kangsar. Bahan bantu mengajar berteraskan ICT, iaitu Power Point, Rainbow Jawi dan BlackBoard menjadi medium pengajaran dan pembelajaran yang digunakan sepanjang proses intervensi. Pembinaan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) guru dibina melalui sistem Collaborative Instructional Design System (CIDS). Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sampel kajian melibatkan 32 orang murid Orang Asli Tahun Empat dan Lima yang tidak melepasi tahap lulus Ujian Diagnostik Jawi 2019. Instrumen ujian pra dan pasca digunakan pada kajian ini bagi mengenal pasti tahap kemahiran membaca dan menulis Jawi murid Orang Asli, seterusnya mengkaji perbezaan pencapaian kemahiran membaca dan menulis Jawi sebelum dan selepas intervensi selama 12 minggu. D.....

885 hits

52023
Article
Kesahan kandungan dan kebolehpercayaan modul asas membaca anakku (MAMA) di Prasekolah
Nur Hidayah Rashidi
Akibat pandemik Covid-19 yang telah berlaku sebelum ini menyebabkan krisis dalam pembelajaran terutama penguasaan kemahiran membaca dalam kalangan kanak-kanak sehingga menjadi tumpuan kerana ramai murid telah ketinggalan disebabkan penutupan sekolah. Keperluan penghasilan modul asas membaca bahasa Melayu untuk membantu menyelesaikan masalah penguasaan kemahiran membaca ini diperlukan bagi memastikan murid dapat belajar asas membaca dengan baik dan praktikal. Tambahan pula, ketiadaan modul membaca khusus daripada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia menjadi pendorong kajian ini dilaksanakan. Kajian ini bertujuan untuk menilai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan Modul Asas Membaca Anakku (MAMA) untuk pembelajaran asas membaca bahasa Melayu kepada murid prasekolah. Kajian ini berbentuk kajian kuantitatif, iaitu menggunakan kaedah tinjauan berdasarkan pandangan pakar dan guru melalui soal selidik yang berkaitan dengan kandungan MAMA. Borang selidik kesahan kandungan dinilai oleh panel .....

263 hits

62024
Final Year Project
Tinjauan tentang tahap pengetahuan dan kesediaan terhadap perubahan iklim dalam kalangan guru pelatih Sains dan Biologi Universiti Pendidikan Sultan Idris
Mohamad Norasrey Rashidi
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan dan kesediaan guru pelatih Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) berkaitan perubahan iklim. Reka bentuk kajian ini adalah kajian tinjauan dengan pendekatan kuantitatif. Seramai 152 responden telah terlibat secara langsung dalam kajian ini yang terdiri daripada mahasiswa Sains dan Biologi semester 6 dan 7. Instrumen kajian ini adalah borang soal selidik melalui platform Google Form. Kesahan instrument kajian telah dijalankan oleh dua orang pakar dari UPSI dan nilai kesahan muka ialah 95%. Nilai Coefficient Validity Index (CVI) yang diperoleh untuk soal selidik ialah 0.955. Nilai ini dapat ditafsirkan sebagai diterima dan cemerlang. Kajian rintis telah dijalankan bagi menguji kebolehpercayaan instrumen soal selidik. Nilai Cronbach’s Alpha yang diperolehi ialah 0.864 dan ditafsirkan sebagai baik dan diterima. Statistical Package for Social Science (SPSS) telah digunakan bagi menganalisis data kajian secara deskriptif u.....

271 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.