|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 3 |
| 1 | 2020 Article | Penguasaan kemahiran membaca Bahasa Melayu murid bukan penutur jati di Bintulu, Sarawak Wei, Sylvester Lau Yueh Kemahiran membaca merupakan kemahiran asas Bahasa Melayu yang perlu dikuasai oleh setiap murid diĀ Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penguasaan kemahiran membaca Bahasa Melayu murid bukan penutur jati di Bintulu, Sarawak dengan memberikan fokus terhadap asas pembacaan Bahasa Melayu murid bukan penutur jati, tahap kefahaman membaca murid bukan penutur jati terhadap teks naratif dan strategi pengajaran yang dapat membantu murid bukan penutur jati untuk meningkatkan kemahiran membaca dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri daripada 10 orang murid bukan penutur jati di salah sebuah sekolah menengah luar bandar yang terletak di Bintulu, Sarawak. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif menerusi kaedah kajian kes. Pengutipan data menerusi kajian lapangan dengan menggunakan teknik temu bual dan teknik pemerhatian digunakan untuk proses mengutip data. Dapatan kajian menunjukkan terdapat masalah dalam diri murid bukan penutur jati ini untuk menguasai ..... 1110 hits |
| 2 | 2021 Thesis | Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan Sylvester Ronny Pulene Kajian ini bertujuan melihat pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP)
berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan. Kajian
ini memberi fokus terhadap tiga aspek utama iaitu kaedah PdP berpusatkan kanakkanak,
pendekatan PdP berpusatkan kanak-kanak dan Alat Bantu Mengajar (ABM)
yang digunakan dalam PdP berpusatkan kanak-kanak. Peserta kajian terdiri daripada
lima orang guru Tabika Kemas yang mengajar di sekitar zon selatan. Pemilihan peserta
kajian dipilih secara bertujuan. Kajian ini berbentuk kualitatif, pengumpulan data
dilakukan melalui temu bual. Data dianalisis secara deskriptif dan dipersembahkan
dalam bentuk naratif. Hasil kajian mendapati, guru Tabika Kemas di zon Selatan sering
menggunakan dua kaedah PdP semasa melaksanakan PdP berpusatkan kanak-kanak.
Antara kaedah PdP adalah kaedah pembelajaran kolaborasi dan kaedah pembelajaran
hand on. Manakala aspek pendekatan PdP pula, guru Tabika Kemas sering
melaksanakan tiga jenis pendekatan ..... 2730 hits |
| 3 | 2007 Thesis | Analisis keperluan penguasaan pendidikan jasmani dalam pengajaran komponen perkembangan fizikal dalam kalangan guru Tabika Kemas Lucy Rossy Sylvester Pengajaran Komponen Perkembangan Fizikal di peringkat prasekolah memerlukan
penguasaan pengetahuan dan kemahiran Pendidikan Jasmani seseorang guru. Oleh
itu kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti keperluan penguasaan Pendidikan
Jasmani dalam kalangan guru TABIKA KEMAS. Sampel kajian adalah guru-guru
TABIKA KEMAS dalam perkhidmatan yang sedang mengikuti Kursus Diploma
Perguruan Malaysia (KDPM) iaitu Kursus Dalam Cuti (KDC). Kajian ini
merupakan kajian tinjauan dengan menggunakan borang soal selidik Rossy
Physical Education Knowledge And Skills Onestionnaire (Rossy PEKSO). Sampel
kajian ini bcrjumlah 46 orang berdasarkan enrolmen di Instilut Perguruan Balu
Lintang. Kuching (IPBL) dan Inslitut Perguruan Tun Abdul Razak. Kota
Samarahan (IPTAR). Instrumen kajian menggunakan soal selidik 5 poin skala
Likert dengan pekali kebolehpercayaan Cronbach Alpha 0.92 - 0.96. Analisis soal
selidik mendapati tahap pengetahuan dan kemahiran sedia ada guru-guru TABIKA
KEMAS ini berada pada..... 738 hits |