UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 10868
12024
Article
Potensi dan realiti kutipan dana wakaf tunai Negeri Perak Darul Ridzuan
Tanjong Malim

Sektor kewangan Islam yang berkembang pesat pada masa kini, menonjolkan potensi wakaf tunai sebagai salah satu instrumen kewangan yang memberi sumbangan besar kepada pembangunan sosio-ekonomi terhadap komuniti setempat. Namun begitu, potensi sebenar wakaf tunai belum dapat digembleng secara optimal dalam aspek kutipan dan sumbangan kepada penduduk Islam di negeri Perak. Ini dilihat melaui kutipan dana tunai didorong potensi medium promosi dan pelaksanaan projek-projek wakaf yang dikendalikan oleh Wakaf Perak Ar Ridzuan (WPAR). Kajian ini bertujuan membincangkan potensi kutipan dana wakaf dalam empat sektor utama iaitu pendidikan, kesihatan, ekonomi dan keagamaan. Kajian ini menggunakan metodologi kualitatif menerusi protokol temubual separa berstruktur ke atas pegawai Majlis Agama Islam Perak (MAIPk) dan kakitangan agensi yang terlibat dalam mengurus wakaf tunai. Di samping itu, turut dilakukan analisis terhadap laporan kutipan dana WPAR bagi tahun 2016 hingga tahun 2021. Dapatan kajia.....

2 hits

22024
Final Year Project
Meningkatkan kemahiran bertutur pelajar Tingkatan 3 melalui Teori John Dewey
Vinusha Anbalagan
Kajian ini meneroka aplikasi teori pendidikan John Dewey untuk mengembangkan kemahiran lisan para pelajar sekolah menengah dalam pembelajaran bahasa Tamil. Penekanan Dewey terhadap pembelajaran melalui pengalaman, pengajaran berpusatkan pelajar, dan kaedah berasaskan penyelidikan menawarkan rangka kerja yang berharga untuk meningkatkan kebolehan komunikasi lisan. Kajian ini telah dijalankan untuk mencapai dua objektif. Objektif pertama adalah mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pelajar Tingkatan 3 dalam kemahiran lisan. Objektif kedua adalah untuk meningkatkan kemahiran lisan pelajar Tingkatan 3 melalui teori Pembelajaran melalui Pengalaman John Dewey. Penyelidikan ini dijalankan menggunakan pendekatan campuran, dengan data kuantitatif dan kualitatif dikumpulkan daripada 23 pelajar perempuan Tingkatan 3 dan 4 guru dari Sekolah Menengah Convent Butterworth di Butterworth, Pulau Pinang. Instrumen yang digunakan untuk mengumpul data termasuk ujian awal, ujian selepas aktiviti, temu .....

3 hits

32024
Final Year Project
Improving reading skills of form two students through KWLH approach
Shalini Karthigesu
The current study has set out to ascertain reading problems faced by students and its budding factors. The factors in this case were quite influential in determining that there is a gap in the reading skills of form 2 students and that the KWLH approach has to be put into use. This study has aimed to identify reading difficulties among students along with their emerging causes. The effective 3 understanding of these factors helped to identify that there is a necessity of implementing the KWLH approach to improve the reading abilities among form 2 students. The research addresses prevalent reading challenges faced by students, such as difficulties in understanding context, decoding unfamiliar vocabulary, and connecting prior knowledge with new information. A mixed-methods approach was adopted, combining qualitative and quantitative data collection tools, including pre- and postassessments, interviews, and surveys. The study outlines that improvement of students' reading and level of mot.....

1 hits

42024
Final Year Project
Meningkatkan kemahiran membaca lantang dalam kalangan pelajar Tingkatan 1 dengan menggunakan 'Edgar Dale's Cone of Experience'
Sharranya Arikrishnan
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pelajar Tingkatan 1 di sekolah menengah dalam kemahiran membaca lantang dan meningkatkan kemahiran tersebut melalui pendekatan teori _Edgar Dale_s Cone of Experience_. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif. Penyelidik telah memilih sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Menengah yang terletak di daerah Kulim, negeri Kedah, sebagai lokasi kajian. Sampel kajian terdiri daripada pelajar Tingkatan 1 berbangsa Tamil di sekolah tersebut. Dalam kajian ini, kaedah pemerhatian, lembaran penilaian, ujian praujian, dan ujian pascaujian telah digunakan untuk mengumpul data. Hasil daripada ujian praujian menunjukkan bahawa semua pelajar yang terlibat dalam kajian tidak mencapai tahap pencapaian yang memuaskan. Namun, selepas tindakan yang dijalankan oleh penyelidik, keputusan ujian pascaujian menunjukkan bahawa semua pelajar mencapai tahap pencapaian yang sangat baik...

2 hits

52024
Article
Pendekatan alternatif dalam penilaian hadis satu analisis tinjauan literatur sistematik (SLR)
Yahya, Yuniar Indra
Kepasifan dalam penilaian hadis boleh diatasi dengan menggunakan pelbagai pendekatan interdisiplin sebagai kaedah penilaian. Ini akan menghasilkan perkembangan pengetahuan tentang hadis, terutamanya dalam bidang penilaian hadis serta melalui pendekatan yang berbeza. Oleh itu, kajian ini akan menghuraikan tiga pendekatan dalam menilai kesahihan hadis iaitu pertama, pendekatan ahli fiqh (fuqahā'). Manakala, pendekatan kedua ialah melalui pendekatan sejarah dan ketiga, pendekatan saintifik-rasional. Melalui kajian literatur, penyelidikan ini memaparkan tiga topik tersebut berdasarkan pemerhatian yang dibuat dalam kajian-kajian relevan, buku-buku dan karya para ulama yang berkaitan dengan topik perbincangan ini. Ahli fiqh hanya melihat hadis sebagai sebahagian daripada undang-undang Islam (syariah). Oleh itu, penilaian mereka terhadap hadis hanya menghasilkan dua kesimpulan: maqbūl, yang bermaksud boleh diamalkan (ma'mul bih) dan mardūd, yang bermaksud tidak boleh diamalkan. Selain itu,.....

1 hits

62024
Article
Metode dakwah Rasul Ulul ‘Azmi berdasarkan Tafsir Ibn Kathir
Muhammad Saifullah Abdul Rasid
Kajian ini bertujuan untuk menganalisis metode dakwah Rasul Ulul ‘Azmi berdasarkan Tafsir Ibn Kathir atau dikenali dengan Tafsir al-Quran al-Azm. Reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan mengumpul data melalui kajian kepustkaan. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan kaedah analisis kandungan (content analisys) mengikut tema. Hasil analisis menunjukkan ayat-ayat al-Quran berkaitan metode dakwah Rasul Ulul ‘Azmi dalam Tafsir Ibn Kathir berasaskan al-hikmah, al-maw’izzah al-hasanah dan al-mujadalah. Penjelasan ayat-ayat tersebut bersandarkan ayat al-Quran dan hadis Nabi SAW. Ia dapat membantu pendakwah untuk memahami metode dakwah yang terbaik. Tambahan pula, penerangan yang diberikan turut dikaitkan dengan ayat al-Quran bagi meneguhkan lagi keyakinan dan panduan yang baik dalam menyampaikan dakwah agama Islam. Hal ini kerana, dakwah tanpa perancangan atau panduan yang betul mungkin kurang efektif dalam menyampaikan mesej dakwah tersebut. Seterusnya, melalu.....

4 hits

72024
Final Year Project
Meningkatkan kemahiran menulis karangan fiksyen dalam kalangan pelajar Tingkatan Dua dengan menggunakan metacognitif theori
Kuganeswary Shanmuga Sundram
This study explored the enhancement of Form 2 students' creative essay-writing skills through the application of metacognitive theory. To identify challenges faced by students in writing creative essays, methods such as pre-tests, observation, reflective questionnaires, and interviews were employed. The pre-tests revealed key difficulties such as idea generation, language usage, imagination, structure, and a lack of confidence. Subsequently, five stages of interventions were designed and implemented, based on the core principles of metacognitive theory: planning, monitoring, and evaluation. Post-intervention assessments demonstrated significant improvement in students' essay-writing abilities. The application of metacognitive strategies effectively enhanced students_ creativity, clarity, and self-assurance in crafting imaginative essays. Teachers also benefited from this study as the metacognitive approach provided a structured framework to facilitate learning and teaching processes. O.....

8 hits

82024
Final Year Project
Meningkatkan kemahiran pengajaran dan pembelajaran jalan cerita dalam "Drama Pisiranthaiyaar" melalui multimodal pembelajaran
Dhurgaashre M. Kanappan
Kajian ini meningkatkan kemahiran pengajaran dan pembelajaran jalan cerita dalam _Drama Pisiranthaiyaar_ melalui multimodal pembelajaran. Kajian ini dijalankan dengan pelajar tingkatan empat. Kajian ini dijalankan berdasarkan dua objektif. Objektif pertama adalah untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam pembelajaran jalan cerita _Drama Pisiranthaiyaar_. Objektif kedua ialah untuk menambah baik pengajaran jalan cerita _Drama Pisiranthaiyaar_ melalui Multimodal pembelajaran. Pengkaji menggunakan teori _ADDIE MODAL_ untuk kajian ini. Kajian ini dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Hutan Melintang, Perak. Proses pengumpulan data telah dijalankan menggunakan ujian pra dan ujian pasca, dokumen pentaksiran, pemerhatian dan temu bual. Selepas praujian, pengkaji telah menjalankan tiga aktiviti berdasarkan Multimodal pembelajaran. Aktiviti menonton video (Visual) cartoon jalan cerita _Drama Pisiranthaiyaar_, aktiviti mendengar audio jalan cerita _Drama Pisiranthaiyaar_ .....

7 hits

92024
Article
Ketokohan dan sumbangan Tan Sri Dato’ Seri (Dr) Syeikh Haji Ismail bin Haji Muhammad al-Hafiz dalam bidang al-Quran
Norsyida Md Zin
Ketokohan Tan Sri Dato’ Seri (Dr) Syeikh Haji Ismail Haji Muhammad dalam bidang al-Quran tidak dapat dinafikan lagi. Tokoh ini telah memberikan sumbangan yang besar semenjak memulakan kerjaya beliau sehingga mendapat pelbagai pengiktirafan di peringkat Malaysia dan antarabangsa. Objektif kajian ini adalah untuk melihat latar belakang pendidikan al-Quran beliau di samping mengetengahkan sumbangan beliau di bidang al-Quran terutama dalam melahirkan qari dan qariah ternama negara. Oleh demikian, sejarah pendidikan al-Quran beliau dikemukakan bermula daripada beliau mempelajari ilmu al-Quran, menghafaz al-Quran dan perkembangan kerjaya beliau. Kajian ini merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan reka bentuk analisis kandungan dan analisis deskriptif. Dapatan kajian menujukkan bahawa Tan Sri Dato’ Seri (Dr) Syeikh Haji Ismail Haji Muhammad merupakan tokoh al-Quran yang sangat berjasa dan berperanan penting dalam perkembangkan ilmu al-Quran di Malaysia. Beliau telah banyak memberi s.....

3 hits

102024
Final Year Project
Meningkatkan keupayaan huraian pelajar Tingkatan Dua dalam pembelajaran Bahasa Tamil melalui pendekatan Soalan Socratic
Arunthathi Manimaran
Matlamat kajian ini adalah untuk meningkatkan keupayaan pelajar Tingkatan Dua dalam menyatakan keterangan melalui pendekatan Soalan Socratic. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Data dikumpulkan menggunakan ujian awal, ujian akhir, pemerhatian, dan analisis. Kajian ini dijalankan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kampong Kastam, negeri Pulau Pinang. Sebanyak 18 pelajar Tingkatan Dua telah dipilih oleh penyelidik untuk kajian ini. Semasa kajian, didapati pelajar menghadapi kesukaran dalam memberikan keterangan yang jelas. Oleh itu, pendekatan Soalan Socratic digunakan untuk meningkatkan keupayaan pelajar dalam menyatakan keterangan.Hasil kajian menunjukkan bahawa pendekatan Soalan Socratic membantu meningkatkan keupayaan pelajar dalam menyatakan keterangan. Melalui kajian ini, guru boleh menggunakan bahan interaktif seperti permainan untuk mengajar dengan lebih efektif dan menarik minat pelajar, sesuai dengan keperluan pembelajaran abad ke- 21. Ini juga membantu m.....

9 hits

[First] [Prev] Page 1 of 1087 [ Next ] [ Last ]
Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.