UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 10960
12024
Final Year Project
Hubungan antara jangkaan Fizik dengan tahap pencapaian Fizik dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat di daerah Besut
Tuan Mustaqim Tuan Ruslan
Kajian ini bertujuan menentukan hubungan antara jangkaan Fizik dengan tahap pencapaian Fizik dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di Daerah Besut. Kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu mengenal pasti jangkaan Fizik, mengenal pasti tahap pencapaian Fizik dan menentukan hubungan antara jangkaan Fizik dengan tahap pencapaian Fizik dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di Daerah Besut. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kolerasi dengan pendekatan kuantitatif. Sampel kajian dipilih menggunakan teknik persempelan secara rawak mudah. Seramai 230 sampel yang dipilih terdiri daripada pelajar Tingkatan 4 yang mempelajari mata pelajaran Fizik di lima buah sekolah di Daerah Besut, Terengganu. Kajian ini menggunakan Maryland Physics Expectations Survey (MPEX). Data dianalisis menggunakan ujian statistik deskriptif untuk mendapatkan nilai min dan peratusan. Analisis statistik inferensi juga dijalankan bagi ujian korelasi bagi melihat hubungan antara jangkaan Fizik dengan tahap pencapaian Fizik......

5 hits

22013
Thesis
Penterjemahan kala kata kerja, kata kerja bantu, dan modus daripada bahasa Arab ke bahasa Melayu dalam novel Al-Ayyam
Suhaila Zailani @ Hj. Ahmad
Kesukaran mengalihkan kala kata kerja, kata kerja bantu, dan modus sering dihadapi para penterjemah dalam proses penterjemahan yang melibatkan dua bahasa yang berbeza struktur tatabahasanya. Hal ini kerana bahasa Arab merupakan bahasa yang mempunyai kala sedangkan bahasa Melayu bukan bahasa berkala. Tiga korpus dipilih dalam kajian ini, iaitu Novel al-Ayyam karya Taha Husayn  dalam bahasa Arab dan dua teks terjemahannya dalam bahasa Melayu dan bahasa Indonesia. Kajian ini bertujuan melihat kaedah penterjemahan yang digunakan oleh penterjemah amatur ketika berhadapan dengan masalah ini di samping membandingkannya dengan kaedah yang digunakan oleh penterjemah professional. Perbezaan dan persamaan pengungkapan kala kata kerja, kata kerja bantu, dan modus ditentukan berdasarkan analisis nahu kontrastif (nakon) yang meliputi aspek bentuk, makna dan pola kata kerja. Kerangka teoritikal yang digunakan ialah prosedur transposisi, modulasi, reduksi, ekspansi, dan literal. Dapatan kajian menunj.....

3 hits

32013
Thesis
Aplikasi modul pengajaran terancang berasaskan pendekatan deduktif terhadap pencapaian peribahasa pelajar
Normala Hasan
Kajian ini bertujuan untuk membincangkan tentang “Aplikasi Modul Pengajaran Terancang Berasaskan Pendekatan Deduktif Terhadap Pencapaian Peribahasa Pelajar”. Kajian ini dilakukan terhadap pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah di Pulau Pinang. Sejumlah 66 orang pelajar dipilih secara persampelan kebetulan. Tujuan kajian ini dibuat adalah untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Modul Pengajaran Terancang yang menggunakan peribahasa, mengatasi kekeliruan pelajar-pelajar terhadap kelainan antara peribahasa dengan maksud peribahasa dan untuk melihat kesesuaian Modul Pengajaran Terancang Menggunakan Peribahasa berasaskan Pendekatan Deduktif terhadap pelajar-pelajar tingkatan 4 di sekolah menengah. Data kajian dikumpul dengan menggunakan empat kaedah, iaitu soal selidik, temu bual, pemerhatian dan pustaka. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan markah pencapaian untuk ujian kuasi-eksperimen dilakukan dalam Ujian Pra dan Ujian Pasca. Temu bual dilakukan untuk mengenal pasti kebe.....

2 hits

42013
Thesis
Strategi pembelajaran matematik realistik menggunakan pendekatan koperatif dalam persekitaran pengkajian pembelajaran
Dwiyana
Penyelidikan ini bertujuan membangunkan model Pengajaran dan Pembelajaran Matematik Realistik Berstrategi Koperatif (PMRBK) dan menerapkan pengkajian pembelajaran bagi tajuk ungkapan kuadratik, punca kuadratik dan teorem Pythagoras. Manakala langkah-langkah pemecahan masalah pendidikan dijadikan kerangka acuan. Pembangunan model dan penghasilan produk pengajaran dan pembelajaran yang sah, praktikal, dan berkesan dilakukan melalui kesahan pakar, simulasi, dan kajian lapangan di sekolah menengah pertama, Bandar Malang, Indonesia. Di samping kejayaan membangunkan model PMRBK, buku pelajar yang dihasilkan meningkatkan semangat belajar pelajar, semangat guru dalam membimbing dan mendorong pelajar untuk bersama-sama menyelesaikan masalah matematik. Guru dan pakar matematik bertanggapan positif terhadap pelaksanaan PMRBK. PMRBK melatih pelajar lebih kreatif menyelesaikan masalah matematik, cekap menganalisis dan meneroka konsep matematik, dan meningkatkan keprofesionalan guru. Penyelidikan be.....

3 hits

52012
Thesis
Obesiti, kandungan lemak abdominal, daya tahan kardiovaskular dan literasi aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar semenanjung Malaysia
Gunathevan Elumalai
Penyakit berkaitan kardiovaskular merupakan pembunuh utama di negara-negara membangun seperti Malaysia. Obesiti dan lemak abdominal merupakan dua faktor utama yang mempengaruhi kecergasan kardiovaskular. Kajian ini bertujuan untuk memastikan sama ada terdapatnya perbezaan yang signifikan dari segi literasi aktiviti fizikal, obesiti (BMI), kandungan lemak abdominal (WHR) dan daya tahan kardiovaskular (VO2 max) dalam kalangan pelajar sekolah menengah yang berumur 13 hingga 15 tahun berdasarkan etnik dan jantina. Jumlah sampel kajian adalah seramai 2000 orang dari dua puluh buah sekolah, iaitu 968 pelajar lelaki dan 1032 orang pelajar perempuan di Semenanjung Malaysia. Pelajar Melayu 1271 orang (585 lelaki dan 686 perempuan), Cina  440 orang (220 lelaki dan 220 perempuan) dan India 289 orang (163 lelaki dan 126 perempuan). Kaedah yang digunakan adalah experimen “ex-post facto” perbandingan kumpulan statik. Analisis diskriptif menunjukkan bahawa tahap pengetahuan, penglibatan, literas.....

1 hits

62025
Final Year Project
Hubungan tahap kemahiran melakar graf gerakan linear dan tahap kefahaman pelajar terhadap topik graf gerakan linear di daerah Johor Bahru
Mohamad Safik Akbar Nurhuda
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara tahap kemahiran melakar graf gerakan linear dan tahap kefahaman pelajar terhadap topik graf gerakan linear dalam kalangan pelajar tingkatan empat di daerah Johor Bahru. Reka bentuk kajian menggunakan pendekatan kuantitatif dengan kaedah soal selidik sebagai instrumen utama. Sampel kajian melibatkan seramai 127 orang pelajar daripada lima buah sekolah yang dipilih secara rawak kluster. Analisis data dilakukan menggunakan statistik deskriptif dan inferens, termasuk ujian korelasi Spearman rho. Dapatan kajian menunjukan bahawa terdapat hubungan signifikan antara tahap kemahiran melakar graf gerakan linear dengan kefahaman pelajar terhadap topik tersebut. Analisis data dijalankan menggunakan statistik deskriptif seperti nilai min, peratusan min, sisihan piawai serta statistik inferensi seperti ujian korelasi Spearman rho. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tahap kemahiran pelajar dalam melakar graf berada pada tahap yang baik iai.....

4 hits

72025
Final Year Project
Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Puzzie Impuls Dinamik dalam pembelajaran bagi subtopik Impuls dan Daya Impuls bagi Tingkatan 4
Siti Nur Syafiqah Ismail
Kajian ini mempunyai dua objektif kajian iaitu membangunkan permainan Puzzie Impuls Dinamik bagi subtopik impuls dan daya impuls dan menilai kebolehgunaan permainan Puzzie Impuls Dinamik dalam kalangan pelajar tingkatan 4. Persoalan utama kajian ini adalah adakah permainan Puzzle Impuls Dinamik mempunyai tahap kesahan yang baik, serta apakah tahap kebolehgunaan permainan tersebut dalam membantu pelajar memahami subtopik daya dan impuls? Dalam kajian ini, permainan yang dibangunkan telah diaplikasi dengan menggunakan model ADDIE yang terdiri daripada fasa analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian.Terdapat dua instrumen kajian permainan Puzzie Impuls Dinamik yang digunakan iaitu borang kesahan pakar dan soal selidik kebolehgunaan. Kesahan muka (95%) dan kesahan kandungan (88%) permainan Puzzie Impuls Dinamik bagi ketiga-tiga orang pakar menunjukkan pada tahap yang tinggi. Sampel kajian ini terdiri daripada 50 pelajar tingkatan 4 di SMK Tarcisian Convent. Responden dip.....

2 hits

82025
Final Year Project
Pembangunan Papan Permainan Pusingan Haba sebagai bahan pentaksiran dan kebolehgunaannya dalam kalangan pelajar Tingkatan 4
Iwani Syahirah Azman
Kajian ini dijalankan bagi mengatasi masalah miskonsepsi yang dihadapi pelajar mengenai topik Haba dan juga pentaksiran di sekolah dilaksanakan tidak menarik. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Papan Permainan Pusingan Haba serta menentukan tahap kebolehgunaannya dalam kalangan pelajar tingkatan 4. Dua instrumen digunakan iaitu borang kesahan pakar dan juga borang soal selidik kebolehgunaan. Reka bentuk kajian adalah reka bentuk kajian pembangunan. Teknik pensampelan yang digunakan adalah teknik pensampelan rawak mudah bagi menetapkan sekolah dan pensampelan kelompok digunakan bagi memilih sampel iaitu melibatkan 56 orang pelajar fizik tingkatan 4 dari dua kelas. Tiga pakar dilantik bagi membuat kesahan terhadap Papan Permainan Pusingan Haba. Peratus persetujuan pakar digunakan bagi menganalisis data kesahan Papan Permainan Pusingan Haba dan purata peratus persetujuan pakar bagi kesahan muka adalah 96.67% dan kesahan kandungan adalah 85%. Bagi tahap kebolehgunaan, data dianalisis .....

6 hits

92025
Final Year Project
Pembangunan kit Kepler Orbital bagi subtopik Hukum Kepler dan kebolehgunaannya dalam kalangan pelajar Tingkatan Empat
Nurul Ashyiqin Mohd Kassim
Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan kit _Kepler Orbital_ yang berfungsi sebagai bahan bantu mengajar (BBM) bagi subtopik Hukum Kepler dan untuk menguji kebolehgunaannya dalam kalangan pelajar tingkatan empat. Kajian ini telah dibangunkan berdasarkan Model ADDIE yang terdiri daripada lima fasa iaitu fasa analisis (analysis) fasa reka bentuk(design), fasa pembangunan (development) , fasa pelaksanaan (implementation) dan fasa penilaian (evaluation). Seramai 28 orang pelajar tingkatan empat daripada MRSM Ulul Albab , Felda Trolak telah dilantik sebagai responden dalam kajian ini dengan menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Kajian pembangunan ini menggunakan dua instrumen penting iaitu borang kesahan pakar dan borang soal selidik kebolehgunaan. Hasil dapatan kajian akan dianalisis menggunakan perisian SPSS bagi memperolehi nilai skor min(M) dan dan sisihan piawai(SP). Borang kesahan pakar digunakan untuk mendapatkan purata kesahan pakar bagi kesahan muka dan kandungan kit. Ana.....

3 hits

102025
Final Year Project
Pembangunan kit pembelajaran "PoCiLearn" bagi subtopik litar dan kebolehgunaannya dalam kalangan pelajar Sains Tingkatan 2
Badurul Hisam Mustafa Christopher
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menguji kebolehgunaan kit pembelajaran _Pocilearn_ bagi subtopik litar dalam kalangan pelajar Tingkatan 2 sekolah menengah di Petaling Jaya, Selangor. Kesahan muka dan kandungan bagi instrumen kajian yang menggunakan borang kebolehgunaan dengan pendekatan kuantitatif dilakukan oleh dua orang pakar, manakala kebolehpercayaan instrumen dinilai menggunakan data daripada 15 pelajar Tingkatan 2 berdasarkan nilai Cronbach's Alpha. Data daripada dua orang pakar menunjukkan kit pembelajaran "PoCiLearn_ yang dibangunkan mempunyai kesahan yang baik dengan persetujuan bagi kesahan muka dan kandungan untuk kit ialah 91.3% dan 93.8% untuk instrumen soal selidik. Kajian kebolehgunaan melibatkan pelajar di sekolah daerah Petaling Jaya, Selangor dan soal selidik yang diedarkan secara persampelan rawak mudah. Data soal selidik dianalisis secara deskriptif menggunakan skor min dan sisihan piawai. Hasil kajian menunjukkan skor min keseluruhan ialah 3.36 dengan .....

2 hits

[First] [Prev] Page 1 of 1096 [ Next ] [ Last ]
Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.