|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 10905 |
| 1 | 2025 Final Year Project | Pembangunan Modul Pembelajaran Gerakan Membulat menggunakan Perisian Tracker dan kebolehgunaannya dalam kalangan pelajar Matrikulasi Tuan Noor Syahila Tuan Mohd Sanusi Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menilai kebolehgunaan Modul Pembelajaran Gerakan Membulat menggunakan Perisian Tracker dalam kalangan pelajar di Kolej Matrikulasi. Modul pembelajaran ini merupakan modul pembelajaran inkuiri terbimbing lengkap dengan nota ringkas, aktiviti simulasi dan eksperimen ringkas. Kajian ini melibatkan seramai 15 orang responden sebagai sampel kajian rintis manakala bagi kajian sebenar 52 orang pelajar yang dipilih menggunakan persampelan bertujuan daripada populasi pelajar di Kolej Matrikulasi kelantan yang mengambil subjek Fizik dan telah mempelajari topik gerakan membulat. Modul ini dibangunkan berdasarkan Model ADDIE yang terdiri daripada lima fasa: analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan, dan penilaian. Instrumen kajian merangkumi soal selidik kesahan muka dan kandungan, yang dinilai oleh tiga orang pakar dengan tahap peratus persetujuan kesahan melebihi 81%. Instrumen soal selidik terdiri daripada empat konstruk iaitu Kebergunaan, Muda ..... 17 hits |
| 2 | 2025 Final Year Project | Pembangunan e-modul pengajaran berasaskan inkuiri berstruktur bagi subtopik Prinsip Bernoulli dan tahap penerimanya dalam kalangan guru pelatih Fizik Siti Nur Hafizah Mohamad Noor Kajian ini bertujuan untuk membangunkan e-modul pengajaran berasaskan inkuiri berstruktur bagi subtopik Prinsip Bernoulli dalam mata pelajaran Fizik Tingkatan Lima dan menentukan tahap penerimaannya dalam kalangan guru pelatih Fizik. Kajian ini menggunakan reka bentuk pembangunan dengan model reka bentuk instruksional ADDIE lima fasa iaitu Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan, dan Penilaian. Seramai 55 orang guru pelatih Fizik semester 7 dari Universiti Pendidikan Sultan Idris dipilih menggunakan teknik pensampelan rawak mudah. Kajian ini menggunakan borang soal selidik tahap penerimaan dan borang kesahan pakar sebagai instrumen kajian. Data kajian dianalisis secara deskriptif untuk mencari peratus persetujuan pakat, nilai min (M) dan sisihan piawai (SP). Analisis dapatan kajian menunjukkan bahawa e-modul pengajaran ini mempunyai tahap kesahan muka (100%) dan kesahan kandungan (98.61%) yang tinggi. E-modul yang dibangunkan ini juga memiliki tahap penerimaan yang tinggi dalam..... 16 hits |
| 3 | 2024 Article | Transformasi geopolitik Perak dinamika persempadanan dari era Kesultanan ke Pascamerdeka Ahmad Farhan Abdullah@Zakaria Kajian ini bertujuan mengupas perkembangan persempadanan Perak sejak diasaskan oleh Sultan Mudzaffar Shah pada 1528, ekoran pengkaji terdahulu kurang memberi perhatian terhadap aspek ini dari abad ke-16 hingga abad ke-20. Objektif kajian ialah menilai perkembangan persempadanan Perak dalam tiga era utama: kesultanan sebelum penjajahan (1528-1874), penjajahan (1874-1957) dan pascamerdeka (1957-kini, 2024). Metodologi kajian digunakan ialah Reka Bentuk Penyelidikan Bawang Saunders, menggabungkan kaedah kuantitatif dengan kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa persempadanan Perak melalui proses perkembangan dan pengecutan dipengaruhi oleh dinamik politik dalaman dan hubungan luar. Kehadiran British pada abad ke-20 memperkukuhkan persempadanan antara Perak dengan Pulau Pinang, Kedah, Kelantan, Pahang, Selangor dan Reman. Persempadanan ini berterusan hingga kini dengan beberapa pindaan, bertujuan meningkatkan kecekapan pentadbiran, pembangunan ekonomi dan sosioekonomi, dan kesejahter..... 8 hits |
| 4 | 2025 Final Year Project | Pembangunan Kit Demonstrasi Penghasilan Gelombang berasaskan Arduino dan penilaian kebolehgunaan dalam kalangan guru Fizik Jans Ezravyca Justin Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Kit Demonstrasi Penghasilan Gelombang menggunakan platform Arduino serta menilai kebolehgunaannya dalam kalangan guru Fizik Tingkatan Empat. Sampel kajian terdiri daripada empat orang guru Fizik yang dipilih melalui kaedah persampelan bertujuan. Model ADDIE digunakan sebagai reka bentuk kajian, manakala pendekatan kualitatif diterapkan bagi penilaian kebolehgunaan kit. Kesahan muka dan kandungan kit disahkan oleh dua orang pakar dalam bidang pendidikan Fizik. Penilaian kebolehgunaan melibatkan pemerhatian dan temu bual dengan guru Fizik, dan hasil dapatan dianalisis menggunakan kaedah analisis bertema. Kajian ini mendapati Kit Demonstrasi Penghasilan Gelombang menerima maklum balas positif daripada guru Fizik, menunjukkan keberkesanannya dalam memvisualisasikan konsep gelombang. Kit ini bukan sahaja membolehkan pelajar terlibat secara aktif dalam eksperimen, tetapi juga menyediakan data visual (graf) yang menyokong pembelajaran teori dengan aplik..... 21 hits |
| 5 | 2025 Final Year Project | Pembangunan dan kebolehgunaan kit pembelajaran "Fahukep" bagi topik hukum kepler dalam kalangan Pelajar Tingkatan 4 Muzani Azim Sulaiman Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kit pembelajaran _FaHuKep_ dan mengenalpasti kebolehgunaan kit pembelajaran _FaHuKep_ dalam kalangan pelajar fizik tingkatan empat. Kit ini dibangunkan berdasarkan teori pembelajaran konstruktivisme dan model ADDIE. Kajian ini adalah berbentuk kajian reka bentuk pembangunan dengan menggunakan model ADDIE. Seramai 70 orang pelajar Fizik tingkatan 4 dipilih sebagai sampel kajian. Teknik persampelan yang digunakan adalah teknik persampelan rawak mudah. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kit _FaHuKep_ mempunyai tahap kebolehgunaan yang tinggi dalam kalangan pelajar tingkatan 4 berdasarkan konstruk kebergunaan (min = 3.61, s.p = 0.276), kemudahan penggunaan (min = 3.45, s.p = 0.625), kemudahan belajar (min = 3.74, s.p = 0.445), dan kepuasan (min = 3.68, s.p = 0.440). Kesimpulannya, pembangunan kit pembelajaran _FaHuKep_ ini telah mencapai objektif kajian di mana dapat dibuktikan mempunyai tahap kebolehgunaan yang baik dan tinggi dalam kalangan pelajar ..... 21 hits |
| 6 | 2025 Final Year Project | Pembangunan dan kebolehgunaan Modul Pembelajaran Kendiri melalui Genially tentang topik Daya dan Gerakan bagi pelajar Fizik Tingkatan 4 di daerah Kulai Seow, Yu Sien Kajian ini bertujuan menentukan kebolehgunaan modul pembelajaran kendiri melalui Genially tentang Daya dan Gerakan bagi pelajar Fizik Tingkatan 4 di daerah Kulai. Reka bentuk kajian ini merupakan kajian pembangunan, dan modul dibangunkan menggunakan model ADDIE serta disahkan oleh tiga pakar. Sampel kajian terdiri daripada sebuah kelas (25 pelajar) Tingkatan 4 di sebuah sekolah menengah daerah Kulai yang mengambil subjek Fizik dalam SPM, dipilih melalui persampelan rawak kelompok dari tiga kelas Fizik Tingkatan 4. Instrumen kajian ialah modul pembelajaran kendiri melalui Genially dan borang soal selidik kebolehgunaan untuk mengukur persepsi pelajar. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensial seperti min, sisihan piawai, ujian Skewness, Kurtosis, serta ujian Mann-Whitney U. Hipotesis kajian (H0) menyatakan bahawa tiada perbezaan signifikan terhadap jantina antara pelajar lelaki dan perempuan selepas penggunaan modul pembelajaran kendiri tentang topik Daya dan Gerak..... 23 hits |
| 7 | 2025 Final Year Project | Pembangunan e-modul pengajaran PAK-21 bagi subtopik graf gerakan linear dan penerimaannya dalam kalangan guru pelatih Sains Chung, Cai Xia Kajian ini dijalankan untuk membangunkan e-modul pengajaran PAK-21 bagi subtopik graf gerakan linear Sains Tingkatan 4 dan menentukan tahap penerimaan e-modul tersebut dalam kalangan guru pelatih Sains di UPSI. Reka bentuk kajian ini adalah kajian pembangunan yang menggunakan pendekatan kuantitatif berdasarkan reka bentuk instruksional ADDIE yang mempunyai lima fasa, iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Seramai 50 orang sampel yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak mudah untuk menentukan tahap penerimaan e-modul yang dibangunkan. Borang kesahan pakar dan borang soal selidik tahap penerimaan digunakan sebagai instrumen kajian. Dapatan kajian dianalisis untuk mendapatkan nilai peratus persetujuan pakar, min (M) dan sisihan piawai (SP). Analisis data menunjukkan bahawa e-modul pengajaran tersebut mempunyai peratus persetujuan pakar yang tinggi untuk kesahan muka dan kesahan kandungan iaitu 98.61% dan 95%. E-modul pengajaran tersebut juga mempunyai ta..... 19 hits |
| 8 | 2025 Final Year Project | Peranan teknologi dalam sesi Pengajaran dan Pembelajaran Matematik di kalangan guru pelatih berdasarkan jantina Ahmad Ridhwan Mat Sulong Kajian ini dilaksanakan untuk mengenal pasti tahap penggunaan teknologi seperti aplikasi Matematik ketika sesi PdP Matematik dalam dalam kalangan guru pelatih. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan tahap penggunaan teknologi dalam PdP matematik dalam kalangan guru pelatih matematik lelaki dan perempuan. Data dalam kajian ini diperoleh melalui tinjauan menggunakan instrumen soal selidik dalam talian (Google Form) yang melibatkan seramai 60 orang guru pelatih yang dipilih secara rawak berstrata. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) menerusi skor min dan peratusan bagi mengenal pasti tahap penggunaan teknologi seperti aplikasi Matematik dalam sesi PdP dan secara inferensi menerusi Ujian T tidak bersandar bagi mengenal pasti perbezaan tahap penggunaan teknologi seperti aplikasi Matematik ketika sesi PdP Matematik dalam kalangan guru pelatih lelaki dan perempuan. Hasil dapatan kajian mendapati tahap peng..... 22 hits |
| 9 | 2025 Final Year Project | Pembangunan dan kebolehgunaan Bahan Bantu Mengajar Kit Geboard bagi topik Ungkapan Algebra Tingkatan Satu Shuhadayana Azira Sarifuddin Kajian ini dijalankan untuk membangunkan sebuah Bahan Bantu Mengajar (BBM) bagi topik Ungkapan Algebra Tingkatan Satu yang diberi nama Kit Geboard. Terdapat tiga objektif dalam kajian ini iaitu untuk menganalisis keperluan Pembangunan Kit Geboard, untuk membangunakan Kit Geboard yang memepunyai kesahan yang memuaskan dan untuk menilai kebolehgunaan kit tersebut. Kajian ini adalah kajian kuantitatif yang menggunakan reka bentuk Design and Development Research (DDR) dengan menggunakan model ADDIE. Sampel dalam kajian terdiri daripada 92 murid daripada jumlah populasi 120 murid Tingkatan Satu di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan Cenderawasih Kuantan, Pahang. Instrumen kajian yang digunakan berbentuk soal selidik digunakan, yang merangkumi tiga jenis iaitu: (a) Soal Selidik Analisis Keperluan, (b) Soal Selidik Penilaian Kit, dan (c) Soal Selidik Kebolehgunaan. Data kesahan penilaian Kit Geboard dianalisis menggunakan Indeks Kesahan Kandungan (IKK), manakala data analisis keperluan dan keb..... 32 hits |
| 10 | 2025 Final Year Project | Persepsi guru terhadap tahap kemahiran, kepentingan dan kekangan penggunaan alat bantu mengajar (ABM) berasaskan multimedia dalam subjek Sains Nurul Aqilah Izzati Mohd Johari Kajian ini bertujuan mengenal pasti persepsi guru terhadap tahap kemahiran, kepentingan dan kekangan yang dihadapi dalam penggunaan alat bantu mengajar (ABM) berasaskan multimedia dalam subjek Sains. Pendekatan kajian secara kuantitatif dijalankan dengan menggunakan reka bentuk tinjauan. Sampel kajian yang digunakan terdiri daripada 70 orang guru sains sekolah menengah di daerah Perak Tengah yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak kelompok. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang mengandungi 36 item dan menggunakan skala Likert lima mata bagi menilai tahap kemahiran, kepentingan dan kekangan yang dihadapi oleh guru. Hasil kajian menunjukkan nilai min bagi konstruk kemahiran adalah 4.16 (SP = 0.46), kepentingan adalah 4.34 (SP = 0.47) dan kekangan adalah 3.11 (SP = 0.72). Kesimpulannya, tahap kemahiran menggunakan ABM berasaskan multimedia semasa proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) dalam kalangan guru-guru sains sekolah menengah di daerah Perak Tengah ada..... 50 hits |
| [First] [Prev] | Page 1 of 1091 | [ Next ] [ Last ] |