UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 68
12023
article
Kompetensi amalan kepimpinan Guru Besar bagi Program Transformasi Sekolah 2025 (TS25) Kementerian Pendidikan Malaysia di sekolah rendah daerah Sabak Bernam
Mohamad Rashiq Mohamad Noh
Kompetensi Guru Besar merupakan salah satu elemen penting dalam struktur pentadbiran sesebuah organisasi atau sekolah. Kompetensi yang baik membantu Guru Besar meningkatkan prestasi pencapaian sekolah di pelbagai peringkat pencapaian. Kajian ini memperlihatkan, keupayaan Guru Besar melalui amalan kepimpinan Guru Besar serta hubungan terhadap komitmen guru-guru disekolah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuantitatif sebagai reka bentuk utama dengan menggunakan kaedah tinjauan dengan mengadaptasi soal selidik sediada. Seramai n=90 guru sekolah rendah terlibat sebagai kumpulan responden yang dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Dapatan kajian mendapati instrumen soal selidik yang diadaptasi menunjukkan nilai kebolehpercayaan yang baik iaitu r=.89. Bagi menentukan perkaitan amalan kepimpinan Guru Besar terhadap hubungan komitmen guru-guru sekolah, dapatan mendapati terdapat perkaitan yang signifikan iaitu p..

420 hits

22018
thesis
Permodelan hubungan antara kekuatan sistem, faktor pengguna dan gaya pengurusan sekolah dengan kejayaan penggunaan aplikasi sistem maklumat pengurusan pendidikan
Mohd Faizal Md Karim
Kajian  ini  adalah  satu  usaha  yang  dijalankan  untuk  mengetahui  sejauh  mana  tahap penggunaan Pengurusan Sistem Maklumat Pendidikan (EMIS) di sekolah seluruh Negeri Perak Darul Ridzuan. Dalam penyelidikan ini, kejayaan penggunaan EMIS dilihat dari segi manfaat  kepada individu dan organisasi. Reka bentuk penyelidikan ini adalah korelasi- deskriptif dan data  kuantitatif dikumpul dengan menggunakan soal selidik. Penyelidikan ini menggunakan teknik  pensampelan rawak strata untuk memilih 607 responden. Data kajian dianalisis dengan menggunakan  analisis deskriptif dan analisis regrasi berganda. Kajian ini mendapati empat daripada enam faktor  iaitu Kepuasan Pengguna EMIS (β = .45), Penglibatan Pengguna EMIS (β = .25), Kekuatan Sistem EMIS  (β= .24), Kefahaman Pengguna EMIS (β = .20) adalah faktor penyumbang yang signifikan kepada  kejayaan penggunaan EMIS dan menghasilkan persamaan regresi (Y-hatK-EMIS = -0.19 + 0.24(Kekuatan  Sistem (KS)) + 0.20(.....

24223 hits

32016
thesis
Penilaian pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dalam kalangan guru
Noorzeliana Idris
Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam kalangan guru. Terdapat lapan tujuan kajian dan lima hipotesis kajian. Model Penilaian CIPP digunakan sebagai kerangka kajian yang melibatkan semua komponen iaitu konteks, input, proses dan produk. Sampel kajian terdiri daripada 589 orang guru yang melaksanakan PBS di Semenanjung Malaysia dan dipilih secara rawak berstrata dari 48 buah sekolah. Analisis data kuantitatif dan kualitatif (temubual, analisis dokumen dan pemerhatian yang melibatkan empat orang guru) dilaporkan secara serentak untuk menyokong dapatan kajian. Soal selidik rubrik dua lapis dibina sendiri oleh penyelidik yang mempunyai empat konstruks dengan nilai Alpha Cronbach antara 0.707 hingga 0.884. Perangkaan deskriptif secara keseluruhannya mendapati semua komponen dalam Model CIPP menunjukkan tahap yang sederhana sahaja. Namun begitu, terdapat kekuatan dan kelemahan yang didapati dalam setiap sub konstruk. Analisis MANOVA pula men.....

1344 hits

42016
article
Penilaian keberkesanan Program Sarana Ibu Bapa dalam meningkatkan pencapaian murid dalam mata pelajaran Sains sekolah rendah dengan menggunakan Model Penilaian CIPP
Ab Latif Asyraf, Abdullah Norazilawati,
Program Sarana Ibu Bapa merupakan inisiatif yang diperkenalkan di bawah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang bertujuan untuk meningkatkan penglibatan ibu bapa dalam pelajaran anak-anak di rumah dan juga di sekolah. Kajian ini dilakukan untuk mengkaji tahap penglibatan ibu bapa dalam pelajaran anak di sekolah dan di rumah serta hubungan di antara elemen penglibatan ibu bapa dalam pelajaran anak di rumah dengan pencapaian anak dalam mata pelajaran Sains sekolah rendah. Kajian dilakukan dengan menggunakan kaedah tinjauan dan instrumen soal selidik digunakan untuk mengumpulkan data. Responden kajian terdiri daripada 100 orang ibu bapa dari lima buah sekolah di daerah Perak Tengah. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Ujian korelasi Pearson digunakan untuk mencari perhubungan di antara pemboleh ubah kajian. Dapatan kajian menunjukkan tahap penglibatan ibu bapa dalam pelajaran anak di sekolah dan juga di sekolah berada pada tahap tinggi.....

1599 hits

52016
article
Learning Assessment Model for invasion category games in year 4 Physical Education
Saad Liza, Jani Julismah, Rahmat Azali, Salimin Norkhalid,
Journal of Sports Science and Physical Education 5(1): 35-48, 2016 - This study aimed to determine the validity and reliability of Learning Assessment Model for Invasion Category Games in Year 4 Physical Education. This study uses a holistic instrument for assessing student performance standards for the assessment of Invasion Category Games that includes teacher observation that consisted of psychomotor, cognitive and affective domain. Measuring instruments were constructed based on five main sources that were the Handbook of Physical Education Teaching, Curriculum and Assessment Document Standard of Physical Education, Physical Education textbooks, Professional Circular No. 1/2014 and the Malaysia Education Blueprint 2013-2025. All sources are used as a guide and reference so that the instruments to assess are built in conformity with the requirements and needs of physical education. The study found that the validity of the instrument Learning Assessment Model for the invasion categor.....

2203 hits

62016
thesis
Penilaian program memperkukuh bahasa Inggeris di sekolah rendah negeri Kelantan
Norizan Ismail
Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana keberkesanan, kesesuaian dan kecekapan input dilaksanakan dalam program Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBI) di sekolah rendah menepati arahan pekeliling perbendaharaan Bil.2 Tahun 2012,“Bajet Berasaskan Outcome” (OBB). Kajian kuantitatif ini dijalankan secara tinjauan (survey) dengan menggunakan borang soal selidik rubrik dua lapis (DLR) dan diedarkan secara rawak melibatkan 62 sekolah dan seramai 297 orang guru sebagai sampel kajian. Sebanyak 11 hipotesis dibina dan diuji menggunakan ujian-t untuk melihat perbezaan lokasi sekolah iaitu bandar dan luar bandar, ujianAnalysis of Variances(ANOVA) sehala pula untuk melihat perbezaan terhadap pengalaman guru mengajar BI. Manakala Multivariate Analysis of Variance(MANOVA) pula dilakukan untuk melihat perbezaan atribut penilaian input dan dimensi penilaian proses berdasarkan jantina dan opsyen guru serta analisis regresi berganda “stepwise” pula untuk melihat peramal yang menyumbang terhada.....

523 hits

72014
article
Curriculum framework for preparing quality teachers for the future: developing guiding principles
Ratnavadivel Nagendralingan, Chang Lee Hoon, Salih Maria, Low Jeffery, Karuppiah Nagalingam, Omar Ainon, Md. Yassin Sopia, Dawi Amir Hasan, Saad Noor
Globalization is constantly impacting on education and is radically transforming it in terms of the mode and culture of learning. The shift from product-economy to knowledge-economy has profound implications for the kind of education a nation has to offer its future generation. The need for knowledge workers places emphasis on new attributes for learners, particularly those which pertain to twenty-first century skills. The last decade and a half has also seen the emergence of international student ranking lists such as TIMSS, PISA, PIRLS, Olympiads, which have put tremendous pressure on education ministries. A response to this pressure of „rank and shame‟ has been a flurry of education reform initiatives, including in Malaysia. The ability to develop learners who can think critically and creatively and to reason logically and to innovate is the challenge in education. The Malaysia Education Blueprint 2013-2025 has identified teacher education among the eleven shifts to transform th.....

2885 hits

82016
article
Isu kesediaan guru dalam amalan melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
Abdul Khalil Fakhri, Awang Mohd Isha,
Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) masa kini dilihat dari perspektif yang lebih luas. Demi menjamin kualiti pendidikan yang menjurus kepada pembangunan modal insan ‘minda kelas pertama’, sistem peperiksaan sekarang telah diperkukuh dengan memperluaskan konsepnya kepada pentaksiran. PBS merupakan satu bentuk amalan pentaksiran yang dirancang, dibina, ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor secara terancang oleh guru dan pihak sekolah. Pentaksiran ini perlu mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. Sehubungan itu, amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru diharap dapat memberikan maklumat yang tepat dan menunjukkan keadaan sebenar tentang tahap pembelajaran murid. Artikel ini merupakan kertas konsep yang membincangkan isuisu berkaitan kesediaan guru dalam amalan melaksanakan PBS. Artikel ini turut mengetengahkan isu kesediaan guru serta kesannya ke atas amalan PBS. Perkara yang dibincangkan adalah selari dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 20.....

1542 hits

92013
thesis
Teachers communication skills and strategies in the ESL teaching context
Fahainis Mohd Yusof
The study examined the types and purposes of communication skills and strategies (CSs) used by English teachers in secondary classrooms. In addition, the teachers' perceptions of communication skills and CSs were also examined. Two excellent English language teachers in secondary schools in the northern regions of Malaysia were involved. Data were collected from classroom observations and interviews. Findings based on observations show that the teachers' communication with the students started with sociating, directing, giving instructions as well as summarising. The most common communication skills used by the teachers in the classrooms were explaining, questioning and eliciting. There were also nonverbal communication skills used by the teachers such as eye contacts, facial expressions and hand movements. When dealing with their communication difficulties, the communication strategies (CSs) employed by the teachers were confirmation check, comprehension check, clarification request, .....

539 hits

102017
article
Critical thinking module in promoting higher order thinking skills among secondary school students
Che Teh Norhezan, Isa Nor Hashimah, Omar Ainon,
721 hits

[First] [Prev] Page 1 of 7 [ Next ] [ Last ]
Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.