UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 183
12017
thesis
Profil penaakulan pelajar berdasarkan permainan kategori jaring dan dinding dalam pendidikan jasmani
Abdul Razak Noruzzaman
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Profil Penaakulan Pelajar (PPP) berdasarkan permainan kategori jaring dan dinding dalam Pendidikan Jasmani. Profil Penaakulan Pelajar berdasarkan permainan kategori jaring dan dinding ditentukan keberkesanannya melalui keputusan Ujian Penilaian Kemahiran Menaakul (UPKM) dan Games Performance Assessment Instrument (GPAI). Reka bentuk kajian kuasieksperimen dijalankan di empat buah sekolah menengah dalam daerah Hilir Perak, Perak. Sampel kajian terdiri daripada 280 orang pelajar Tingkatan 2 dan empat orang guru Pendidikan Jasmani. Data kuantitatif dianalisis secara deskriptif menggunakan min, sisihan piawai dan peratusan. Analisis inferensi pula menggunakan ANCOVA dan regresi berganda. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan pencapaian PPP melalui UPKM dan GPAI antara pelajar kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan. Keputusan regresi berganda menunjukkan hubungan yang signifikan antara pencapaian PPP melalui UPKM dan GPAI terha.....

1612 hits

22009
thesis
Keberkesanan perisian permainan komputer fracblock dalam pembelajaran pecahan di sekolah rendah
Yusri Abdullah
This research has developed an educational computer based software named FracBlock to enhance learning the topic ?fraction? for year 4. This software is used as an enhancement activity and to help students to master the topic. FracBlock software is developed based on the Multimedia Development Alessi & Trollip Model. The design of this research is Quasi Pre & Post Trial method with a controlled group. The sampel for this research is sixty students from year 4, comprising thirty for the treatment group and another thirty for the controlled group. This research also determines the change in student‘s attitude towards computer and learning mathematics after using the FracBlock software and evaluating the software. The change in attitude is measured using questionnaire which was translated from the Yong Children’s Computer Inventory and childrens attitude towards learning mathematics is measured with also a questionnaire translated from the Fennema-Sherman Attitude Scales. The quality .....

4973 hits

32016
thesis
Pengaruh modul permainan tradisional terhadap domain pembelajaran, status konsep kendiri serta minat terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar sekolah rendah
Adlan Mohamed Yusof
Kajian ini bertujuan untuk menilai pengaruh modul permainan tradisional terhadap domain pembelajaran, status konsep kendiri serta minat terhadap aktiviti fizikal. Kajian ini melibatkan seratus tiga puluh dua orang pelajar daripada dua buah sekolah rendah yang berumur sebelas tahun. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah modul permainan tradisional, instrumen kaji selidik SDQ-1, CAPA dan instrumen penilaian modul permainan tradisional. Kajian menggunakan pra eksperimental - kajian kes sekali. Keputusan analisis regresi berganda menunjukkan terdapat pengaruh modul permainan tradisional yang signifikan ke atas aspek kognitif, psikomotor dan afektif. Modul permainan tradisional mempunyai perkaitan yang signifikan dengan semua prediktor yang dinilai bagi aspek kognitif, psikomotor dan afektif. Keputusan analisis regresi berganda juga menunjukkan terdapat pengaruh aspek kognitif, psikomotor dan afektif yang signifikan ke atas konsep kendiri dan minat terhadap aktiviti fizikal. Kaji.....

4430 hits

42008
thesis
Teknik permainan serunai dalam konteks pengajaran dan pembelajaran muzik tradisional wayang kulit Kelantan: satu kajian kes
Kamarudin Yusoff
Serunai is a type of traditional musical instrument under the category of aerophones. It is very popular in Kelantan especially in the Wayang Kulit ( puppet play) and the Gendang Silat ( Malay Silat drum troupe). The serunai players in Kelantan now are mostly very old people and there are only a few of the wayang kulit troupes still performing in Kelantan. Information regarding the techniques of playing the serunai; it’s breathing system; the fingering methods and the oral recitals before the actual performance should be studied or obvious reasons. This is one of the reasons for this study.The person giving information in this study is a famous serunai player in Kelantan. He is Mr. Hamzah Bin Yusof from Gelang Emas, Pasir Mas. The study is done qualitatively. The questionnaires in this study are oral in nature and observations were made during teaching sessions. Observations were also made on the techniques of playing the serunai in actual playing sessions. These observations were re.....

2186 hits

52016
thesis
Penggunaan perisian permainan Tangram bagi membantu pemahaman konsep corak bentuk geometri dalam kalangan kanak-kanak
Rozita Abidin
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji keberkesanan penggunaan permainan Tangram bagi membantu pemahaman konsep bentuk asas geometri dari aspek pencapaian dan minat dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Reka bentuk kajian adalah menggunakan eksperimen kuasi, iaitu kaedah permainan secara manipulatif bagi kumpulan kawalan dan kaedah permainan secara maya bagi kumpulan rawatan. Data pencapaian kanak-kanak dikumpulkan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca yang setara manakala data untuk pemboleh ubah minat dikumpulkan melalui kaedah pemerhatian tingkahlaku. Seramai 60 orang kanak-kanak prasekolah telah dipilih sebagai sampel dan mereka telah diasingkan secara rawak kepada dua kumpulan setara, iaitu seramai 30 orang dalam setiap kumpulan, kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Perbezaan min pencapaian kanak-kanak dianalisis menggunakan ujian-t. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian di antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan walaupun .....

1400 hits

62009
thesis
Buku panduan guru untuk mengajar elemen irama melalui permainan Kertok
Saufi Abdullah
Development project report 'Buku Panduan Guru Untuk Mengqjar Elemen Irama Melalui Permainan Kertok' was prepared in order to meet SPM 6006 course need in Program Sarjana Pendidikan Muzik UPSI. The aim of product development is to help and provide instructional material choice to schools in implementing 'Kurikulum Pendidikan Muzik KBSM'. This products is specially prepared for must teachers who wish to enhance elements instructional material rhythm and does not solely depend to modern gadgets supplied only. Its also to ensure, this product development will be able to contribute to the heritage retention culture. This products is developed by guided book structure Gaya Dewan style. For evaluation of the products that has been produced interview has being conducted with 3 music teachers who had experience in teaching for 10 years. From the retrieval of the interview shown that all respondent agreed and have a same opinion with the product produced There still a few weakness in developing .....

822 hits

72016
article
Pembelajaran bermakna melalui permainan “cardboard challenge”
Muhamad Fadzil Noorfarahin, Fadhil Farahdilla,
Main adalah perkara semulajadi dalam pendidikan awal kanak-kanak (Froebel 1887). Bagi menarik minat kanak-kanak, pembelajaran haruslah memberi makna, terutama dalam persekitaran pembelajaran kanak-kanak. Kertas kerja ini bertujuan untuk berkongsi amalan pengajaran yang dilaksanakan oleh guru pelatih di Kolej Perkembangan Awal Kanak-Kanak (KPAKK) melalui persembahan poster. Guru pelatih didedahkan dengan pengajaran berkonsepkan i-play to nurture (ip2n) iaitu proses pembelajaran bermakna melalui bermain dan persekitaran yang menggembirakan serta kemahiran mendapatkan ilmu pengetahuan dan pengaplikasian untuk diri dan ahli masyarakat. Pendedahan aktiviti seperti cardboard challenge yang disediakan secara berkumpulan oleh guru pelatih menggunakan bahan kitar semula seperti kotak, mounting board, kertas dan lain-lain mampu memberi keseronokan dalam bermain. Model ADDIE yang merangkumi lima komponen iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian digunakan sebagai panduan .....

2784 hits

82015
thesis
Meningkatkan kemahiran permainan rekoder soprano pelajar Tahun 4 melalui kaedah pembelajaran masteri
Kamariah Abu Mansur
Kajian tindakan ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauh manakah kaedah pembelajaran masteri dapat membantu meningkatkan kemahiran permainan rekoder dari segi kemahiran memainkan nilai notasi yang tepat dan penjarian rekoder yang betul. Seramai sepuluh orang pelajar tahun empat di sebuah Sekoleh Kebangsaan Tasik Puteri 2 Bandar Tasik Puteri Rawang Selangor telah dipilih secara rawak sebagai subjek kajian. Kajian ini menggunakan gabungan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Kuasi eksperimen telah digunakan sebagai metodologi kajian dengan ujian pra dan ujian pos,soal selidik, temu bual dan pemerhatian sebagai instrumen kajian. Dapatan data kemahiran memainkan nilai notasi menunjukkan peningkatan peratus dari 30% kepada 88%. meningkat sebanyak 58 peratus manakala dapatan data penjarian rekoder menunjukkan peningkatan peratus dari 42% kepada 98% meningkat sebanyak 56 peratus. Secara keseluruhan, dapatan data antara ujian pra dan ujian pos menunjukkan peningkatan sebanyak 114 peratus. Da.....

960 hits

92012
article
Gambus: tinjauan awal berasaskan gaya permainan di Johor
Attan Mohd Nizam,
Kehadiran pedagang Arab pada kurun ke-15 telah membawa bersama-sama kesenian ke alam Melayu. Di antara seni persembahan yang telah meresap ke dalam budaya Melayu terutama di negeri Johor adalah seperti zapin, ghazal, samrah,qasidah dan beberapa kesenian lain yang menggunakan gambus dalam persembahan mereka. Kajian ini merupakan kajian terhadap muzik gambus di negeri Johor yang berobjektif untuk membuat tinjauan awal tentang alat muzik, cara memegang, gaya memetik, sistem talaan, maqam yang digunakan serta analisis terhadap lagu-lagu gambus di Johor. Hasil penyelidikan ini dijangka dapat memberi informasi tentang muzik gambus di Johor. Hasil penyelidikan ini juga dapat dijadikan sumber idea, informasi dasar dan pemahaman asas tentang gambus Johor dari sudut permainan dan lagu-lagu yang banyak memainkan peranan dalam membangunkan lagu-lagu Melayu di Malaysia...

698 hits

102016
thesis
Buku panduan teknik permainan gitar bagi pemain kidal
Suniza Mustafa
Laporan projek pembangunan Buku Panduan Teknik Permainan Gitar Bagi Pemain Kidal ini disediakan bagi memenuhi keperluan kursus APM6006 dalam Program Sarjana Pendidikan (Muzik), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Projek ini bertujuan untuk menyediakan buku panduan teknik permainan gitar bagi pemain kidal. Projek ini telah menggunakan kaedah analisa dokumen, temubual dan pemerhatian untuk mengumpul maklumat bagi menyediakan buku panduan. Semua data dan maklumat yang diperoleh telah diana lisa dan diklasifikasikan mengikut kategori dan tema. Seterusnya semua data dan maklumat disusun dan ditulis mengikut keperluan lsi kandungan topik pembelajaran. Bagi memastikan kesuaian isi kandungan pembelajaran,temu bual telah dijalankan terhadap 3 orang responen yang terdiri dari pemuzik profesional yang aktif di dalam industri muzik tempatan dan antarabangsa. Dapatan dari temu bual tersebut menunjukkan bahawa semua respondan bersependapat dan bersetuju dengan aspek yang terkandung di dalam b.....

1495 hits

[First] [Prev] Page 1 of 19 [ Next ] [ Last ]
Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.