UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 7 |
1 | 2023 final_year_project | Pengaplikasian Bahan Bantu Mengajar berasaskan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu Nor Asmidar Hishamudin Kajian ini dilaksanakan bertujuan mengenal pasti tahap pengetahuan guru Bahasa Melayu terhadap pengaplikasian BBM berasaskan TMK; mengenal pasti tahap penggunaan BBM berasaskan TMK dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu; mengenal pasti persepsi guru terhadap kepentingan pengaplikasian BBM berasaskan TMK dalam pembelajaran Bahasa Melayu; dan menganalisis hubungan antara tahap pengetahuan, tahap penggunaan dan persepsi guru terhadap kepentingan mengaplikasikan BBM berasaskan TMK. Pelaksanaan kajian ini berpandukan Teori Kecerdasan Pelbagai dan Model Pembelajaran Kolb yang dijalankan dengan menggunakan kaedah kuantitatif deskriptif berbentuk tinjauan. Borang soal selidik merupakan instrumen untuk mengumpulkan data. Seramai 70 orang guru Bahasa Melayu yang mengajar tingkatan 1 hingga tingkatan 5 di negeri Pahang, Malaysia terlibat sebagai sampel kajian. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif untuk mencatatkan kekerapan, peratusan dan nilai skor min yang menggunakan peris..... 3985 hits |
2 | 2021 final_year_project | Pembangunan kit Calcnum Box mengintegrasikan pembelajaran berasaskan permainan bagi tajuk nombor nisbah tingkatan 1 Nurathika Noorzaiful Hisham Kajian ini bertujuan membangun Kit CalcNum Box mengintegrasikan pembelajaran
berasaskan permainan bagi tajuk Nombor Nisbah Tingkatan 1 yang mempunyai
kesahan memuaskan dan menentukan persepsi bakal guru terhadap kebolehgunaan Kit
CalcNum Box. Kajian ini menggunakan kajian reka bentuk dan pembangunan dan
model ADDIE. Kajian ini telah dilaksanakan dalam lima fasa: (1) Analisis (2) Reka
Bentuk Kit CalcNum Box (3) Pembangunan Kit CalcNum Box (4) Pelaksanaan Kit
CalcNum Box dalam pengajaran, dan (5) Penilaian Kit CalcNum Box. Instrumen kajian
ialah Soal Selidik Penilaian Kit CalcNum Box (SSPC) dan Soal Selidik Persepsi
terhadap Kebolehgunaan Kit CalcNum Box (SSPK). Kesahan kit dilakukan oleh tiga
orang pakar bidang Pendidikan Matematik. Sampel kajian untuk menentukan persepsi
bakal guru terhadap kebolehgunaan kit dipilih secara rawak iaitu terdiri daripada 50
orang bakal guru Matematik dari sebuah universiti. Dapatan kajian menunjukkan (1)
Indeks Kesahan Kandungan Kit CalcNum Bo..... 2284 hits |
3 | 2019 final_year_project | Kajian terhadap penggunaan telefon pintar di luar sekolah untuk tujuan pembelajaran dalam kalangan pelajar SMK Munshi Abdullah, Selangor Bieorykha Ester Jerikol Penggunaan telefon pintar kini bukan lagi semata-mata digunakan dengan fungsi
sebagai alat komunikasi. Malahan, kewujudan telefon pintar yang mampu menyimpan
pelbagai aplikasi telah memberikan manfaat dalam bidang pendidikan. Kajian ini
dijalankan dengan tujuan untuk mengenalpasti kekerapan penggunaan telefon pintar antara
pelajar, tujuan umum pelajar menggunakan telefon pintar, serta mengkaji apakah dan
sejauh manakah penggunaan telefon pintar oleh pelajar untuk tujuan pembelajaran. Satu
set soal selidik telah digunakan untuk mendapatkan data daripada 120 pelajar di Sekolah
Menengah Kebangsaan Munshi Abdullah, Selangor. Data telah dianlisis dengan
menggunakan perisisan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) Version 22.
Berdasarkan kepada keputusan kajian ini, majoriti pelajar bersetuju bahawa kekerapan
paling tinggi penggunaan telefon pintar adalah antara tiga hingga empat jam sehari dimana
kekerapan ini telah mencatatkan min yang paling tinggi. Bagi kategori pe..... 789 hits |
4 | 2022 final_year_project | Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek Our Toys Kingdom: pengintegrasian asas inovasi dan kreativiti dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak Nur Fatini Adila Mohd Faudzi Kajian ini dijalankan bagi membangunkan sebuah modul pembelajaran berasaskan
projek pembinaan alat permainan idaman “Our Toys Kingdom' yang mengintegrasikan
asas inovasi dan kreativiti dalam pendidikan awal kanak-kanak di bawah (i) tunjang
komunikasi (bertutur untuk menyampaikan idea), (ii) tunjang kerohanian, sikap, dan
nilai (kerjasama), (iii) tunjang perkembangan fizikal dan estetika (perkembangan motor
halus dan meneroka pelbagai pergerakan, ekspresi kreatif, dan aplikasi seni) di dalam
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) semakan 2017 bagi kanak-kanak
berumur enam tahun. Tinjauan awal mendapati guru-guru prasekolah tidak
menggabungkan kemahiran pemikiran kreatif dalam pengajaran mereka. Kemahiran
guru yang terhad dalam melaksanakan pembelajaran berasaskan projek berlaku kerana
kurang penghayatan dalam mentafsir kurikulum serta kurang pengetahuan dalam
mengendalikan kaedah ini disebabkan kurangnya panduan yang jelas dalam dokumen
KSPK itu sendiri. Pendekata..... 487 hits |
5 | 2023 final_year_project | Penerapan pengajaran berasaskan multimedia dalam teks Sulalatus Salatin bagi tingkatan 6 Nur Hidayah Komarudin Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penerapan pengajaran berasaskan elemen multimedia
dalam teks Sulalatus Salatin. Multimedia merupakan segala bahan PdP yang mengabungkan
unsur-unsur teks, grafik, animasi, imej, suara dan video seperti CD-ROM, permainan komputer
dan sebagainya bagi membolehkan pengalaman sebenar terhadap tajuk yang diajar atau
dipelajari. Tujuan penggunaan multimedia adalah sebagai alat komunikasi yang boleh
merangsang pelbagai deria. Objektif kajian ini ialah i) Mengenal pasti penerapan pengajaran
berasaskan multimedia dalam teks Sulalatus Salatin bagi Tingkatan 6. ii) Menganalisis tahap
keberkesanan dalam mengaplikasikan pengajaran berasaskan multimedia bagi teks Sulalatus
Salatin sebagai bahan bantu mengajar. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dan kaedah
kuantitatif. Kaedah kualitatif yang digunakan ialah kaedah kepustakaan. Kaedah kepustakaan
ini digunakan untuk rujukan bagi membuat item soal selidik dan untuk melengkapkan kajian
seperti menyelitk..... 305 hits |
6 | 2024 final_year_project | Tinjauan tahap pengetahuan dan pelaksanaan pengajaran abad ke-21 dalam PdPc dalam kalangan guru pelatih Sains Universiti Pendidikan Sultan Idris Ainatul Izzah Mohd Radzi Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap pengetahuan, tahap pelaksanaan dan
hubungan antara tahap pengetahuan dan tahap pelaksanaan pengajaran abad ke-21
dalam pdpc dalam kalangan guru pelatih Sains Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Seramai 112 orang bilangan sampel dipilih secara rawak terdiri daripada guru pelatih
Sains Universiti Pendidikan Sultan Idris. Reka bentuk kajian ini menggunakan kajian
tinjauan dengan pendekatan kuantitatif. Kajian ini menggunakan set soalan untuk
menguji tahap pengetahuan Pengajaran Abad Ke-21 dan juga borang soal selidik untuk
mengetahui tahap pelaksanaan Pengajaran Abad Ke-21 dalam PdPc melalui empat
konstruk kemahiran kritikal PAK21 iaitu kreativiti, pemikiran kritis, kolaborasi dan
komunikasi. Semua data dikumpul, dianalisis secara kuantitatif untuk mendapatkan
frekuensi, min dan juga peratus bagi menjawab persoalan kajian. Ujian korelasi Pearson
digunakan untuk menguji hubungan tahap pengetahuan dan tahap pelaksanaan
pengajaran abad ..... 59 hits |
7 | 2024 final_year_project | Penggunaan \"Ops-Cell Division\" untuk meningkatkan pencapaian murid-murid dalam topik pembahagian sel tingkatan empat di SMK (P) Methodist Melaka Nurain Ariffin Kajian ini bertujuan untuk mengkaji isu dan permasalahan yang berkaitan dengan topik
Pembahagian Sel dalam mata pelajaran Biologi tingkatan empat SMK (P) Methodist
Melaka dan kesan pelaksanaan penggunaan aplikasi “Ops-Cell Division” terhadap
pencapaian murid-murid dalam topik Pembahagian Sel tingkatan empat SMK (P)
Methodist Melaka. Daripada tinjauan awal yang telah dilaksanakan melalui ujian di
dalam kelas menunjukkan kebanyakan murid-murid hanya mendapat markah jawapan
betul iaitu empat daripada sepuluh soalan. Hal ini menunjukkan bahawa murid tidak
dapat mengingati dan memahami tajuk Pembahagian Sel dengan baik. Kajian ini
mempunyai reka bentuk kajian tindakan yang berfokus kepada 15 orang murid
Tingkatan 4K1 SMK (P) Methodist Melaka. Instrumen kajian yang terlibat ialah
protokol temu bual dan ujian pencapaian. “Ops-Cell Division” ini merupakan satu
platform secara atas talian yang menggabungkan pelbagai pendekatan yang berbeza
mengikut cara pembelajaran terkini ..... 27 hits |