UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 11 |
1 | 2023 final_year_project | Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) bagi subjek Hifz Al-Quran dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT) di Sekolah Menengah Tahfiz Darul Ridzuan (SMTDR) Daerah Batang Padang, Perak Dayangku Nur Aqilah Awangku Drahman Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(PBS) bagi subjek Hifz al-Quran dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT), persepsi
pelajar terhadap penilaian yang dilaksanakan dan keberkesanan Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS) bagi subjek Hifz al-Quran dalam meningkatkan prestasi dan pencapaian
pelajar di Sekolah Menengah Tahfiz Darul Ridzuan (SMTDR) Daerah Batang Padang,
Perak. Reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah tinjauan. Sampel kajian terdiri
daripada 18 responden Tingkatan 4. Data dianalisis dengan menggunakan statistik
deskriptif iaitu kekerapan, peratusan, min, dan sisihan piawaian. Dapatan kajian
menunjukkan secara keseluruhannya pelajar dinilai melalui empat kaedah iaitu ujian
semasa tasmik (min=3.83, sp=0.5990), semakan pengekalan juzuk lama (min=3.50,
sp=0.666) ujian bagi hafazan lama (min=3.30, sp=0.347) dan peperiksaan rasmi
(min=3.60, sp=0.569) berada pada tahap sederhana tinggi. Persepsi pelajar terhadap
pentaksiran ..... 912 hits |
2 | 2023 final_year_project | Kompetensi guru dalam menerapkan elemen nilai islami dalam kurikulum Kadet Remaja Sekolah (KRS) Nasarudin Ahamad Kokurikulum merupakan sebuah aktiviti yang dilaksanakan oleh sekolah selepas
pembelajaran di waktu pagi dan mempunyai kurikulum tersendiri dalam pelaksanaannyaa
yang berbeza dengan kurikulum persekolahan di waktu pagi terutamanya kurikulum Kadet
Remaja Sekolah. Pelaksanaan Kajian ini adalah kerana kompetensi dilihat rendah dalam
aspek perancangan kokurikulum. Kajian ini dijalankan adalah untuk meneroka kompetensi
guru dalam menerapkan elemen nilai Islami yang terdapat dalam kurikulum KRS melalui
tiga aspek iaitu kognitif, kemahiran dan afektif guru. Kajian ini telah dijalankan di sekolah
menengah terpilih di bahagian Betong, Sarawak. Seramai 9 orang Peserta Kajian dalam
kalangan guru penyelaras KRS telah dipilih di 6 buah sekolah menengah terpilih di
bahagian Betong, Sarawak. Kajian ini adalah kualitatif yang berbentuk temubual. Kajian
ini juga mendapati keseluruhan Peserta Kajian menyedari akan elemen nilai Islami yang
terdapat dalam kurikulum KRS dan ada juga Peserta Kajia..... 596 hits |
3 | 2024 final_year_project | Kesan pembelajaran ilmu Turath terhadap guru agama Kurikulum Bersepadu Dini di daerah Kinta Utara Perak Nur Farhanis Faisal Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi guru agama Kurikulum
Bersepadu Dini (KBD) di sekolah dalam daerah Kinta Utara, Perak terhadap
keperluan pembelajaran ilmu turāth. Kajian ini juga menganalisis kesan
pembelajaran ilmu turāth terhadap ilmu pengetahuan dan akhlāq guru agama KBD.
Di samping itu, kajian ini juga ingin mengenal pasti masalah berkaitan pembelajaran
ilmu turāth yang berlaku dalam kalangan guru agama KBD agar dapat didatangkan
solusi bagi masalah tersebut. Kajian ini menggunakan reka bentuk kualitatif
sepenuhnya melalui pelaksanaan sesi temu bual secara semi-struktur. Seramai enam
(6) orang guru agama yang terlibat dengan Kurikulum Bersepadu Dini dari tiga (3)
buah sekolah yang berbeza telah dipilih sebagai responden kajian ini. Data di analisis
secara manual, iaitu pengkaji melakukan bacaan data yang telah ditranskripsi secara
berkala dan meletakkan data yang diperolehi ke dalam tema yang telah disenaraikan.
Dapatan kajian mendapati bahawa ilmu..... 62 hits |
4 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan persepsi kebolehgunaan "Mystery M'Cycle Kit" dalam subtopik pembahagian sel bagi mata pelajaran sains tingkatan empat Mohamad Kamaasraf Besar@Kamal Kajian ini bertujuan membina dan membangunkan “Mystery M’cycle Kit” dalam subtopik pembahagian sel dalam sukatan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) Sains Tingkatan Empat. Kajian ini juga bertujuan untuk menentukan persepsi dan kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih. Reka bentuk dan pembangunan “Mystery M’cycle Kit” menggunakan model ADDIE. Sampel untuk kesahan terdiri daripada tiga orang pensyarah biologi yang berpengalaman. Bagi kebolehpercayaan pula, sampel terdiri daripada 30 orang bakal guru pelatih yang mengambil program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) yang bukan dari sampel sebenar. Manakala, persepsi kebolehgunaan terdiri daripada 97 orang bakal guru pelatih yang mengambil program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) bagi ambilan A172 dan A181. Dua jenis instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu Borang Kesahan Kandungan Kit dan Soal Selidik Kebolehgunaan Kit. Data kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehgunaan ini dianalisis dengan menggunakan pe..... 3696 hits |
5 | 2023 final_year_project | Kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical terhadap guru pelatih bagi mata pelajaran RBT tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal Muhammad Farisdzul Hilham Aminzaki Kajian ini dijalankan untuk melihat kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical di kalangan guru-guru pelatih RBT mata pelajaran RBT Tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal. Kajian ini dijalankan berdasarkan kajian di Institut Pendidikan Guru mengenai amalan pedagogi guru pelatih pengkhususan dalam mata pelajaran RBT mendedahkan bahawa guru pelatih lebih cenderung menggunakan pendekatan PdPc tradisional yang berpusatkan guru, kurang integrasi teknologi, dan tidak memenuhi pembaharuan matlamat kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana kebolehgunaan ABM Interactive Mechanical sebagai pemudahcara khusus guru pelatih RBT untuk mengajar dalam topik Reka Bentuk Mekanikal mata pelajaran RBT Tingkatan 2. Objektif kajian dijalankan untuk membangunkan sebuah ABM Interactive Mechanical bagi topik Reka Bentuk Mekanikal sebagai bahan rujukan kepada guru pelatih terhadap penguasaan pelajar RBT Tingkatan 2 dan menilai kesahan kebolehgunaan ABM Interactive Mechanica..... 1266 hits |
6 | 2023 final_year_project | Analisis kesediaan guru menerapkan elemen pendidikan seksualiti dalam Pendidikan Islam di sekolah menengah Mohd Fahruddin Sahrih Moklis Pendidikan Seksualiti merupakan satu bentuk pendidikan yang masih dianggap tabu
oleh sesetengah pihak dan masyarakat. Hal ini kerana disebabkan dengan satu istilah
iaitu “seks” yang membawa pandangan yang berbeza kepada sesetengah orang dan ia
dianggap sebagai stigma masyarakat di Malaysia hari ini. Punca Pendidikan Seksualiti
ini masih dianggap sebagai kurikulum yang tidak relevan diajarkan di sekolah,
antaranya ialah isu kewajaran dan kesediaan murid menerima isi kandungan
Pendidikan Seksualiti, isu kebimbangan ibu bapa terhadap pelaksanaan Pendidikan
Seksualiti dan isu kredibiliti guru. Kajian ini akan memfokuskan kepada isu kredibiliti
guru menerapkan Pendidikan Seksualiti ini kepada murid-murid. Justeru, kajian ini
bertujuan untuk mengenalpasti kesediaan guru menerapkan elemen Pendidikan
Seksualiti dalam mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah menengah dan
menjadikan tiga aspek kesediaan guru sebagai perkara utama yang dikaji iaitu
kesediaan kognitif, afektif da..... 517 hits |
7 | 2022 final_year_project | Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek Our Toys Kingdom: pengintegrasian asas inovasi dan kreativiti dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak Nur Fatini Adila Mohd Faudzi Kajian ini dijalankan bagi membangunkan sebuah modul pembelajaran berasaskan
projek pembinaan alat permainan idaman “Our Toys Kingdom' yang mengintegrasikan
asas inovasi dan kreativiti dalam pendidikan awal kanak-kanak di bawah (i) tunjang
komunikasi (bertutur untuk menyampaikan idea), (ii) tunjang kerohanian, sikap, dan
nilai (kerjasama), (iii) tunjang perkembangan fizikal dan estetika (perkembangan motor
halus dan meneroka pelbagai pergerakan, ekspresi kreatif, dan aplikasi seni) di dalam
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) semakan 2017 bagi kanak-kanak
berumur enam tahun. Tinjauan awal mendapati guru-guru prasekolah tidak
menggabungkan kemahiran pemikiran kreatif dalam pengajaran mereka. Kemahiran
guru yang terhad dalam melaksanakan pembelajaran berasaskan projek berlaku kerana
kurang penghayatan dalam mentafsir kurikulum serta kurang pengetahuan dalam
mengendalikan kaedah ini disebabkan kurangnya panduan yang jelas dalam dokumen
KSPK itu sendiri. Pendekata..... 486 hits |
8 | 2024 final_year_project | Persepsi guru Biologi terhadap penguasaan dan amalan pengetahuan teknologi Pedagogi kandungan di sekolah bukan kerajaan negeri Kelantan Nurul Fatin Hidayah Mohd Lazim Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) adalah pengetahuan penting
yang mesti dikuasai oleh guru dalam menyampaikan kurikulum dalam sesi pengajaran.
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara persepsi guru Biologi
terhadap penguasaan dan amalan PTPK di sekolah bukan kerajaan negeri Kelantan.
Reka bentuk kajian ini berbentuk kuantitatif yang dilaksanakan melalui tinjauan yang
melibatkan seluruh sekolah bukan kerajaan di negeri Kelantan. Responden kajian
terdiri daripada 63 orang guru Biologi manakala instrumen yang digunakan adalah
berdasarkan soal selidik PTPK guru Biologi dan amalan pengajaran guru. Kajian ini
telah mendapat kesahan daripada tiga orang pakar dengan Indeks Kesahan Kandungan
adalah 0.961 dan telah memperoleh nilai Alpha Cronbrach 0.861 melalui
kebolehpercayaan dalam kajian rintis. Data kajian telah dianalisis menggunakan
perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS) versi 29.0. Dapatan kajian
menunjukkan persepsi guru terh..... 91 hits |
9 | 2024 final_year_project | Faktor dominan yang mempengaruhi pelajar sekolah menengah atas ke aliran Sains Fatin Nurain Kamaruddin Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti faktor dominan yang mempengaruhi
pelajar sekolah menengah atas ke aliran Sains dan membandingkan min dan sisihan
piawainya. Faktor-faktor yang dikaji adalah minat, ibu bapa, guru, rakan sebaya dan
prestasi akademik. Reka bentuk kajian ini adalah kuantitatif dan dijalankan melalui
kaedah kajian tinjauan. Populasi kajian merupakan pelajar Tingkatan Empat yang
mengambil aliran Sains di dua buah sekolah Yayasan Islam Kelantan. Sampel untuk
kajian ini melibatkan 100 orang pelajar Tingkatan Empat yang mengambil aliran Sains
dan dipilih menggunakan teknik persampelan secara tidak rawak dan berkelompok.
Instrumen kajian ini menggunakan borang soal selidik dan dianalisis secara deskriptif
menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 27.0.
Nilai S-CVI/Ave adalah 0.82 dan S-CVI/UA adalah 0.60 bagi mendapatkan darjah
persetujuan antara dua orang pakar ke atas instrumen yang digunakan dan nilai
kebolehpercayaan ..... 38 hits |
10 | 2024 final_year_project | Pembangunan dan kebolehmainan permainan digital "Physics Overworld" bagi tema Gelombang, Cahaya dan Optik dalam kalangan murid Tingkatan 4 Fizik Nurulhuda Dini Norhamizi Kajian ini bertujuan membangunkan sebuah permainan digital dunia terbuka
menggunakan Minecraft Education Edition bagi tema Gelombang, Cahaya dan Optik
dalam Fizik Tingkatan 4 Kurikulum Standard Sekolah Menengah dan menentukan
tahap kebolehmainannya dalam kalangan murid Tingkatan 4 Fizik. Permainan digital
ini telah dibangunkan menggunakan model instruksi Instructional Design-Digital
Game-Based Learning (ID-DGBL) dan telah disahkan oleh tiga orang pakar. Kajian ini
menggunakan reka bentuk kajian pembangunan. Sampel kajian terdiri daripada 30
orang murid yang terpilih secara rawak berlapis daripada populasi seramai 89 orang
murid Tingkatan 4 Fizik di Sekolah Menengah Kebangsaan Derma, Kangar, Perlis.
Instrumen kajian terdiri daripada soal selidik kesahan pakar dan soal selidik
kebolehmainan permainan digital “Physics Overworld” yang menguji tahap kesahan
permainan serta menentukan tahap kebolehmainan permainan digital “Physics
Overworld”. Soal selidik kebolehmainan pe..... 18 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 2 | [ Next ] [ Last ] |