UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 24
Simplified search suggestions : PENDIDIKAN AWAL KANAK KANAK
12017
thesis
Tahap dan hubungan atribut pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Awal Kanak-Kanak) ke arah kemahiran abad ke-21
Yip, Chan Ling
Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap dan hubungan atribut pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) (Pendidikan Awal Kanak-Kanak) (PAKK) di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) ke arah kemahiran yang terdapat dalam Kerangka Kerja Pembelajaran abad ke-21. Ini merupakan satu kajian penerokaan yang melibatkan pengumpulan data kualitatif dan kuantitatif. Instrumen kajian terdiri daripada dokumen program PAKK dan soal selidik. Sampel kajian dipilih berdasarkan kaedah persampelan “target population” yang melibatkan 230 orang graduan ISMP (PAKK) Sesi 2013 dan 2014 dan pelajar semester 8 (Sesi 1 2011/2012). Statistik deskriptif (peratusan) dan inferensi (korelasi Pearson) digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh. Dapatan kajian menunjukkan tahap atribut pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam program PAKK ke arah kemahiran abad ke-21 adalah rendah. Analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara a.....

2059 hits

22019
thesis
Kompetensi guru pendidikan awal kanak-kanak Taska dan Tadika
Nur Hafizaliyana Hassan
Kajian  ini  bertujuan  meneroka  ciri-ciri  guru  pendidikan  awal  kanak-kanak  (PAKK) yang kompeten berdasarkan perspektif pakar PAKK, pegawai kerajaan dan pengusaha TASKA dan TADIKA.  Kajian ini melibatkan 26 orang informan yang terdiri daripada tujuh  orang  pakar  PAKK,  tujuh   orang  pegawai  kerajaan  dan  12  orang  pengusaha TASKA  dan  TADIKA.  Temu  bual  separa   berstruktur  dijalankan  bagi  memperoleh data berkaitan ciri-ciri guru PAKK yang kompeten.  Analisis tematik yang dijalankan menghasilkan  empat  tema  utama   yang  menyokong  tinjauan   literatur   iaitu  ilmu pengetahuan,  kemahiran,  pengalaman  dan  sahsiah.  Dapatan  kajian   menunjukkan bahawa terdapat dua sumber ilmu pengetahuan guru PAKK, iaitu kelayakan akademik dan  program pembangunan profesional. Dari segi kemahiran, antara kemahiran yang perlu dimiliki oleh  guru PAKK yang kompeten ialah kemahiran pedagogi, kemahiran komunikasi,  kema.....

3445 hits

32021
thesis
Penilaian aktiviti pengajaran dan pembelajaran Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak di IPTS Pahang
Mohammad Azrul Haron
Tujuan  kajian  ini  adalah  untuk  menilai  aktiviti  pengajaran  dan  pembelajaran  program   Diploma Pendidikan  Awal  Kanak-Kanak  di  sebuah  IPTS  di  Kuantan  Pahang.  Kajian  ini   menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Kaedah tinjauan menggunakan borang soal selidik  5 skala untuk mengumpul  data  daripada  176  orang  responden  iaitu  pelajar  Diploma  Pendidikan   Awal  Kanak- Kanak. Lima orang tenaga pengajar berpengalaman ditemubual untuk mendapatkan data  bagi tujuan meningkatkan kredibiliti dapatan. Pembinaan instrumen kajian berdasarkan model  penilaian Context, Input, Process, Product. Item di dalam penilaian konteks adalah matlamat dan  kemudahan institusi, item penilaian input adalah pengetahuan, kemahiran, dan strategi pensyarah.  Item penilaian proses adalah  penyertaan  pelajar  dan  penjadualan  kelas.  Item  di  dalam   penilaian  produk  adalah  hasil pembelajaran pelajar. Data kuantita.....

1217 hits

42021
thesis
Perspektif pelajar pendidikan awal kanak-kanak (PAKK) terhadap amalan pengajaran pensyarah
Norrulkamari Daud
Dalam kajian ini, pengkaji mengenalpasti perspektif pelajar pendidikan awal kanakkanak terhadap amalan pengajaran pensyarah. Responden kajian adalah seramai 297 orang iaitu pelajar Diploma Pendidikan Awal Kanak-kanak semester 4 dan semester 5. Reka bentuk kajian ialah kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen kajian ini menggunakan borang soal selidik lima skala likert yang berfokus kepada tiga konstruk utama iaitu kualiti pengajaran, kesesuaian aras pengajaran dan masa. Análisis deskriptif, ujian-t dan korelasi digunakan melalui perisian SPSS versi 20.0. Nilai alpha Cronbach bagi keseluruhan ítem yang dibina ialah 0.942. Hasil kajian mendapati kualiti pengajaran mencatatkan min tertinggi iaitu 4.58 bagi ítem bahan pembelajaran dimuatnaik dalam MyGuru, manakala min terendah iaitu 4.12 bagi item pensyarah menggunakan kepelbagaian ABM dalam pelaksanaan PdP. Selain itu, hasil ujian-t pula menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara perspektif pelajar se.....

1148 hits

52020
thesis
Pembangunan dan penilaian modul Peningkatan Efikasi Mengajar Bahasa Inggeris (PEMBI) dalam kalangan Guru pendidikan awal kanak-kanak
Nur Nazuha Beevi Abdul Aziz
Kajian ini bertujuan membangun dan menilai Modul Peningkatan Efikasi Mengajar Bahasa Inggeris (PEMBI) dalam kalangan guru pendidikan awal kanak-kanak. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan reka bentuk dan pembangunan (DDR) dengan tiga fasa kajian. Fasa 1 iaitu fasa analisis keperluan di mana seramai 90 orang guru Tabika KEMAS telah diberi soal selidik dan ditemu bual. Fasa II iaitu fasa reka bentuk dan pembangunan modul di mana kesahan kandungan modul dinilai oleh sembilan orang panel pakar. Fasa III iaitu fasa pelaksanaan dan penilaian dijalankan terhadap 66 orang guru Tabika KEMAS yang dibahagikan kepada kumpulan rawatan (n=33) dan kumpulan kawalan (n=33) secara rawak. Pembangunan isi kandungan modul menggunakan Teori Efikasi Kendiri, model ARCS Keller dan Teori Pembelajaran Androgogi. Instrumen yang digunakan ialah Soal Selidik Tahap Efikasi Mengajar Bahasa Inggeris dan Soal Selidik Tahap Kebimbangan Mengajar Bahasa Inggeris. Dapatan kajian Fasa I menunjukkan guru percaya bahaw.....

2021 hits

62015
thesis
Kesan penggunaan pelbagai media cetak terhadap pencapaian awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak autistik Prasekolah
Nafisah Baharom
Tujuan kajian ini adalah untuk memperkenal, menguji dan mengenalpasti keberkesanan penggunaan pelbagai media cetak terhadap pencapaian awal matematik kanak-kanak autistik prasekolah. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif kuasi eksperimen dengan reka bentuk pengukuran berulang dalam subjek (within subject repeated measures design). Sampel kajian adalah seramai 15 orang kanak-kanak autistik pra sekolah di Melaka. Ujian Pra, Ujian 1, Ujian 2 dan Ujian Pasca digunakan sebagai instrumen. Kajian ini dijalankan dalam tiga fasa di mana rawatan diberikan dalam tempoh enam minggu dalam setiap fasa. Setiap fasa menggunakan pelbagai media cetak seperti Poster, Sampul Angpau, Kad Parkir, Kalendar Papan, Kalendar Flip, Tiket, Penanda Buku, Buku Manik, Kad Permainan, Foto, Brosur dan My Magic Album. Data dianalisa menggunakan statistik deskriptif dan analisis statistik inferensi menggunakan ANOVA sehala dengan pengukuran berulang. Tahap signifikasi Mauchly's Test ditetapkan pada p..

1796 hits

72017
thesis
Kajian perbandingan antara Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini di Indonesia dan Kurikulum Permata Negara di Malaysia
Rahelly, Yetty
Penyelidikan ini dijalankan untuk membandingkan proses penggubalan dan pelaksanaan Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini atau ringkasnya PAUD di Indonesia dan Kurikulum PERMATA Negara di Malaysia. Tujuh soalan penyelidikan dikemukakan untuk menyiasat perbezaan dan persamaan dalam proses penggubalan dan pelaksanaan, falsafah dan teori-teori yang melandasi kurikulum, kandungan, pedagogi dan kaedah penilaian kanak-kanak, persediaan guru/pendidik, prasarana, sarana, dana, dan penglibatan ibubapa serta masyarakat dalam pelaksanaan kedua-dua kurikulum tersebut. Reka bentuk kajian menggunakan pendekatan kualitatif. Data/maklumat diperolehi melalui kaedah analisis dokumen, kajian pustaka, temu bual dan pemerhatian. Kebolehpercayaan (trustworthiness) dapatan kajian dicapai melalui teknik triangulasi. Sebanyak 51 dokumendan 16 buah makalah dianalisis, 12 individu ditemubual dan 4 buah Taman Kanak-kanak/Pusat Anak PERMATA Negara diperhati. Dapatan menunjukkan terdapat perbezaan besar dari segi pros.....

611 hits

82017
thesis
Pemahaman konsep bentuk, dimensi dan ruang dalam kalangan kanak-kanak prasekolah melalui lukisan
Majita Ahmad Sultan
Kajian ini bertujuan untuk menentukan pemahaman kanak-kanak prasekolah mengenai konsep bentuk dimensi dan ruang, iaitu bentuk dimensi melalui pandangan sistem paksi dan sistem unjuran, serta kedudukan objek dalam ruang melalui lukisan yang mereka lukis. Reka bentuk kajian ini mengguna pakai kaedah penyelidikan deskriptif jenis kajian tinjauan dengan menggunakan tugasan melukis ke atas sampel seramai 50 orang kanak-kanak prasekolah yang berumur antara 5 hingga 6 tahun di sekitar Bestari Jaya, Selangor. Penilaian tugasan melukis dibuat berdasarkan Georgia Standards of Excellence Frameworks 2013-2014. Kesemua lukisan kanak-kanak dinilai untuk menentukan tahap pemahaman mereka. Hasil dapatan kajian menunjukkan kanak-kanak prasekolah berada pada pemahaman paksi ortogon untuk pemahaman bentuk dimensi pandangan sistem paksi, pemahaman ortografik untuk bentuk dimensi pandangan sistem unjuran, dan pemahaman konsep ruang berada pada standard sederhana. Kajian ini memberi implikasi kepada silibus.....

568 hits

92018
thesis
Keberkesanan modul pendidikan akhlak berdasarkan Surah Luqman terhadap pembentukan tingkah laku positif kanak-kanak: satu kajian kes di Kedah
Nor Fauziah Kassim
Kajian ini bertujuan membina Modul Pendidikan Akhlak berdasarkan Surah Luqman (MPAL) berpandukan model reka bentuk pengajaran Dick, Carey dan Carey serta model pembinaan modul Sidek dan Jamaludin. Dalam konteks pembinaan akhlak, teori moral Kohlberg dan Piaget serta perspektif Al-Ghazali telah dijadikan asas teorikal kajian. Pada peringkat pembinaan modul, MPAL telah melalui proses kesahan kandungan oleh panel pakar bidang. Kajian ini juga untuk menentukan keberkesanan MPAL terhadap pembentukan tingkah laku positif kanak-kanak. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes telah dipilih. Pemilihan peserta kajian dijalankan secara pensampelan bertujuan melibatkan enam orang kanak-kanak yang berusia tiga hingga empat tahun. Peserta kajian dipilih daripada sebuah Taman Asuhan Kanak-kanak (TASKA) di negeri Kedah. Tiga jenis instrumen telah digunakan dalam kajian ini iaitu soal selidik, senarai semak pemerhatian, dan protokol temu bual separa struktur. Data dianalisis menggunakan peri.....

1195 hits

102019
thesis
Penerokaan kerangka alternatif dan penyiasatan inisiatif kendiri kanak-kanak prasekolah menerusi pendekatan projek
Noor Ashikin Mohd Yusop
Sifat ingin tahu kanak-kanak merupakan asas kepada penerokaan, penemuan, pembentukan pengetahuan dan konsep sains tentang dunia di sekeliling mereka. Justeru, tujuan kajian ini adalah untuk meneroka kerangka alternatif dan penyiasatan inisiatif kendiri kanak-kanak menerusi Pendekatan Projek. Kajian ini dijalankan di sebuah tadika dan melibatkan dua orang pendidik berserta dua kumpulan fokus yang terdiri daripada l5 orang kanak-kanak. Kajian kes ini melibatkan empat projek iaitu Stomata, Darah, Sabun dan Rama-rama. Data kajian ini diperoleh menerusi hasil triangulasi di antara beberapa sumber data daripada pemerhatian, dokumen, temu bual tidak berstruktur dan separa berstruktur. Hasil kajian mendapati kerangka alternatif kanak-kanak tentang Alam Kehidupan adalah berkaitan tumbuh-tumbuhan, haiwan dan mikroorganisma. Seterusnya, terdapat lima faktor yang mempengaruhi kerangka alternatif kanak-kanak iaitu imaginasi, bahasa harian, ciri-ciri animisme, pandangan berpusatkan diri dan berfokus.....

1005 hits

[First] [Prev] Page 1 of 3 [ Next ] [ Last ]
Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.