UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 7 |
Simplified search suggestions : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
1 | 2018 research_report | Kajian perbandingan kurikulum Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Geografi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) seiring KSSM Geografi di sekolah Mohmadisa Hashim Tujuan kajian ini adalah membuat perbandingan kurikulum Ijazah Sarjana Muda Pendidikan
(ISMP) Geografi dengan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) Geografi
Sekolah Menengah. Kajian ini melibatkan analisis dokumen kurikulum geografi di Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) bagi
mata pelajaran geografi dengan menggunakan perisian ATLAS.ti. Hasil analisis mendapati
sebanyak 14 kursus daripada 16 kursus ISMP Geografi adalah selaras dengan DSKP Geografi
KSSM Tingkatan 1 hingga 3. Dapatan kajian juga mendapati lapan topik DSKP Geografi
KSSM adalah tidak diberi penekanan dalam Rancangan Instruksional (RI) ISMP Geografi
iaitu, dua topik adalah daripada Tingkatan 1 iaitu Kedudukan dan Lakaran Peta Malaysia;
tiga topik daripada Tingkatan 2 iaitu Telekomunikasi di Malaysia, Jenis dan Kemajuan
Pengangkutan di Asia serta Teknologi Hijau; dan tiga topik daripada Tingkatan 3 iaitu
Tumbuh-Tumbuhan Semula Jadi di Malaysia, Hidup..... 310 hits |
2 | 2018 research_report | Impak Pengajian Kenegaraan terhadap penyertaan mahasiswa dalam politik:kajian kes di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Norhafiza Mohd Hed Artikel ini mengkaji impak kursus Pengajian Kenegaraan terhadap penglibatan politik belia
khususnya mahasiswa. Perbincangan ini penting untuk menganalisis sama ada kursus ini
memberi impak terhadap pengetahuan politik, tingkah laku politik dan penglibatan politik
belia dengan andaian bahawa belia yang telah mengikuti kursus ini mempunyai tahap
penglibatan politik yang tinggi berbanding dengan belia yang belum mengikutinya. Dengan
menggunakan kaedah campuran iaitu gabungan antara instrumen soal selidik dan temu bual
bersemuka, dapatan kajian menunjukkan bahawa mahasiswa yang mengikuti kursus
Kenegaraan di UPSI mempunyai tahap pengetahuan, dan nilai-nilai politik yang tinggi
berbanding dengan mahasiswa yang belum mengambil kursus ini. Walaupun kursus ini tidak
memberi impak yang besar ke atas penglibatan mahasiswa dalam politik, namun mahasiswa
yang telah mengambil kursus ini dilihat lebih cenderung untuk melibatkan diri dalam aktiviti
khidmat masyarakat dan menandatangani pet..... 452 hits |
3 | 2018 research_report | Pembinaan garis panduan guru untuk melaksanakan projek penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-Kanak Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk menghasilkan satu Garis Panduan Guru (GPU) untuk
melaksanakan Modul Projek Penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal
Kanak-kanak Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menjalani latihan mengajar di TADIKA.
Kajian yang berbentuk kualitatif ini mempunyai tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan
GPG, fasa membina GPG dan fasa pelaksanaan dan penilaian GPG. GPG yang dihasilkan
mengandungi tiga aktiviti pelaksanaan berdasarkan Modul Projek Penyiasatan, iaitu fasa
permulaaan projek, fasa pembangunan projek dan fasa dokumentasi atau kemuncak.
Persampalen yang digunakan ialah persempalan bertujuan iaitu 10 orang pelajar ISMP yang
menjalani latihan mengajar. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan teknik temu
bual, pemerhatian dan analisis dokumen Instrumen yang digunakan ialah senarai semak
pemerhatian, senarai semak analisis dokumen dan protokol temubual. Fasa pertama bertujuan
untuk mengenalpasti keperluan dalam GPG ..... 471 hits |
4 | 2018 research_report | Hubungan pengetahuan, kemahiran dan nilai STEM pelajar dan pensyarah kursus Geografi bagi program ISMP Geografi di UPSI Sumayyah Aimi Mohd Najib Kajian ini bertujuan bagi menkaji hubungan pengetahuan, kemahiran dan nilai STEM pelajar dan
pensayarah kursus Geografi bagi program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Geografi di
Universiti Pendidikan Sultan Idris. Kajian ini menggunakan pendekatan mix method iaitu kaedah
kuantitatif dan kualitatif. Kaedah kuantitatif menggunakan soal selidik yang melibatkan 400 orang
pelajar ISMP Geografi dari semester satu sehingga semester lapan yang dipilih menggunakan
teknik pensampelan berkuota. Manakala kaedah kualitatif adalah dengan menggunakan teknik
pemerhatian melibatkan responden yang terdiri daripada tiga orang pensyarah Jabatan Geografi
dan Alam Sekitar. Konstruk yang dinilai adalah pengetahuan STEM, kemahiran STEM dan nilai
STEM pelajar ISMP Geografi UPSI. Hasil kajian menunjukkan kesemua konstruk seperti
pengetahuan,kemahiran dan nilai STEM berada pada tahap yang tinggi dengan nilai min di antara
3.82 dan 4.22. Seterusnya, pengenalpastian konstruk bagi pengetahuan, kemahi..... 563 hits |
5 | 2018 research_report | Meneroka pendidikan kewarganegaraan global di sekolah-sekolah Hamidah Yusof Kajian ini bertujuan untuk meneroka pendidikan kewarganegaraan global di sekolah rendah dan
menengah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan mengumpul data melalui soal
selidik. Soalan pertama hingga ketiga telah mendapat data daripada 49 orang; soalan keempat data
daripada 87 orang guru; dan soalan kelima diperoleh daripada 155 pelajar diploma di Universiti
Pendidikan Sultan Idris. Guru-guru yang menjadi responden terdiri daripada guru sekolah rendah
dan menengah mengajar di sekolah-sekolah wilayah persekutuan, selangor, dan perak. Kajian ini
mengkaji kurikulum dan buku teks Tahun 5 dan Tahun 6 bagi sekolah rendah dan Tingkatan 1 hingga
Tingkatan 5 bagi sekolah menengah bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains,
Matematik, Pendidikan Jasmani,Pendidikan Modal dan Sejarah. Dapatan kajian ini mendapati
elemen pendidikan kewarganegaraan global ada dalam kurikulum dan buku teks kebanyakan mata
pelajaran yang dikaji. Guru-guru juga menerapkan bebera..... 622 hits |
6 | 2018 research_report | Pembangunan model pengajaran guru pelatih Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional UPSI (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based Learning dan Work Based Learning Ridzwan Che Rus Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul pengajaran guru pelatih Pendidikan dan
Latihan Teknikal dan Vokasional (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based
Learning dan Work Based Learning. Proses untuk membangunkan modul TVETaGogi adalah
berpandukan model ADDIE yang mengandungi tiga fasa. Data fasa pertama melibatkan analisis
keperluan dengan menggunakan soal selidik yang dijalankan ke atas 2 orang tenaga pengajar
dan 62 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan (Reka Bentuk dan Teknologi) dengan kepujian
yang mengambil mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Pertanian di Universiti Pendidikan
Sultan Idris (UPSI). Dapatan daripada item soal selidik dianalisis secara deskriptif untuk
mengenal pasti keperluan bagi pembinaan modul TVETaGogi. Data fasa kedua peringkat reka
bentuk modul diperoleh melalui teknik Delphi Ubahsuai berdasarkan pandangan dan keputusan
sembilan ahli panel pakar yang mempunyai kepakaran dan pengetahuan dalam bidang
pertanian, teknologi pendi..... 310 hits |
7 | 2018 research_report | Pengajaran nahu Arab berdasarkan modul formula pola ayat dalam kalangan pelajar ISM Bahasa Arab dengan Pendidikan di UPSI Saipolbarin Ramli Modul formula ayat ini dibangunkan sebagai modul alternatif yang dapat digunakan dalam pengajaran nahu bahasa Arab di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Pembangunan modul formula pola ayat ini sebagai satu kaedah alternatif untuk membantu pelajar menguasai topik-topik asas yang terdapat dalam nahu bahasa Arab. Terdapat empat topik asas yang terlibat dalam kajian ini iaitu Tarkib Idafiy, Tarkib Na’tiy, ayat kerjaan dan ayat namaan. Model intruksional ADDIE dan model Pengintegrasian Teknologi (TIP) digunakan dalam kajian ini. Selain itu, dalam perlaksanaan modul, model domain kognitif Taksonomi Bloom diguna pakai dalam kajian ini. Seramai 52 sampel yang merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab dengan Pendidikan sesi kemasukan 2015/2016 terlibat dalam kajian ini. Instrument yang digunakan dalam kajian ini merangkumi soal selidik, ujian diagnostik dan ujian pra dan; ujian post. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan skor ujian pra dan ujian pos..... 424 hits |