UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 85 |
1 | 2023 final_year_project | Meningkatkan kemahiran menulis karangan jenis imaginasi dalam kalangan pelajar tingkatan dua menggunakan Model \'ADDIE\' Heerashini Raman Kajian ini berkaitan kesukaran pelajar dalam menulis karangan jenis imaginasi. Oleh itu, penyelidik telah menjalankan satu kajian bagi mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kemahiran menulis karangan jenis imaginasi, mengenal pasti punca masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kemahiran menulis karangan jenis imaginasi dan mengenalpasti langkah mengatasi masalah yang dihadapi oleh pelajar dalam kemahiran menulis karangan jenis imaginasi. Teori „MODEL ADDIE‟ telah digunakan dalam kajian ini. Pengkaji telah menggunakan reka bentuk kajian tinjauan. Kajian ini dijalankan dengan tujuh orang pelajar dari Tingakatn Dua yang mengambil Bahasa Tamil sebagai sampel kajian ini. Data kajian ini dianalisis menggunakan pendekatan kualitatif. Kajian ini telah membantu pelajar dalam meningkatkan kemampuan dalam penulisan karangan jenis imaginasi dengan menggunakan model ADDIE. Oleh itu, penyelidik yakin bahawa kajian ini mampu membatu dalam pengajaran karangan jenis imaginasi. Ak..... 726 hits |
2 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan kesesuaian "Kit Funresfo" di dalam pembelajaran dan pemudahcaraan (PDPC) bagi subtopik respirasi sel dan fotosintesis, Sains tingkatan 1 Nur Aishah Ramli Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Kit Funresfo dan menguji kesesuaian
penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) ini kepada guru di dalam sesi Pembelajaran
dan Pemudahcaraan (PdPc) serta menilai persepsi pelajar terhadap penggunaan kit ini.
Reka bentuk kajian ini adalah pembangunan (Developmental Research Design)
berdasarkan model ADDIE, menggunakan pendekatan kuantitatif. Kesahan instrumen
dilakukan oleh dua orang pakar iaitu seorang guru Sains dan seorang pensyarah Biologi,
Universiti Pendidikan Sultan Idris. Kajian rintis telah dijalankan ke atas 18 orang guru
dan pelajar Tingkatan Satu. Nilai purata kebolehpercayaan (Alpha Cronbach)
instrumen kajian terhadap guru dan pelajar adalah α = 0.87. Kaedah persampelan
mudah (convenience sampling) digunakan di dalam kajian ini iaitu ke atas 10 orang
guru dan 40 orang pelajar Tingkatan Satu di kawasan Permatang Pauh, Pulau Pinang.
Data bagi menguji kesesuaian Kit Funresfo terhadap guru dan persepsi pelajar di dalam
sesi PdPc di..... 1457 hits |
3 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan permainan 'Gravigame' bagi subtopik hukum Kepler dalam kalangan guru pelatih Fizik Farah Najwa Ismail Kajian ini bertujuan untuk membangunkan permainan 'Gravigame' dalam topik hukum
Kepler dan menilai kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih fizik di Universiti
Pendidikan Sultan Idris. Kajian ini menggunakan reka bentuk penyelidikan
pembangunan dengan mengaplikasikan model ADDIE yang mempunyai lima fasa:
analisis, reka bentuk, pengembangan, pelaksanaan dan penilaian. Sampel kajian terdiri
daripada 30 orang guru fizik pelatih dari semester tujuh dan lapan yang dipilih
menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Terdapat dua instrumen kajian yang
digunakan iaitu borang kesahan pakar dan soal selidik kebolehgunaan. Data daripada
soal selidik kebolehgunaan dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan Statistical
Package for Social Science (SPSS) versi 26.0 bagi mendapatkan min dan sisihan piawai
(s.p). Data daripada dua pakar menunjukkan bahawa permainan yang dibangunkan
mempunyai kesahan yang baik dengan persetujuan sebanyak 94%. Hasil data
kebolehgunaan menunjukkan bah..... 3755 hits |
4 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Juquanji bagi subtopik teori kuantum cahaya dalam kalangan guru pelatih Fizik Nur Aqilah Aisyah Sajri Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk membangunkan bahan bantu mengajar iaitu
permainan JUQUANJI bagi subtopik Teori Kuantum Cahaya tingkatan lima dan
menilai tahap kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih fizik di Universiti
Pendidikan Sultan Idris. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian berdasarkan
Model ADDIE. Permainan JUQUANJI ini merupakan satu permainan yang telah
diadaptasi dari permainan papan JUMANJI. Kaedah pensampelan yang digunakan
untuk menguji tahap kebolehgunaan permainan JUQUANJI adalah berdasarkan
teknik pensampelan secara rawak mudah yang terdiri daripada 32 orang guru pelatih
fizik dari semester 7 dan 8. Terdapat dua instrumen kajian yang digunakan iaitu
borang kesahan pakar dan soal selidik kebolehgunaan. Data bagi soal selidik
kebolehgunaan telah dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan perisian
Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 26.0 bagi mendapatkan nilai min
dan sisihan piawai (s.p). Hasil dapatan kajian, setiap kesa..... 4782 hits |
5 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan persepsi guru pelatih terhadap permainan papan Chemypoly dalam subtopik ikatan Ion dan Kovalen tingkatan empat Nor Azwani Mohd Nawi Kajian ini bertujuan untuk membangunkan permainan papan Chemypoly yang
mendapat nilai indeks kesahan yang baik dan mengkaji persepsi guru pelatih terhadap
permainan papan Chemypoly.Reka bentuk kajian yang digunakan adalah kajian reka
bentuk dan pembangunan (DDR). Model reka bentuk yang dipilih adalah model
ADDIE. Sampel kajian terdiri daripada guru pelatih Universiti Pendidikan Sultan Idris
(UPSI) jurusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Kimia semester 5 hingga semester 7.
Bagi kesahan, tiga orang pakar daripada Jabatan Kimia telah dipilih bagi menilai
kesahan muka dan kandungan permainan. Terdapat 2 instrumen yang digunakan iaitu
borang penilaian kesahan nmuka dan kandungan permainan dan borang soal selidik
persepsi permainan. Bagi analisis data, kesahan dinilai menggunakan Content Validity
Index (CVI). Bagi soal selidik persepsi pula, data dianalisis menggunakan kekerapan,
peratus, min dan sisihan piawai. Nilai kebolehpercayaan Cronbach's Alpha yang
diperoleh daripada kajia..... 2644 hits |
6 | 2021 final_year_project | Pembangunan kit Calcnum Box mengintegrasikan pembelajaran berasaskan permainan bagi tajuk nombor nisbah tingkatan 1 Nurathika Noorzaiful Hisham Kajian ini bertujuan membangun Kit CalcNum Box mengintegrasikan pembelajaran
berasaskan permainan bagi tajuk Nombor Nisbah Tingkatan 1 yang mempunyai
kesahan memuaskan dan menentukan persepsi bakal guru terhadap kebolehgunaan Kit
CalcNum Box. Kajian ini menggunakan kajian reka bentuk dan pembangunan dan
model ADDIE. Kajian ini telah dilaksanakan dalam lima fasa: (1) Analisis (2) Reka
Bentuk Kit CalcNum Box (3) Pembangunan Kit CalcNum Box (4) Pelaksanaan Kit
CalcNum Box dalam pengajaran, dan (5) Penilaian Kit CalcNum Box. Instrumen kajian
ialah Soal Selidik Penilaian Kit CalcNum Box (SSPC) dan Soal Selidik Persepsi
terhadap Kebolehgunaan Kit CalcNum Box (SSPK). Kesahan kit dilakukan oleh tiga
orang pakar bidang Pendidikan Matematik. Sampel kajian untuk menentukan persepsi
bakal guru terhadap kebolehgunaan kit dipilih secara rawak iaitu terdiri daripada 50
orang bakal guru Matematik dari sebuah universiti. Dapatan kajian menunjukkan (1)
Indeks Kesahan Kandungan Kit CalcNum Bo..... 2284 hits |
7 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan persepsi kebolehgunaan "Mystery M'Cycle Kit" dalam subtopik pembahagian sel bagi mata pelajaran sains tingkatan empat Mohamad Kamaasraf Besar@Kamal Kajian ini bertujuan membina dan membangunkan “Mystery M’cycle Kit” dalam subtopik pembahagian sel dalam sukatan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) Sains Tingkatan Empat. Kajian ini juga bertujuan untuk menentukan persepsi dan kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih. Reka bentuk dan pembangunan “Mystery M’cycle Kit” menggunakan model ADDIE. Sampel untuk kesahan terdiri daripada tiga orang pensyarah biologi yang berpengalaman. Bagi kebolehpercayaan pula, sampel terdiri daripada 30 orang bakal guru pelatih yang mengambil program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) yang bukan dari sampel sebenar. Manakala, persepsi kebolehgunaan terdiri daripada 97 orang bakal guru pelatih yang mengambil program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) bagi ambilan A172 dan A181. Dua jenis instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu Borang Kesahan Kandungan Kit dan Soal Selidik Kebolehgunaan Kit. Data kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehgunaan ini dianalisis dengan menggunakan pe..... 3699 hits |
8 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Germs Striker bagi subtopik pertahanan badan dalam mata pelajaran Sains tingkatan dua Nur Amalina Abdullah Penggunaan teknik dan bahan bantu mengajar yang kreatif oleh pendidik dalam sesi pengajaran dapat membantu pelajar untuk mencapai objektif pembelajaran. Oleh itu, kajian ini dijalankan adalah untuk membangunkan serta menentukan kebolehgunaan permainan ‘Germs Striker’ bagi subtopik pertahanan badan dalam Sains Tingkatan dua daripada persepsi guru pelatih. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian pembangunan dan berpandukan model ADDIE. Seramai 140 orang guru pelatih Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains dan Biologi semester enam dan tujuh dari Universiti Pendidikan Sultan Idris terlibat di dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah borang kesahan pakar dan borang soal selidik kebolehgunaan. Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 26. Dapatan kajian menunjukkan, permainan Germs Striker yang dibina mempunyai kesahan yang baik dengan nilai peratus persetujuan pakar sebanyak 84%. Dapatan kajian juga menunjuk..... 2217 hits |
9 | 2023 final_year_project | Kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical terhadap guru pelatih bagi mata pelajaran RBT tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal Muhammad Farisdzul Hilham Aminzaki Kajian ini dijalankan untuk melihat kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical di kalangan guru-guru pelatih RBT mata pelajaran RBT Tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal. Kajian ini dijalankan berdasarkan kajian di Institut Pendidikan Guru mengenai amalan pedagogi guru pelatih pengkhususan dalam mata pelajaran RBT mendedahkan bahawa guru pelatih lebih cenderung menggunakan pendekatan PdPc tradisional yang berpusatkan guru, kurang integrasi teknologi, dan tidak memenuhi pembaharuan matlamat kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana kebolehgunaan ABM Interactive Mechanical sebagai pemudahcara khusus guru pelatih RBT untuk mengajar dalam topik Reka Bentuk Mekanikal mata pelajaran RBT Tingkatan 2. Objektif kajian dijalankan untuk membangunkan sebuah ABM Interactive Mechanical bagi topik Reka Bentuk Mekanikal sebagai bahan rujukan kepada guru pelatih terhadap penguasaan pelajar RBT Tingkatan 2 dan menilai kesahan kebolehgunaan ABM Interactive Mechanica..... 1271 hits |
10 | 2023 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan komik Edu-Chem-Mic bagi bidang pembelajaran Kimia Konsumer dan industri kepada guru pelatih Kimia UPSI Zulhilmi Zailani Kajian ini dilaksanakan bagi membangunkan komik pendidikan Edu-Chem-Mic sebagai alat bantu mengajar bagi menyelesaikan masalah kebergantungan guru terhadap buku teks bagi mengajar bidang pembelajaran Kimia Konsumer dan Industri. Komik pendidikan ini menerapkan penggunaan pengaplikasian ilmu bagi bidang pembelajaran ini dalam kehidupan harian. Terdapat dua objektif kajian, iaitu membangunkan komik Edu-Chem-Mic yang mempunyai kesahan yang baik serta mengenal pasti kebolehgunaan komik Edu-Chem-Mic sebagai alat bantu mengajar (ABM) bagi bidang pembelajaran Kimia Konsumer dan Industri kepada guru pelatih kimia UPSI. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah penyelidikan reka bentuk dan pembangunan (DDR) dan diadaptasi dari model ADDIE yang memfokuskan kepada guru pelatih kimia UPSI bagi semester 5, 6 dan 7. Seramai 132 responden telah dipilih sebagai sampel melalui teknik pensampelan rawak mudah dan Jadual Penentuan Saiz Sampel Krejcie dan Morgan. Nilai CVI dan pekali Alfa Cronbach telah digu..... 1489 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 9 | [ Next ] [ Last ] |