UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 376
12019
thesis
Pembangunan instrumen saringan kemahiran Vokasional murid berkeperluan khas masalah pembelajaran bagi persediaan sijil kemahiran Malaysia
Kama Shaffeei
Kajian ini bertujuan membina Instrumen Saringan Kemahiran Vokasional (ISKV) Murid Berkeperluan Khas Masalah Pembelajaran (MBKMP) di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)  bagi persediaan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM). Pembinaan instrumen ISKV berpandukan Model  Pembinaan Instrumen McIntire dan Miller (2007) melalui tiga Fasa iaitu Fasa Satu (Analisa), Fasa  Dua (Pembinaan Instrumen) dan Fasa Tiga (Pelaksanaan Kajian). Kajian melibatkan seramai 216 orang  guru di 72 Program Pendidikan Khas Integrasi di negeri Selangor. Instrumen kajian terdiri daripada  182 konstruk iaitu tiga konstruk Demografi, 81 konstruk Kemahiran Bahasa dan 98 konstruk Kemahiran  Vokasional setelah melalui proses pengguguran 21 item bagi konstruk Kemahiran Bahasa dan sebanyak  16 item ditambah bagi konstruk Kemahiran Vokasional untuk pelaksanaan proses saringan ISKV terhadap  MBKMP. Dapatan kajian ini telah mengenal pasti dua konstruk utama dalam ISKV iaitu Kemahiran Bahasa  dan Kemahiran Vok.....

2961 hits

22018
thesis
Pembangunan instrumen kompetensi pengetahuan dan kemahiran teknologi automotif (KTeA) untuk tenaga pengajar di Institut Latihan Kemahiran
Sariati Talib
Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan satu instrumen Teknologi Automotif (KTeA) bagi mengukur tahap kompetensi pengetahuan dan kemahiran tenaga pengajar di Institut Latihan  Kemahiran (ILK). Reka bentuk kajian yang digunakan adalah kaedah pembangunan instrumen berpandukan  Model Miller, Lovler dan Mclntire (2013). Kajian ini mempunyai fasa pertama melibatkan proses  mereka bentuk dan membina instrumen. Mereka bentuk instrumen adalah menghasilkan konstruk dan  subkonstruk berdasarkan analisis dokumen dan melibatkan teknik Delphi Terubah Suai sebanyak tiga  pusingan. Fasa kedua melibatkan proses kesahan dan kebolehpercayaan instrumen. Kesahan kandungan  melibatkan lima orang pakar dalam bidang Automotif. Kesahan konstruk dan kebolehpercayaan instrumen  diperolehi dengan menjalankan kajian rintis pertama terhadap 50 pengajar ILK dan kajian rintis  kedua terhadap 50 pengajar ILK. Dapatan menggunakan perisian Winstep 3.72.3 berdasarkan pendekatan  model pengukuran R.....

3126 hits

32013
thesis
Pembangunan modul pengajaran bahasa Melayu secara bersepadu
Zulkifli Osman
Kurikulum pendidikan Bahasa Melayu peringkat sekolah menengah menuntut agar pengajaran Bahasa Melayu (BM). dilaksanakan secara bersepadu, sejajar dengan tuntutan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun, kajian mendapati bahawa proses pengajaran BM masih bersifat tradisional, dikotomi, dan memberi penekanan yang tidak seimbang terhadap aspek pengetahuan dan kemahiran bahasa. Tujuan utama kajian ini ialah mereka bentuk, membina dan menilai modul pengajaran BM secara bersepadu. Modul ini dibangun berlandaskan lapan strategi utama. Kajian Reka bentuk dan Pembangunan Jenis 1 ini melibatkan tiga fasa, iaitu fasa analisis keperluan, reka bentuk dan pembinaan, dan pelaksanaan dan penilaian yang diadaptasi daripada Model Reka bentuk dan Pembangunan Richey dan Klein (2007). Model Pengajaran Berkesan Morrison et al (2007) digunakan sebagai panduan membangunkan modul, manakala model penilaian formatif Tessmer (1993) digunakan sebagai panduan menilai modul. Dalam fasa analisis keperluan, teknik kuali.....

5604 hits

42011
thesis
Pembangunan dan validasi model pengajaran dan pembelajaran matematik berasaskan metakognitif
Akhsanul In'am
The purposes of this study was to develop and to validate a model of metacognitive-based teaching and learning of mathematics and to analyze phases how to utilize student metacognitive in solving algebra problems. There are two phases in developing a model of metacognitive-based teaching and learning of mathematics. Phase 1 consists of four stages, namely: a) preliminary study, based on theoretical basis and previous studies; b) model planning, which consists of instrument planning and component of teaching and learning, and also a model book; c) realization; d) model validity, tryout, and refinement. Meanwhile, phase 2 covers the implementation of the developed model and the study into the prosedures of metacognitive treatment. The results show that the development of a model of metacognitive-based teaching and learning is valid, practical, and effective. If the average number of the metacognitive treatment in solving algebra problem namely awareness, cognitive strategy, planning, and.....

1808 hits

52008
thesis
Pembangunan perisian multimedia Info-Gerko
Zainal Abidin Sulaiman
The praimary objective of this research is to analyse user satisfaction towards a prototype software called Perisian Multimedia Info GERKO among teachers trainee in three(3)TeacherTraining Collages/Institutes in north peninsular of Malaysia. This quantitative study is among trainee teachers in Maktab/Institut Perguruan Perlis (MPP), Maktab/Institut Perguruan Tuanku Bainun (MPTB) and Maktab/Institut Perguruan Ipoh Perak (MPIP). The sampel are among 238 trainee teachers from five (5) uniform units namely, Pergerakan Pandu Puteri Malaysai (PPPM), Pergerakan Puteri Islam Malaysia (PPIM), Pertubuhan Pengakap Malaysia, Pasukan Bulan Sabit Merah (PBSM) and St John Ambulans Malaysia (SJAM). The method used in selecting the sample is purposive sampling. The instrument used to measure the user satisfaction of the prototype software Perisian Multimedia Info GERKO is in the form of questionnaires which consists of 50 items with 4 point likert scale which was translated into Bahasa Malaysia and tes.....

4286 hits

62010
thesis
Dasar dan pembangunan rancangan pengumpulan semula org asli (RPS)-kajian kes di Runchang, Pahang 1970an-1990an
Hanita Hanim Darus
Rancangan Pengumpulan Semula (RPS) is the main focus of this research. The main finding shows that the role played by JHEOA in developing Runchang aboriginies as a government agency was not fully achieved as outlined in the New Economic Policy (NEP). JHEOA planned to develop the three main aspects, which were health, education and economy of the Orang Asli. Between 1970 to 1990, the health programme was the most successful aspect compared to the other two aspects. This is because health programme can be achieved in a shorter period of time whereas the impact of education and economic programmes can only be achieved in a longer period of time. Moreover, the Orang Asli were still ignorant of development programmes that had been planned for them. Because of this, they could not follow the entire programme thoroughly. Basic knowledge concerning government development programmes were not exposed to them. This was the main reason for their failure. As the result, the products made by the Ora.....

1639 hits

72008
thesis
Pembangunan sistem pengurusan jaminan kualiti perkhidmatan rangkaian multimedia berasaskan agen mudah alih
Kamaruddin Mamat
The purpose of this project is to develop a guaranteed quality of service management systems for multimedia network based on mobile agent. The system which is built as an e-Learning kit consists of a computer software for video streaming Lecture-on-Demand (LoD) via internet with guaranteed quality of service. A number of research methodologies and design have been employed to develop this product. A survey was conducted to increase the validity of the instrument utilized; while a system analysis was used to gather information on quality of service for multimedia network over internet. A simple computer software design based on waterfall process was used to develop the computer software system. The computer application using java technology enables the system to be interactive and allows increase in its use by publishing it in the world wide webs for public use through controlled internet. There are real-time traffic and non-realtime traffic in internet. Multimedia application over inte.....

1560 hits

82016
thesis
Pembangunan dan penilaian sistem pemilihan tokoh nilam (eSPTN) untuk pelajar dan guru sekolah rendah
Nor Azah Mansor
Kajian ini bertujuan membangun dan menilai Sistem Pemilihan Tokoh Nilam Berasaskan Web (eSPTN) dalam aspek tanggapan kegunaan dan tanggapan kemudahgunaan. Sistem eSPTN dibangunkan untuk membantu guru memilih Tokoh Nilam mengikut syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Fungsi sistem sedia ada telah ditambahbaik untuk merekod markah Kurikulum dan Ko-Kurikulum. Pembangunan sistem adalah berasaskan Metodologi Rapid Application Development dengan pendekatan Berorientasi Objek yang berasaskan model prototaip. Manakala penilaian bagi aspek tanggapan kegunaan dan tanggapan kemudahgunaan adalah berasaskan Technology Acceptance Model 3. Pendekatan kualitatif yang berasaskan temubual semi struktur digunakan yang melibatkan empat orang guru dan seorang calon Tokoh Nilam daripada dua buah sekolah daerah Hilir Perak. Responden telah dipilih melalui kaedah persampelan bertujuan. Instrumen Senarai Semak Temubual digunakan untuk mengukur aplikasi kegunaan dan kemuda.....

1031 hits

92016
thesis
Pembangunan model reka bentuk penjaminan kualiti akademik sekolah tinggi agama Islam swasta Jakarta Indonesia
Suprihatin, Krebet
Penyelidikan ini bertujuan untuk menilai amalan pembangunan model rekabentuk jaminan kualiti akademik berdasarkan tujuh aspek kualiti iaitu: rekabentuk kurikulum, pengajaran dan pembelajaran, penilaian pelajar, pemilihan pelajar, perkhidmatan sokongan, sumber pengajian, dan penambahbaikan berterusan. Fasa kajian dilakukan dalam dua peringkat. Kedudukan pertama ialah mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen. Kedudukan kedua adalah kajian sebenar tentang rekabentuk jaminan kualiti akademik dan kepuasan pelajar STAIS Lantaboer dan STAINDO Jakarta Indonesia. Kaedah kajian ini dilakukan dengan kaedah kuantitatif, data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensi, kajian pengumpulan data menggunakan instrumen kajian. Hasil kajian mendapati bahawa tahap jangkaan terhadap rekabentuk jaminan kualiti adalah sederhana lemah dan positif untuk semua aspek yang dikaji, terdapat hubungan antara beberapa aspek jaminan kualiti akademik dengan kepuasan pelajar. Untuk itu me.....

908 hits

102016
thesis
Pembangunan sukatan pelajaran gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa
Siti Nuraishah Ab Jalil
Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk membangunkan sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu berdasarkan kerangka sistem peperiksaan muzik bergred antarabangsa. Pendekatan kualitatif telah digunakan untuk melaksanakan kajian ini. Terdapat dua kaedah pengumpulan data yang digunakan iaitu dokumentasi dan temubual. Kaedah dokumentasi melibatkan sumber literatur yang berkaitan dengan tradisi Gamelan Melayu, silibus peperiksaan muzik berkumpulan badan peperiksaan muzik bergred dan sukatan pelajaran Gamelan Melayu di Institusi Pengajian Tinggi. Temubual telah dijalankan ke atas tiga orang informan yang merupakan tokoh, ahli akademik dan penggiat seni muzik Gamelan Melayu. Hasil daripada analisis data, terbentuk sebuah sukatan pelajaran Gamelan Melayu bergred yang mempunyai tiga peringkat iaitu peringkat awal (gred 1 dan gred 2), peringkat pertengahan (gred 3 & gred 4) dan peringkat atas (gred 5 & gred 6). Sukatan pelajaran yang dibangunkan terdiri daripada empat aspek utama iaitu gred, pe.....

811 hits

[First] [Prev] Page 1 of 38 [ Next ] [ Last ]
Filter
thesis ... (376)
article ... (385)
book_section ... (5)
conference_item ... (6)
monograph ... (79)
final_year_project ... (113)
bulletin ... (35)
research_report ... (15)



Specific Period







Top 5 related keywords

+pembangunan

+pembangunan +modul

+Pusat +Pembangunan +Keusahawanan

+pembangunan +dan +kebolehgunaan

+Pembangunan +permainan




Recently Access Item

No recently access item.


Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.