UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 96 |
Simplified search suggestions : PENDIDIKAN KHAS |
1 | 2008 monograph | Kemahiran guru pendidikan khas bermasalah pendengaran terhadap penggunaan alat bantuan pendengaran di kalangan murid-murid khas bermasalah pendengaran di sekolah pendidikan khas dan integrasi di negeri Perak Mohd Yusof Noreha, 2880 hits |
2 | 2014 thesis | Penglibatan ibu bapa dalam pelaksanaan Rancangan Pendidikan Individu (RPI) murid berkeperluan khas Abidah Abd. Rahman Kepentingan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak telah banyak dinyatakan oleh kajian-kajian Iepas. Dalam konteks kajian ini, skop penglibatan ibu bapa adalah berdasarkan Model Penglibatan Epstein yang mengandungi enam aspek penglibatan. Aspek-aspek penglibatan tersebut ialah keibubapaan, komunikasi, memberi bantuan secara sukarela, pembelajaran di rumah, membuat keputusan dan bekerjasama dengan masyarakat. Manakala, faktor sosio ekonomi yang dikaji ialah taraf ekonomi keluarga, taraf pendidikan ibu bapa dan bilangan anak. Kajian ini melibatkan 50 orang responden ibu bapa murid berkeperluan khas yang bersekolah di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di tiga buah sekolah di daerah Kuala Selangor. Dapatan kajian diinterpretasikan dengan nilai min dan sisihan piawai bagi melihat tahap penglibatan mengikut aspek yang dikaji. Manakala, bagi melihat perhubungan antara faktor sosio ekonomi dengan tahap penglibatan pula, nilai korelasi diperoleh melalui analisis Korelasi Pearson dan ..... 1697 hits |
3 | 2015 thesis | Kesan kaedah gabung bunyi kata terhadap literasi awal Al-Quran dalam kalangan murid-murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran Aminuddin Khalit This research aims at comparing the effects of using Kaedah Mudah Belajar Awal Membaca Al-Quran KGBK and Kaedah Iqra' of early literacy Al-Quran and motivation of students with learning disabilities in special education classes. This research is a Quasi- Experiment which six students with learning disabilities special education classes in two schools in Hilir Perak was selected for this study. The sample was divided equally into two groups, namely students who learn using Kaedah Iqra' and the group of students who learn using Kaedah Mudah Belajar Membaca Al-Quran KGBK. The results of observations show that students are more motivated to learn using Kaedah Mudah Belajar Awal Membaca Al-Quran KGBK as against the Kaedah Iqra'. Differences in achievement scores between the two study groups showed a group of students who learn using Kaedah Mudah Belajar Awal Membaca Al-Quran KGBK obtain a higher score ie 90% and increase reading skills faster than the group that studied using Kaedah Iqra' w..... 1481 hits |
4 | 2015 thesis | Penggunaan ICT dalam kalangan guru Program Pendidikan Khas Integrasi Masalah Pembelajaran di sekolah rendah Siti Badariah Mohamad Kajian ini bertujuan bagi mengenalpasti sejauh mana penggunaan ICT dalam kalangan guru Program Pendidikan Khas Integrasi Masalah Pembelajaran di sekolah rendah dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Kaedah tinjauan berbentuk kuantitatif digunakan bagi menjalankan kajian ini yang melibatkan 209 orang responden terdiri daripada kalangan guru-guru Program Pendidikan Khas Integrasi Masalah Pembelajaran di sekolah rendah negeri Pulau Pinang. Terdapat 12 persoalan kajian yang dikemukakan. Dapatan kajian menunjukkan tahap penggunaan ICT mereka adalah pada tahap sederhana dan terdapat hubungan dengan bidang ikhtisas, kehadiran kursus, umur, sikap, tujuan dan kemahiran ICT. Oleh yang demikian, faktor-faktor yang mempunyai hubungan perlu diberi perhatian dalam merangka program-program untuk meningkatkan tahap penggunaan ICT guru... 2468 hits |
5 | 2017 thesis | Pendekatan belajar melalui bermain untuk membantu kemahiran komunikasi kanak-kanak autistik di Pra Sekolah Pendidikan Khas Hasmah Muhamed Kajian ini bertujuan untuk menyelidiki kesan pendekatan belajar melalui bermain untuk kanak-kanak autistik yang bermasalah komunikasi di prasekolah pendidikan khas. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti masalah komunikasi, jenis aktiviti bermain dan impak aktiviti bermain terhadap komunikasi kanak-kanak autistik. Kajian kes kualitatif ini dijalankan di sebuah prasekolah pendidikan khas di daerah Kluang, Johor melibatkan tiga kanak-kanak autistik dan seorang guru prasekolah pendidikan khas sebagai responden kajian. Tempoh masa kutipan data adalah selama lapan minggu. Kaedah pengumpulan data yang digunakan ialah pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Pemerhatian dijalankan sebanyak lima kali bagi setiap aktiviti bermain menggunakan borang senarai semak pengesanan masalah komunikasi dan senarai semak pengesanan kewujudan aspek komunikasi pada kanak-kanak autistik. Dua set soalan temu bual disediakan dan digunakan dalam empat sesi temu bual. Data pemerhatian, dokumen rasmi dan ..... 1018 hits |
6 | 2017 thesis | Model kesediaan guru pendidikan kesihatan dan seksualiti pendidikan khas program integrasi murid bermasalah pembelajaran sekolah rendah Ruayah Herman@Doren Kajian ini bertujuan membina satu Model Kesediaan Guru Pendidikan Kesihatan dan Seksualiti Pendidikan Khas Program Integrasi Murid Bermasalah Pembelajaran Sekolah Rendah di Sabah. Selain itu, pengaruh faktor-faktor kewajaran pelaksanaan Pendidikan Kesihatan dan Seksualiti dan faktor kepercayaan dan kesedaran guru terhadap kesediaan guru-guru ke atas pelaksanaan Pendidikan Kesihatan dan Seksualiti kepada murid-murid bermasalah pembelajaran turut dikaji. Seramai 288 orang guru yang mengajar di seluruh sekolah rendah Pendidikan Khas Program Integrasi Murid Bermasalah Pembelajaran di seluruh Sabah terlibat dalam kajian ini. Pembinaan kerangka model Kesediaan Guru ini menggunakan pembinaan Model Persamaan Struktural berasaskan data empirikal dan menunjukkan hubungan faktor-faktor yang dikaji. Instrumen soal selidik dibangunkan sepenuhnya oleh pengkaji dan dianalisis mengikut keperluan iaitu melalui analisis faktor eksploratori (Exploratory Factor Analysis/EFA) menggunakan program aplikasi S..... 1289 hits |
7 | 2010 monograph | Hubungan kesediaan pendedahan kendiri kepada kaunselor dengan kesediaan ke bilik kaunseling dalam kalangan pelajar pendidikan khas Mohd Sa'ad Fauziah, 510 hits |
8 | 2013 monograph | Tahap kesediaan mengajar guru-guru kemahiran hidup (masakan) di program pendidikan khas integrasi Badaruddin Marzaida, Ibrahim Haniz, 648 hits |
9 | 2019 thesis | Hubungan kesediaan pengetahuan mengajar guru pendidikan khas dengan kesediaan guru dalam mengajar kemahiran hidup (masakan) Parthiban Govindasamy Kajian ini bertujuan mengukur hubungan kesediaan pengetahuan mengajar guru pendidikan khas dengan kesediaan guru dalam mengajar kemahiran hidup (masakan) kepada murid-murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran di Pahang. Reka bentuk kajian ini ialah kajian korelasi dengan menggunakan Model Pengetahuan Guru Shulman dan Model Pengetahuan Guru Grossman. Kajian ini adalah bersifat kuantitatif. Pengkaji memilih seramai 200 orang guru pendidikan khas sebagai sampel kajian secara rawak. Instrumen soal-selidik digunakan dalam bentuk skala Likert 5 poin bagi memperoleh data empirikal tentang kesediaan pengetahuan mengajar guru pendidikan khas. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferens yang melibatkan ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson yang menerangkan perbezaan serta hubungan antara pemboleh ubah kajian. Analisis deskriptif menunjukkan guru- guru bersetuju mempunyai kesediaan pengetahuan guru dalam tujuh dimensi dengan nilai purata (M= 4.32, S.P= 0.240). Sementara ..... 1733 hits |
10 | 2018 thesis | Pembinaan dan pengujian modul pengajaran isyarat perkataan berfungsi bagi murid berkeperluan pendidikan khas masalah pembelajaran tanpa komunikasi lisan Ahmad Yazid Yahya Kajian kuantitatif ini bertujuan untuk membina dan menguji modul pengajaran isyarat perkataan berfungsi (IPB) menggunakan isyarat tangan bagi kegunaan murid berkeperluan pendidikan khas masalah pembelajaran (BPKMP) tanpa komunikasi lisan. Seramai 134 orang peserta kajian, iaitu 115 orang guru pendidikan khas, tujuh orang pakar dan 12 orang murid BPKMP tanpa komunikasi lisan dipilih menggunakan multiphase sampling. Instrumen kajian terdiri daripada soal selidik, borang penilaian pakar, modul, ujian pra dan ujian pasca. Data dianalisis secara deskriptif dan inferens. Dapatan kajian menunjukkan 83.8% guru memerlukan modul pengajaran untuk mengajar murid BPKMP tanpa komunikasi lisan dan 81.3% guru mempunyai masalah menjalankan pengajaran dan berkomunikasi bersama murid BPKMP tanpa komunikasi lisan. Dapatan kajian menyenaraikan 70 perkataan berfungsi mengikut tema dan daripada senarai ini, 10 perkataan paling utama dikenalpasti, iaitu [duduk] (M=9.33), [makan] (M=9.30), [rumah] (M=9.23), [b..... 865 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 10 | [ Next ] [ Last ] |