|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 2 |
| Simplified search suggestions : Parthiban Govindasamy |
| 1 | 2019 Thesis | Hubungan kesediaan pengetahuan mengajar guru pendidikan khas dengan kesediaan guru dalam mengajar kemahiran hidup (masakan) Parthiban Govindasamy Kajian ini bertujuan mengukur hubungan kesediaan pengetahuan mengajar guru pendidikan khas dengan kesediaan guru dalam mengajar kemahiran hidup (masakan) kepada murid-murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran di Pahang. Reka bentuk kajian ini ialah kajian korelasi dengan menggunakan Model Pengetahuan Guru Shulman dan Model Pengetahuan Guru Grossman. Kajian ini adalah bersifat kuantitatif. Pengkaji memilih seramai 200 orang guru pendidikan khas sebagai sampel kajian secara rawak. Instrumen soal-selidik digunakan dalam bentuk skala Likert 5 poin bagi memperoleh data empirikal tentang kesediaan pengetahuan mengajar guru pendidikan khas. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferens yang melibatkan ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson yang menerangkan perbezaan serta hubungan antara pemboleh ubah kajian. Analisis deskriptif menunjukkan guru- guru bersetuju mempunyai kesediaan pengetahuan guru dalam tujuh dimensi dengan nilai purata (M= 4.32, S.P= 0.240). Sementara ..... 2586 hits |
| 2 | 2024 Thesis | Pembangunan modul Creativity Clay untuk mengajar kreativiti Murid Berkeperluan Pendidikan Khas masalah pembelajaran Sekolah Rendah Parthiban Govindasamy Kajian ini bertujuan mereka bentuk dan membangunkan modul Creativity Clay untuk mengajar kreativiti Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) masalah pembelajaran di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Sekolah Rendah. Kajian ini menggunakan Pendekatan Reka Bentuk dan Pembangunan Ubahsuai melibatkan fasa analisis keperluan, fasa reka bentuk dan pembangunan dan fasa penilaian. Data fasa analisis keperluan, dikumpul melalui kajian tinjauan menggunakan soal selidik skala Likert 5 poin yang diedarkan kepada 79 guru pendidikan khas, menunjukkan tahap kreativiti yang rendah dalam kalangan MBPK masalah pembelajaran, dengan skor min 2.02 merentas empat aspek kreativiti, iaitu; a) keaslian, b) kelancaran, c) fleksibiliti, dan d) penghuraian. Data analisis keperluan menunjukkan terdapat keperluan yang tinggi untuk membangunkan modul Creativity Clay. Kaedah Fuzzy Delphi telah digunakan untuk reka bentuk modul, dengan 21 orang panel pakar. Analisis berasaskan respon pakar terhadap soal selidik..... 76 hits |