UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 2
Simplified search suggestions : Parthiban Govindasamy
12019
Thesis
Hubungan kesediaan pengetahuan mengajar guru pendidikan khas dengan kesediaan guru dalam mengajar kemahiran hidup (masakan)
Parthiban Govindasamy
Kajian ini bertujuan mengukur hubungan kesediaan pengetahuan mengajar guru pendidikan khas dengan kesediaan guru dalam mengajar kemahiran hidup (masakan) kepada murid-murid pendidikan khas bermasalah pembelajaran di Pahang. Reka bentuk kajian ini ialah kajian korelasi dengan menggunakan Model Pengetahuan Guru Shulman dan Model Pengetahuan Guru Grossman. Kajian ini adalah bersifat kuantitatif. Pengkaji memilih seramai 200 orang guru pendidikan khas sebagai sampel kajian secara rawak. Instrumen soal-selidik digunakan dalam bentuk skala Likert 5 poin bagi memperoleh data empirikal tentang kesediaan pengetahuan mengajar guru pendidikan khas. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferens yang melibatkan ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson yang menerangkan perbezaan serta hubungan antara pemboleh ubah kajian. Analisis deskriptif menunjukkan guru- guru bersetuju mempunyai kesediaan pengetahuan guru dalam tujuh dimensi dengan nilai purata (M= 4.32, S.P= 0.240). Sementara .....

2586 hits

22024
Thesis
Pembangunan modul Creativity Clay untuk mengajar kreativiti Murid Berkeperluan Pendidikan Khas masalah pembelajaran Sekolah Rendah
Parthiban Govindasamy
Kajian ini bertujuan mereka bentuk dan membangunkan modul Creativity Clay untuk mengajar kreativiti Murid Berkeperluan Pendidikan Khas (MBPK) masalah pembelajaran di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Sekolah Rendah. Kajian ini menggunakan Pendekatan Reka Bentuk dan Pembangunan Ubahsuai melibatkan fasa analisis keperluan, fasa reka bentuk dan pembangunan dan fasa penilaian. Data fasa analisis keperluan, dikumpul melalui kajian tinjauan menggunakan soal selidik skala Likert 5 poin yang diedarkan kepada 79 guru pendidikan khas, menunjukkan tahap kreativiti yang rendah dalam kalangan MBPK masalah pembelajaran, dengan skor min 2.02 merentas empat aspek kreativiti, iaitu; a) keaslian, b) kelancaran, c) fleksibiliti, dan d) penghuraian. Data analisis keperluan menunjukkan terdapat keperluan yang tinggi untuk membangunkan modul Creativity Clay. Kaedah Fuzzy Delphi telah digunakan untuk reka bentuk modul, dengan 21 orang panel pakar. Analisis berasaskan respon pakar terhadap soal selidik.....

76 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.