|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 9 |
| 1 | 2016 Thesis | Tahap penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar biologi Siti Shahida Mohd Azri Kajian ini adalah bertujuan untuk mengetahui tahap penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar biologi. Reka bentuk kajian adalah berbentuk kuantitatif di mana kaedah tinjauan digunakan bagi melaksanakan kajian tersebut. Sampel kajian telah dipilih secara rawak berstrata iaitu terdiri daripada 120 orang pelajar tingkatan 4 aliran sains tulen yang mengambil subjek biologi sebagai elektif di empat buah sekolah di daerah Kulai, Johor. Sampel tersebut telah dibahagikan berdasarkan lokasi sekolah dan jantina pelajar. Instrumen yang telah digunakan adalah ujian kemahiran proses sains bersepadu berasaskan Malaysia (MB-BISPSI) dan soal selidik kemahiran abad ke 21 yang berkonsepkan Malaysia (M-21 CSI). Kesemua instrumen yang digunakan mempunyai nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi. Data-data diperoleh dikumpul dan dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan SPSS perisian 20.0. Ujian MANOVA dijalankan bagi menguji hipotesis nul perta..... 2025 hits |
| 2 | 2020 Thesis | Keberkesanan pengajaran guru prasekolah bagi mencapai strategi pengajaran : satu kajian kes di negeri Perak dan Selangor Nor Shahida Munawir Kajian ini bertujuan untuk mengetahui keberkesanan pengajaran yang dapat membantu
pengajaran guru prasekolah semasa sesi pengajaran dan pembelajaran. Kajian kes ini
dijalankan di empat buah prasekolah yang terpilih iaitu dua buah prasekolah di Perak dan dua buah
prasekolah di Selangor. Peserta kajian adalah seramai empat orang guru prasekolah yang telah
dipilih melalui teknik persampelan bertujuan. Kajian ini telah menggunakan reka bentuk kajian kes
yang dijalankan di dua buah negeri dengan menggunakan analisis tematik. Instrumen kajian
yang digunakan terdiri daripada protokol temubual dan borang pemerhatian yang telah mendapat
kesahan pakar daripada pensyarah Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Teori yang digunakan dalam kajian
ini adalah teori Robert Glazer iaitu memfokuskan tentang pengetahuan sedia ada guru sebelum
sesi pengajaran dijalankan serta memfokuskan tentang kaedah atau ak..... 2207 hits |
| 3 | 2021 Thesis | Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game board dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah Siti Shahida Md Rasdi Kajian ini bertujuan membina dan menilai kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game
board (GB) dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Pembinaan modul
ini menggunakan pendekatan model ASSURE dan telah melalui proses pengesahan. Kajian ini
juga menilai kesan modul terhadap pencapaian kanak-kanak. Pendekatan kualitatif dengan
kaedah ujian pra dan ujian pos. Pemilihan subjek kajian melibatkan empat orang kanak-kanak
berumur 6 tahun di sebuah tadika di Ipoh, Perak. Dua jenis instrumen kajian iaitu modul GB
melibatkan permainan game goose, snake and ladders, dan saidina kids dan ujian pencapaian
pra pos. Data dianalisis menggunakan senarai semak, pemerhatian, temubual dan analisis
dokumen. Kaedah pengiraan kesahan kandungan modul berdasarkan Statistical Package for
the Social Sciences (SPSS) version 26. Dapatan kajian menunjukkan modul ini telah membantu
guru mengajar dalam pengajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Kesimpulan
daripada kajian menunjuk..... 3643 hits |
| 4 | 2023 Article | The need analysis of the development and usability of the E-Ibadah application in the teaching of Islamic Education for pupils with hearing disabilities Nor Shahida Baharudin Special Education in Malaysia started in 1954 and it has provided opportunities for pupils with hearing disabilities to attend Special education under the Integrated Special Education Program (PPKI) until today. Various efforts have been carried out by the Special Education Division (BPK) Malaysian Ministry of Education (KPM) to help this group. This is clearly shown by the rapid changes in schools that make the teaching and learning approach of the 21st century (T&L) Islamic Education for Pupils with Special Needs also modified with today's technological developments. This study conducted a needs analysis survey on the development and usability of the ‘e-ibadah’ Application for teaching Islamic education for pupils with hearing disabilities in level two. This study is a quantitative descriptive study, and findings were reported using percentage, frequency, mean and standard deviation. The purposive sampling method was used to select 30 Special Education teachers from National Spec..... 367 hits |
| 5 | 2024 Thesis | Integrasi teknologi digital dan kualiti guru Pendidikan Islam sebagai mudarris di Sekolah Rendah Daerah Lipis Wan Nor Shahida Wan Johari Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pelaksanaan pengajaran integrasi teknologi
digital dan tahap kualiti guru Pendidikan Islam sebagai mudarris di sekolah rendah
daerah Lipis. Kajian ini juga turut mengkaji perbezaan tahap pelaksanaan pengajaran
integrasi teknologi digital berdasarkan umur, lokasi sekolah, tahap pendidikan dan
pengalaman mengajar serta hubungan antara tahap pelaksanaan pengajaran
integrasi teknologi digital dan tahap kualiti guru Pendidikan Islam sebagai mudarris.
Kajian kuantitatif ini berbentuk kajian tinjauan dan data diperoleh menggunakan
instrumen soal selidik. Seramai 136 orang guru Pendidikan Islam daerah Lipis dipilih
secara rawak. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 27 secara deskriptif
dan inferensi untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratus, min, sisihan piawai, ujiant,
ANOVA dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan tahap pelaksanaan pengajaran
integrasi teknologi digital guru Pendidikan Islam sekolah rendah daerah Lipis berada
..... 800 hits |
| 6 | 2024 Thesis | Pelaksanaan pembelajaran teradun dalam kalangan guru Pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Perak Nor Shahida Umran Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan, tahap
kemahiran dan tahap sikap Guru Pendidikan Islam terhadap pelaksanaan pembelajaran
teradun serta mengenal pasti hubungan ketiga-tiga tahap tersebut terhadap pelaksanaan
pembelajaran teradun. Pendekatan kuantitatif dengan kaedah tinjauan telah digunakan
dalam kajian ini. Pemilihan sampel dijalankan secara rawak mudah melibatkan 160
orang Guru Pendidikan Islam di Daerah Manjung Perak. Data dikumpul melalui soal
selidik dan dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Statistik
deskriptif melibatkan skor min, sisihan piawai, frekuensi dan peratus manakala statistik
inferensi pula melibatkan ujian korelasi Pearson yang menerangkan hubungan di antara
tahap pengetahuan, kemahiran dan sikap Guru Pendidikan Islam terhadap pelaksanaan
pembelajaran teradun. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga konstruk berada pada
tahap yang tinggi di mana skor min bagi tahap pengetahuan adalah (M=40.96,..... 387 hits |
| 7 | 2012 Thesis | Pengajaran guru berbantukan koswer berasaskan tunjang komunikasi prasekolah Nor Shahida Mohd Zubir Pendidikan prasekolah adalah satu program yang menyediakan pengalaman pembelajaran kepada kanak-kanak yang berumur 4-6 tahun. Oleh itu, persediaan pembelajaran perlu menarik dan relevan dengan perkembangan semasa bagi memenuhi keperluan kanak-kanak. Kaedah pengajaran guru prasekolah perlu lebih kreatif dan fleksibel mengikut kesesuaian persekitaran. Sehubungan itu, satu perisian multimedia bertema telah dibangunkan dengan menggunakan Model ADDIE iaitu Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian yang berasaskan Tunjang Komunikasi, Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Reka bentuk Tunjang Komunikasi ini diterapkan berasaskan enam teori yang bersesuaian dengan pendidikan dan persekitaran kanak-kanak. Kaedah pengajaran guru menjadi lebih menarik dan menyeronokkan dengan adanya koswer. Modul bertema yang terdapat di dalam koswer akan menimbulkan keasyikan di dalam diri kanak-kanak untuk mengenali objek-objek di sekeliling mereka. Ini terbukti daripada kaedah temubual d..... 84 hits |
| 8 | 2024 Article | Navigating challenges in the sustainable development of urban brownfields: A PLS path modeling perspective Nor Shahida Azali The sustainable redevelopment of urban brownfields represents a complex interplay of socio-economic, environmental, and regulatory factors. This study addresses the research problem of quantifying the challenges inherent in the sustainable redevelopment process and hypothesizes that these challenges vary significantly across different domains such as governance, environmental impact, financial economics, technical operations, and legal regulations. Employing Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), the study aims to explore and quantify these challenges, providing actionable insights for policymakers and stakeholders. Focusing on brownfield projects within Chengdu's five urban districts, a survey was conducted spanning from November 1, 2023, to March 1, 2024, with a total of 436 respondents participating. Drawing upon an extensive dataset encompassing governance, environmental impact, financial economics, technical operations, and legal regulations, we provide a co..... 126 hits |
| 9 | 2024 Article | A systematic literature review of brownfield sustainability: Dimensions, indicators, and stakeholders Nor Shahida Azali In recent years, the necessity of brownfield redevelopment has garnered increasing attention in academic literature. This paper employs a systematic review methodology to analyse current perspectives on brownfield sustainability, with a focus on dimensions, indicators, and stakeholders. Using the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) methodology, this study systematically reviews 40 articles from the WoS and Scopus databases. The findings highlight a shift towards prioritising ecological resilience and cultural preservation, alongside traditional economic, environmental, and social dimensions. The complexity of sustainability indicators is discussed, emphasising their crucial role in assessing redevelopment success. The review also identifies key stakeholders, including governments, developers, and community groups, who prioritise these dimensions due to their impact on sustainable urban development and community well-being. Future research should ..... 122 hits |