UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 9
12016
Thesis
Tahap penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar biologi
Siti Shahida Mohd Azri
Kajian ini adalah bertujuan untuk mengetahui tahap penguasaan kemahiran proses sains bersepadu dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar biologi. Reka bentuk kajian adalah berbentuk kuantitatif di mana kaedah tinjauan digunakan bagi melaksanakan kajian tersebut. Sampel kajian telah dipilih secara rawak berstrata iaitu terdiri daripada 120 orang pelajar tingkatan 4 aliran sains tulen yang mengambil subjek biologi sebagai elektif di empat buah sekolah di daerah Kulai, Johor. Sampel tersebut telah dibahagikan berdasarkan lokasi sekolah dan jantina pelajar. Instrumen yang telah digunakan adalah ujian kemahiran proses sains bersepadu berasaskan Malaysia (MB-BISPSI) dan soal selidik kemahiran abad ke 21 yang berkonsepkan Malaysia (M-21 CSI). Kesemua instrumen yang digunakan mempunyai nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi. Data-data diperoleh dikumpul dan dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan SPSS perisian 20.0. Ujian MANOVA dijalankan bagi menguji hipotesis nul perta.....

2025 hits

22020
Thesis
Keberkesanan pengajaran guru prasekolah bagi mencapai strategi pengajaran : satu kajian kes di negeri Perak dan Selangor
Nor Shahida Munawir
Kajian  ini  bertujuan  untuk  mengetahui  keberkesanan  pengajaran  yang  dapat  membantu  pengajaran  guru  prasekolah  semasa  sesi  pengajaran  dan  pembelajaran.  Kajian  kes  ini  dijalankan di empat buah prasekolah yang terpilih iaitu dua buah prasekolah di Perak dan dua buah  prasekolah di Selangor. Peserta kajian adalah seramai empat orang guru prasekolah yang telah  dipilih melalui teknik persampelan bertujuan. Kajian ini telah menggunakan reka bentuk kajian  kes   yang  dijalankan  di  dua  buah  negeri  dengan  menggunakan  analisis  tematik. Instrumen kajian  yang digunakan terdiri daripada protokol temubual dan borang pemerhatian yang telah mendapat  kesahan pakar daripada pensyarah Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Teori yang  digunakan  dalam  kajian   ini  adalah  teori  Robert  Glazer  iaitu  memfokuskan  tentang pengetahuan sedia ada guru sebelum  sesi pengajaran dijalankan serta memfokuskan tentang kaedah atau ak.....

2207 hits

32021
Thesis
Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game board dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah
Siti Shahida Md Rasdi
Kajian ini bertujuan membina dan menilai kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game board (GB) dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Pembinaan modul ini menggunakan pendekatan model ASSURE dan telah melalui proses pengesahan. Kajian ini juga menilai kesan modul terhadap pencapaian kanak-kanak. Pendekatan kualitatif dengan kaedah ujian pra dan ujian pos. Pemilihan subjek kajian melibatkan empat orang kanak-kanak berumur 6 tahun di sebuah tadika di Ipoh, Perak. Dua jenis instrumen kajian iaitu modul GB melibatkan permainan game goose, snake and ladders, dan saidina kids dan ujian pencapaian pra pos. Data dianalisis menggunakan senarai semak, pemerhatian, temubual dan analisis dokumen. Kaedah pengiraan kesahan kandungan modul berdasarkan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 26. Dapatan kajian menunjukkan modul ini telah membantu guru mengajar dalam pengajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Kesimpulan daripada kajian menunjuk.....

3643 hits

42023
Article
The need analysis of the development and usability of the E-Ibadah application in the teaching of Islamic Education for pupils with hearing disabilities
Nor Shahida Baharudin
Special Education in Malaysia started in 1954 and it has provided opportunities for pupils with hearing disabilities to attend Special education under the Integrated Special Education Program (PPKI) until today. Various efforts have been carried out by the Special Education Division (BPK) Malaysian Ministry of Education (KPM) to help this group. This is clearly shown by the rapid changes in schools that make the teaching and learning approach of the 21st century (T&L) Islamic Education for Pupils with Special Needs also modified with today's technological developments. This study conducted a needs analysis survey on the development and usability of the ‘e-ibadah’ Application for teaching Islamic education for pupils with hearing disabilities in level two. This study is a quantitative descriptive study, and findings were reported using percentage, frequency, mean and standard deviation. The purposive sampling method was used to select 30 Special Education teachers from National Spec.....

367 hits

52024
Thesis
Integrasi teknologi digital dan kualiti guru Pendidikan Islam sebagai mudarris di Sekolah Rendah Daerah Lipis
Wan Nor Shahida Wan Johari
Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap pelaksanaan pengajaran integrasi teknologi digital dan tahap kualiti guru Pendidikan Islam sebagai mudarris di sekolah rendah daerah Lipis. Kajian ini juga turut mengkaji perbezaan tahap pelaksanaan pengajaran integrasi teknologi digital berdasarkan umur, lokasi sekolah, tahap pendidikan dan pengalaman mengajar serta hubungan antara tahap pelaksanaan pengajaran integrasi teknologi digital dan tahap kualiti guru Pendidikan Islam sebagai mudarris. Kajian kuantitatif ini berbentuk kajian tinjauan dan data diperoleh menggunakan instrumen soal selidik. Seramai 136 orang guru Pendidikan Islam daerah Lipis dipilih secara rawak. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 27 secara deskriptif dan inferensi untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratus, min, sisihan piawai, ujiant, ANOVA dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan tahap pelaksanaan pengajaran integrasi teknologi digital guru Pendidikan Islam sekolah rendah daerah Lipis berada .....

800 hits

62024
Thesis
Pelaksanaan pembelajaran teradun dalam kalangan guru Pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Perak
Nor Shahida Umran
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan, tahap kemahiran dan tahap sikap Guru Pendidikan Islam terhadap pelaksanaan pembelajaran teradun serta mengenal pasti hubungan ketiga-tiga tahap tersebut terhadap pelaksanaan pembelajaran teradun. Pendekatan kuantitatif dengan kaedah tinjauan telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sampel dijalankan secara rawak mudah melibatkan 160 orang Guru Pendidikan Islam di Daerah Manjung Perak. Data dikumpul melalui soal selidik dan dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif melibatkan skor min, sisihan piawai, frekuensi dan peratus manakala statistik inferensi pula melibatkan ujian korelasi Pearson yang menerangkan hubungan di antara tahap pengetahuan, kemahiran dan sikap Guru Pendidikan Islam terhadap pelaksanaan pembelajaran teradun. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga konstruk berada pada tahap yang tinggi di mana skor min bagi tahap pengetahuan adalah (M=40.96,.....

387 hits

72012
Thesis
Pengajaran guru berbantukan koswer berasaskan tunjang komunikasi prasekolah
Nor Shahida Mohd Zubir
Pendidikan prasekolah adalah satu program yang menyediakan pengalaman pembelajaran kepada kanak-kanak yang berumur 4-6 tahun. Oleh itu, persediaan pembelajaran perlu menarik dan relevan dengan perkembangan semasa bagi memenuhi keperluan kanak-kanak. Kaedah pengajaran guru prasekolah perlu lebih kreatif dan fleksibel mengikut kesesuaian persekitaran. Sehubungan itu, satu perisian multimedia bertema telah dibangunkan dengan menggunakan Model ADDIE iaitu Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian yang berasaskan Tunjang Komunikasi, Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Reka bentuk Tunjang Komunikasi ini diterapkan berasaskan enam teori yang bersesuaian dengan pendidikan dan persekitaran kanak-kanak. Kaedah pengajaran guru menjadi lebih menarik dan menyeronokkan dengan adanya koswer. Modul bertema yang terdapat di dalam koswer akan menimbulkan keasyikan di dalam diri kanak-kanak untuk mengenali objek-objek di sekeliling mereka. Ini terbukti daripada kaedah temubual d.....

84 hits

82024
Article
Navigating challenges in the sustainable development of urban brownfields: A PLS path modeling perspective
Nor Shahida Azali
The sustainable redevelopment of urban brownfields represents a complex interplay of socio-economic, environmental, and regulatory factors. This study addresses the research problem of quantifying the challenges inherent in the sustainable redevelopment process and hypothesizes that these challenges vary significantly across different domains such as governance, environmental impact, financial economics, technical operations, and legal regulations. Employing Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), the study aims to explore and quantify these challenges, providing actionable insights for policymakers and stakeholders. Focusing on brownfield projects within Chengdu's five urban districts, a survey was conducted spanning from November 1, 2023, to March 1, 2024, with a total of 436 respondents participating. Drawing upon an extensive dataset encompassing governance, environmental impact, financial economics, technical operations, and legal regulations, we provide a co.....

126 hits

92024
Article
A systematic literature review of brownfield sustainability: Dimensions, indicators, and stakeholders
Nor Shahida Azali
In recent years, the necessity of brownfield redevelopment has garnered increasing attention in academic literature. This paper employs a systematic review methodology to analyse current perspectives on brownfield sustainability, with a focus on dimensions, indicators, and stakeholders. Using the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) methodology, this study systematically reviews 40 articles from the WoS and Scopus databases. The findings highlight a shift towards prioritising ecological resilience and cultural preservation, alongside traditional economic, environmental, and social dimensions. The complexity of sustainability indicators is discussed, emphasising their crucial role in assessing redevelopment success. The review also identifies key stakeholders, including governments, developers, and community groups, who prioritise these dimensions due to their impact on sustainable urban development and community well-being. Future research should .....

122 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.