UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 21 |
Simplified search suggestions : Nor ain Mohd Tajudin |
1 | 2012 Conference Item | Hubungan antara tahap kemahiran penaakulan saintifik dan stail pengajaran pensyarah dalam kalangan pelajar matematik di Universiti Pendidikan Sultan Idris Ibrahim Amalina, Mohd Tajudin Nor 4135 hits |
2 | 2012 Conference Item | An Assessment in Mathematics Education : Different Modes Of Assessing Learner Teachers Abu Saman Mas Norbany, Mohd Tajudin Nor‘ain, Lee Abdullah Mohd Faizal, There has been a vigorous debate for many years on how assessment can affect students‘ performances. Even if differences have an impact on pupils‘ academic progress this still leaves unanswered important questions about what mediates the effect. This study is conducted to inform the student‘s attainment in different modes of assessing and the relationship between genders in the three modes of assessment. The students‘ preference in assessment was also explored. The quantitative study is based on an analysis of 39 students who are doing their degree programme in collaboration with Canterbury Christ Church University. The methods used were questionnaires and interviews. The results showed the performance of students was average. Only oral presentation showed the girls‘ preferences more than the other modes. In addition, as educators we can use these different modes of assessment to evaluate the students‘ performance in mathematics... 3158 hits |
3 | 2006 Book Section | Perlakuan metakognitif pelajar tingkatan empat dalam penyelesaian masalah Matematik Tambahan Saad Noor Shah, Mohd. Tajudin Nor ’ain, Rahma Fainida, Musa Muzirah, Mat Norazian Aini, Zamzamir Zamzana, Kajian kes ini terbahagi kepada dua fasa. Fasa I bertujuan untuk meninjau persepsi pelajar tingkatan 4 terhadap cara perlakuan metakognitif dengan menggunakan soal selidik berdasarkan “Reliability and Validity of State Metacognitive Inventory: Potential for alternative assessment” yang diperkenalkan oleh O’Neil dan Abedi. Fasa 2 dilaksanakan secara temu bual beipasangan dengan menggunakan instrumen soalan penyelesaian aljabar dan protokol temu bual. Sampel kajian terdiri daripada 238 orang pelajar tingkatan empat di sepuluh buah sekolah menengah harian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa persepsi pelajar-pelajar tingkatan empat tentang perlakuan metakognitif semasa menyelesaikan masalah bagi matematik tambahan adalah memuaskan dengan minnya adalah 2.77. Pelajar-pelajar yang berpencapaian cemerlang mempunyai persepsi yang lebih positif semasa menyelesaikan masalah berbanding dengan pelajar berpencapaian sederhana dan lemah. Didapati korelasi di antara persepsi pelajar terhadap aspe..... 4116 hits |
4 | 2013 Article | Kemahiran penaakulan saintifik dan stail pengajaran pensyarah : indikasi awal ke arah peningkatan kualiti pengajaran dan pembelajaran pelajar Institusi Pengajian Tinggi Mohd. Tajudin Nor’ain, Abd Rahman Nurulhuda, Saad Noor Shah, Yahaya Asmayati, Alimon Hasimah, Dollah Mohd. Uzi, Abd Karim Mohd. Mustamam, Penyelidikan tinjauan ini bertujuan menentukan tahap kemahiran penaakulan saintifik (KPS) pelajar Sains, Matemaik dan Kejuruteraan (SMK) di Institusi Pengajian Tinggi Awam Malaysia (IPTA),stail pengajaran pensyarah (SPP) serta hubungan antara KPS dan SPP. Seramai 975 pelajar daripada enam buah universiti terlibat dalam kajian ini dan dipilih secara teknik persampelan rawak berstrata. Terdapat dua instrumen kajian iaitu Ujian Kemahiran Penaakulan Saintifik dan Soal Selidik Stail Pengajaran Pensyarah. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratus dan min serta pekali korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data. Dapatan kajian menunjukkan tahap kemahiran penaakulan saintifik dalam kalangan kebanyakan pelajar masih berada pada tahap operasi konkrit. Dua stail pengajaran pensyarah yang dominan menurut persepsi pelajar adalah pakar dan pemberi kuasa. Walau bagaimanapun kajian menunjukkan terdapat korelasi negatif yang lemah antara tahap kemahiran penaakulan saintifik dengan stail pe..... 3909 hits |
5 | 2017 Article | The character of teaching practices in a teacher education institution: findings from observation checklist Eng Tek Ong, Abdul Rahman Nurulhuda, Wahid Rosdy, Mohd Tajudin Nor’ain, Abd Samad Yahya Razak, Mazuwai Azwani, Kosni Ahmad Nazri, 2843 hits |
6 | 2017 Article | Pembinaan item dalam bidang perkaitan bagi mata pelajaran Matematik tingkatan empat berdasarkan model taksonomi pemprosesan maklumat Teng Kai Wen, Mohd Tajudin Nor’ain, Masri Rohaidah, 2936 hits |
7 | 2017 Article | Pupils achievement towards Higher Order Thinking Skill Mathematics questions with bar model method Mohd Abdul Aziz Azrul Azwan, Puteh Marzita, Mohd Tajudin Nor’ain, Adnan Mazlini, 2156 hits |
8 | 2017 Article | Developing themes of guiding principles to foster higher order thinking skills in teaching and learning of mathematics Mohd Tajudin Nor’ain, Puteh Marzita, Adnan Mazlini, 3252 hits |
9 | 2017 Article | Role of higher order thinking skills in enhancing mathematical problem solving Mohd. Tajudin Nor’ain, Chinnappan Mohan, 293 hits |
10 | 2017 Article | Development of secondary mathematics higher order thinking skills assessment instrument: challenges and constraints Puteh Marzita, Mohd Tajudin Nor’ain, Adnan Mazlini, Mohd Abdul Aziz Azrul Azwan, 1803 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 3 | [ Next ] [ Last ] |