UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 21 |
1 | 2018 research_report | Pembinaan garis panduan guru untuk melaksanakan projek penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-Kanak Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk menghasilkan satu Garis Panduan Guru (GPU) untuk
melaksanakan Modul Projek Penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal
Kanak-kanak Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menjalani latihan mengajar di TADIKA.
Kajian yang berbentuk kualitatif ini mempunyai tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan
GPG, fasa membina GPG dan fasa pelaksanaan dan penilaian GPG. GPG yang dihasilkan
mengandungi tiga aktiviti pelaksanaan berdasarkan Modul Projek Penyiasatan, iaitu fasa
permulaaan projek, fasa pembangunan projek dan fasa dokumentasi atau kemuncak.
Persampalen yang digunakan ialah persempalan bertujuan iaitu 10 orang pelajar ISMP yang
menjalani latihan mengajar. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan teknik temu
bual, pemerhatian dan analisis dokumen Instrumen yang digunakan ialah senarai semak
pemerhatian, senarai semak analisis dokumen dan protokol temubual. Fasa pertama bertujuan
untuk mengenalpasti keperluan dalam GPG ..... 410 hits |
2 | 2018 research_report | Kajian perbandingan kurikulum Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Geografi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) seiring KSSM Geografi di sekolah Mohmadisa Hashim Tujuan kajian ini adalah membuat perbandingan kurikulum Ijazah Sarjana Muda Pendidikan
(ISMP) Geografi dengan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) Geografi
Sekolah Menengah. Kajian ini melibatkan analisis dokumen kurikulum geografi di Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) bagi
mata pelajaran geografi dengan menggunakan perisian ATLAS.ti. Hasil analisis mendapati
sebanyak 14 kursus daripada 16 kursus ISMP Geografi adalah selaras dengan DSKP Geografi
KSSM Tingkatan 1 hingga 3. Dapatan kajian juga mendapati lapan topik DSKP Geografi
KSSM adalah tidak diberi penekanan dalam Rancangan Instruksional (RI) ISMP Geografi
iaitu, dua topik adalah daripada Tingkatan 1 iaitu Kedudukan dan Lakaran Peta Malaysia;
tiga topik daripada Tingkatan 2 iaitu Telekomunikasi di Malaysia, Jenis dan Kemajuan
Pengangkutan di Asia serta Teknologi Hijau; dan tiga topik daripada Tingkatan 3 iaitu
Tumbuh-Tumbuhan Semula Jadi di Malaysia, Hidup..... 259 hits |
3 | 2018 research_report | Kebersediaan universiti dan kakitangan akademik menghadapi cabaran pendidikan 4.0 melalui pengurusan pengetahuan dan pembelajaran organisasi Rosnah Ishak Pendidikan 4.0 (Education 4.0), salah satu inisiatif Revolusi Perindustrian ke Empat (4th IR)
membawa misi baru untuk pembelajaran. Misi pembelajaran ini membolehkan setiap individu
mendapat pengetahuan dan kemahiran untuk sepanjang hayat Pembelajaran dalam era revolusi
perindustrian keempat ini menyokong setiap individu untuk melengkapkan diri dengan
kemampuan terbaik mereka. Kajian ini bertujuan menganalisis kebersediaan universiti serta
kakitangan akademik berhadapan dengan cabaran Pendidikan 4.0 melalui dua inisiatif iaitu
pengurusan pengetahuan dan pembelajaran organisasi. Data dikutip menggunakan borang
soal-selidik yang ditadbirkan kepada kakitangan akademik di sebuah universiti berteraskan
pendidikan. Tahap kebersediaan kakitangan akademik dalam sembilan cabaran Pendidikan 4.0,
pengurusan pengetahuan dalam universiti serta pembelajaran organisasi oleh ahli akademik
diukur menggunakan item yang diubah suai daripada tiga sumber. Data dianalisis menggunakan
statistik de..... 266 hits |
4 | 2018 research_report | Impak Pengajian Kenegaraan terhadap penyertaan mahasiswa dalam politik:kajian kes di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Norhafiza Mohd Hed Artikel ini mengkaji impak kursus Pengajian Kenegaraan terhadap penglibatan politik belia
khususnya mahasiswa. Perbincangan ini penting untuk menganalisis sama ada kursus ini
memberi impak terhadap pengetahuan politik, tingkah laku politik dan penglibatan politik
belia dengan andaian bahawa belia yang telah mengikuti kursus ini mempunyai tahap
penglibatan politik yang tinggi berbanding dengan belia yang belum mengikutinya. Dengan
menggunakan kaedah campuran iaitu gabungan antara instrumen soal selidik dan temu bual
bersemuka, dapatan kajian menunjukkan bahawa mahasiswa yang mengikuti kursus
Kenegaraan di UPSI mempunyai tahap pengetahuan, dan nilai-nilai politik yang tinggi
berbanding dengan mahasiswa yang belum mengambil kursus ini. Walaupun kursus ini tidak
memberi impak yang besar ke atas penglibatan mahasiswa dalam politik, namun mahasiswa
yang telah mengambil kursus ini dilihat lebih cenderung untuk melibatkan diri dalam aktiviti
khidmat masyarakat dan menandatangani pet..... 397 hits |
5 | 2018 research_report | Meneroka pendidikan kewarganegaraan global di sekolah-sekolah Hamidah Yusof Kajian ini bertujuan untuk meneroka pendidikan kewarganegaraan global di sekolah rendah dan
menengah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan mengumpul data melalui soal
selidik. Soalan pertama hingga ketiga telah mendapat data daripada 49 orang; soalan keempat data
daripada 87 orang guru; dan soalan kelima diperoleh daripada 155 pelajar diploma di Universiti
Pendidikan Sultan Idris. Guru-guru yang menjadi responden terdiri daripada guru sekolah rendah
dan menengah mengajar di sekolah-sekolah wilayah persekutuan, selangor, dan perak. Kajian ini
mengkaji kurikulum dan buku teks Tahun 5 dan Tahun 6 bagi sekolah rendah dan Tingkatan 1 hingga
Tingkatan 5 bagi sekolah menengah bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains,
Matematik, Pendidikan Jasmani,Pendidikan Modal dan Sejarah. Dapatan kajian ini mendapati
elemen pendidikan kewarganegaraan global ada dalam kurikulum dan buku teks kebanyakan mata
pelajaran yang dikaji. Guru-guru juga menerapkan bebera..... 542 hits |
6 | 2018 research_report | Pembangunan model pengajaran guru pelatih Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional UPSI (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based Learning dan Work Based Learning Ridzwan Che Rus Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul pengajaran guru pelatih Pendidikan dan
Latihan Teknikal dan Vokasional (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based
Learning dan Work Based Learning. Proses untuk membangunkan modul TVETaGogi adalah
berpandukan model ADDIE yang mengandungi tiga fasa. Data fasa pertama melibatkan analisis
keperluan dengan menggunakan soal selidik yang dijalankan ke atas 2 orang tenaga pengajar
dan 62 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan (Reka Bentuk dan Teknologi) dengan kepujian
yang mengambil mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Pertanian di Universiti Pendidikan
Sultan Idris (UPSI). Dapatan daripada item soal selidik dianalisis secara deskriptif untuk
mengenal pasti keperluan bagi pembinaan modul TVETaGogi. Data fasa kedua peringkat reka
bentuk modul diperoleh melalui teknik Delphi Ubahsuai berdasarkan pandangan dan keputusan
sembilan ahli panel pakar yang mempunyai kepakaran dan pengetahuan dalam bidang
pertanian, teknologi pendi..... 247 hits |
7 | 2018 research_report | Pengajaran nahu Arab berdasarkan modul formula pola ayat dalam kalangan pelajar ISM Bahasa Arab dengan Pendidikan di UPSI Saipolbarin Ramli Modul formula ayat ini dibangunkan sebagai modul alternatif yang dapat digunakan dalam pengajaran nahu bahasa Arab di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Pembangunan modul formula pola ayat ini sebagai satu kaedah alternatif untuk membantu pelajar menguasai topik-topik asas yang terdapat dalam nahu bahasa Arab. Terdapat empat topik asas yang terlibat dalam kajian ini iaitu Tarkib Idafiy, Tarkib Na’tiy, ayat kerjaan dan ayat namaan. Model intruksional ADDIE dan model Pengintegrasian Teknologi (TIP) digunakan dalam kajian ini. Selain itu, dalam perlaksanaan modul, model domain kognitif Taksonomi Bloom diguna pakai dalam kajian ini. Seramai 52 sampel yang merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab dengan Pendidikan sesi kemasukan 2015/2016 terlibat dalam kajian ini. Instrument yang digunakan dalam kajian ini merangkumi soal selidik, ujian diagnostik dan ujian pra dan; ujian post. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan skor ujian pra dan ujian pos..... 364 hits |
8 | 2018 research_report | Perisian pendidikan Pembelajaran Berasaskan Permainan dengan menggunakan pendekatan pembelajaran masteri bagi memotivasikan pelajar mempelajari kursus pengaturcaraan Nor Hasbiah Ubaidullah Kajian ini bertujuan membangunkan perisian Pembelajaran Berasaskan Permainan (GBL) yang dinamakan Prog-GBL dengan menerapkan pendekatan pembelajaran masteri dan elemen motivasi model ARCS bagi membantu pelajar dalam mempelajari pengaturcaraan; dan menilai perisian tersebut dari aspek motivasi pelajar terhadap pembelajaran pengaturcaraan. Pembangunan perisian adalah berasaskan model ADDIE dan penilaian pula berasaskan teknik tinjauan. Responden penilaian terdiri daripada 30 orang pelajar yang mengambil kursus pengaturcaraan di salah sebuah universiti awam di negeri Perak. Instrumen utama yang digunakan dalam kajian ini adalah berasaskan Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) yang mengandungi sub skala perhatian, relevan, keyakinan dan kepuasan Dapatan kajian menunjukkan perisian Prog-GBL dengan pengintegrasian pendekatan pembelajaran masteri dan elemen motivasi model ARCS dapat membantu memotivasikan pelajar dalam belajar pengaturcaraan. Penilaian terhadap keempat-empat elemen..... 253 hits |
9 | 2018 research_report | Kualiti kehidupan bekerja dalam kalangan staf akademik Generasi Y di Malaysia Rafiduraida Abdul Rahman Kajian ini dijalankan untuk mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi kualiti kehidupan
bekerja dalam kalangan staf akademik Generasi Y di universiti awam di Malaysia. Kaedah
kualitatif secara temu bual separa berstruktur telah dijalankan ke atas 16 orang staf akademik
generasi Y di beberapa buah Universiti awam di Malaysia. Hasil dapatan kajian menunjukkan
bahawa faktor beban kerja, keadaan kerja, hubungan dengan rakan sekerja, pengurusan
organisasi, isu pelajar, antaramuka kerja dan keluarga, fleksibiliti serta sekuriti kerja
merupakan faktor yang ditekankan oleh staf akademik dan didapati mempengaruhi kualiti
kehidupan bekerja mereka. Diharapkan kajian yang dijalankan ini dapat memberi manfaat
kepada pelbagai pihak sama ada kepada organisasi pendidikan dan juga staf akademik dalam
mengambil kira faktor-faktor yang mempengaruhi kualiti kehidupan bekerja staf akademik
Gen Y bagi mengurangkan tekanan mereka dan seterusnya meningkatkan kepuasan bekerja... 434 hits |
10 | 2018 research_report | Pembangunan modul kesediaan global prasekolah berasaskan kemahiran berfikir aras tinggi Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk membangunkan Modul Kesediaan Global Kanak-kanak
Prasekolah berasaskan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Proses pembangunan modul
melibatkan tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan modul, fasa pembangunan modul dan
fasa pelaksanaan dan penilaian modul. Modul Kesediaan Global yang dibangunkan ini
merangkumi aspek (a) kemahiran komunikasi dan kebolehan berbahasa pelbagai (b) kemahiran
ICT (c) kepelbagaian dan multikulturalisme (d) kemahiran berfikir aras tinggi (e) kemahiran
pemeliharaan alam sekitar (f) kemahiran literasi kewangan dan (g) kemahiran asas keselamatan
serta pertahanan diri. Kajian secara kualitatif menggunakan teknik temu bual, pemerhatian dan
analisis dokumen melibatkan 10 orang guru prasekolah di sekitar negeri Kedah, Pulau Pinang
dan Perak. Dapatan kajian dalam fasa pertama telah mengenalpasti elemen keperluan modul
berasaskan tujuk aspek yang telah dinyatakan. Dalam fasa kedua iaitu fasa pembangunan modul,
penamba..... 416 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 3 | [ Next ] [ Last ] |