UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 68 |
1 | 2019 article | Pembinaan modul latihan mindfulness acceptance commitment-physical (MAC-P) untuk daya tahan aerobik Nur Haziyanti Mohamad Khalid 8014 hits |
2 | 2016 article | Pembangunan modul literasi awal (Modul Lit-A) untuk kanak-kanak TASKA Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, 7153 hits |
3 | 2016 article | Aplikasi Model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Arshad Mahzan, Omar Ainon, Atikel ini menjelaskan aplikasi model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak. Modul Lit-A dibangunkan untuk memberi pendedahan awal kepada kanak-kanak tentang kemahiran literasi awal seperti bahasa dan komunikasi; konsep cetakan dan cetakan persekitaran; fonemik dan fonetik; bacaan dan kefahaman naratif; dan tulisan awal. Kajian ini berbentuk penyelidikan campuran (kualitatif dan kuantitatif) yang diaplikasikan dalam reka bentuk pengajaran model ADDIE, iaitu (i) Analisis (Analysis); (ii) Reka Bentuk (Design); (iii) Pembangunan (Development); (iv) Pelaksanaan (Implementation); dan (v) Penilaian (Evaluation). Sampel kajian terdiri daripada 4 orang penilai luar, 3 orang pendidik, dan 30 orang kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun. Dapatan menunjukkan Modul Lit-A mempunyai kesahan kandungan yang tinggi, sesuai dilaksanakan untuk kanak-kanak, dan berkesan meningkatkan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak. Justeru, Modul Lit-A dapat digunakan..... 5096 hits |
4 | 2016 article | Pembangunan modul peta pemikiran i-Think bagi mata pelajaran Sains tahun 5 sekolah rendah Murad Azlili, Abdullah Norazilawati, Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk dan membangunkan Modul Peta Pemikiran i-Think bagi mata pelajaran Sains sekolah rendah. Modul ini adalah sebagai rujukan dan panduan bagi memudahkan guru menggunakan peta pemikiran i-Think di dalam bilik darjah. Di samping itu, pembangunan modul ini juga adalah untuk meningkatkan tahap penguasaan murid di dalam mata pelajaran Sains. Pengkaji menggunakan model ADDIE untuk membangunkan modul ini yang mempunyai lima peringkat iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Modul Peta Pemikiran i-Think terdiri daripada 4 bahagian iaitu maklumat mengenai i-Think, maklumat mengenai 8 peta pemikiran, rancangan pengajian harian (RPH) dan lembaran kerja berasaskan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Dalam kajian ini, modul tersebut dinilai oleh guru-guru Sains, jurulatih utama i-Think dan juga pensyarah. Modul ini dinilai dengan menggunakan senarai semak. Segala penambahbaikan dilakukan setelah peringkat penilaian selesai. Dijangk..... 1730 hits |
5 | 2012 article | Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi dalam pembelajaran Elektrokimia kesan terhadap pemahaman konsep dalam Elektrokimia Lee Tien Tien, Osman Kamisah, Tajuk Elektrokimia didapati sukar dipelajari kerana konsep abstrak yang melibatkan tahap perwakilan makroskopik, mikroskopik dan simbolik. Kajian lepas menunjukkan bahawa animasi dan simulasi menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) boleh membantu pelajar membayangkan dan seterusnya memperkuatkan pemahaman mereka dalam mempelajari tajuk kimia yang abstrak. Ekoran daripada itu, modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi (MMIAP) yang dinamakan Makmal EK (Elektrokimia) dibangunkan dalam usaha membantu pelajar dalam mempelajari Elektrokimia. Reka bentuk penyiasatan kuasi eksperimen dengan ujian pra/pos kumpulan kawalan tidak setara dijalankan dalam usaha untuk menilai keberkesanan MMIAP Makmal EK terhadap pemahaman konsep pelajar dalam mempelajari Elektrokimia. Seramai 127 orang pelajar tingkatan empat dari dua buah sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Setiap sekolah mempunyai sebuah kumpulan rawatan dan sebuah kumpulan kawalan yang diajar oleh guru kimia yang sama...... 862 hits |
6 | 2013 article | Keberkesanan penggunaan modul kartun dalam meningkatkan pencapaian Biologi pelajar Ong Eng Tek, Muhammad Kharuddin Rosmawati, Salleh Sabri, Abd Rahman Nurulhuda, Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah modul kartun Ekosistem Terancam (Endangered Ecosystem) berbanding dengan kaedah buku teks dalam meningkatkan pencapaian Biologi dalam kalangan pelajar Tingkatan 4 di sebuah sekolah menengah perempuan di Perak. Dengan menggunakan reka bentuk pretest-posttest control group design, seramai 39 orang pelajar dipilih secara rawak untuk mengikuti kaedah modul kartun manakala 33 orang pelajar lagi mengikuti kaedah buku teks. Pencapaian pelajar dalam topik “Endangered Ecosystem” dengan sub topik “Human activities than endanger an ecosystem” diukur melalui satu ujian 29 item aneka pilihan yang dijana oleh pengkaji dan mempunyai kesahan serta kebolehpercayaan yang sesuai. Penganalisisan data menggunakan kaedah analysis of covariance (ANCOVA) menunjukkan bahawa nilai min terlaras (16.94) kumpulan modul kartun adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik (F(1,69) = 4.42, p < .05) berbanding dengan nilai min terlaras (15.31) kump..... 1187 hits |
7 | 2017 article | Kesan modul literasi awal (Modul LIT-A) terhadap pencapaian kemahiran literasi awal mengikut jantina kanak-kanak Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, 3970 hits |
8 | 2017 article | Kesahan kandungan modul literasi awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+ dan 4+ tahun Mohamed Isa Zainiah, Bacotang Juppri, Che Mustafa Mazlina, 3276 hits |
9 | 2017 article | Pembangunan dan kesahan modul pergerakan kreatif dalam elemen drama (PETIF-MA) bagi kanak-kanak prasekolah Muhamad Jamariah, Loy Chee Luen, 981 hits |
10 | 2017 article | Kesan modul kejurulatihan permainan berasaskan Teaching Games for Understanding terhadap prestasi pemain bola jaring sekolah Jani Julismah, Salimin Norkhalid, Shahril Mohd Izwan, 1808 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 7 | [ Next ] [ Last ] |