UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 184
12014
article
Pembangunan model berstruktur bermasalah Multikolinearan dan data pencilan
Mohamed Zulkifley, Rosli Rozie,
1524 hits

22016
article
Pembangunan modul literasi awal (Modul Lit-A) untuk kanak-kanak TASKA
Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah,
7115 hits

32016
article
Aplikasi Model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak
Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Arshad Mahzan, Omar Ainon,
Atikel ini menjelaskan aplikasi model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak. Modul Lit-A dibangunkan untuk memberi pendedahan awal kepada kanak-kanak tentang kemahiran literasi awal seperti bahasa dan komunikasi; konsep cetakan dan cetakan persekitaran; fonemik dan fonetik; bacaan dan kefahaman naratif; dan tulisan awal. Kajian ini berbentuk penyelidikan campuran (kualitatif dan kuantitatif) yang diaplikasikan dalam reka bentuk pengajaran model ADDIE, iaitu (i) Analisis (Analysis); (ii) Reka Bentuk (Design); (iii) Pembangunan (Development); (iv) Pelaksanaan (Implementation); dan (v) Penilaian (Evaluation). Sampel kajian terdiri daripada 4 orang penilai luar, 3 orang pendidik, dan 30 orang kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun. Dapatan menunjukkan Modul Lit-A mempunyai kesahan kandungan yang tinggi, sesuai dilaksanakan untuk kanak-kanak, dan berkesan meningkatkan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak. Justeru, Modul Lit-A dapat digunakan.....

5056 hits

42016
article
Pembangunan modul peta pemikiran i-Think bagi mata pelajaran Sains tahun 5 sekolah rendah
Murad Azlili, Abdullah Norazilawati,
Kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk dan membangunkan Modul Peta Pemikiran i-Think bagi mata pelajaran Sains sekolah rendah. Modul ini adalah sebagai rujukan dan panduan bagi memudahkan guru menggunakan peta pemikiran i-Think di dalam bilik darjah. Di samping itu, pembangunan modul ini juga adalah untuk meningkatkan tahap penguasaan murid di dalam mata pelajaran Sains. Pengkaji menggunakan model ADDIE untuk membangunkan modul ini yang mempunyai lima peringkat iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Modul Peta Pemikiran i-Think terdiri daripada 4 bahagian iaitu maklumat mengenai i-Think, maklumat mengenai 8 peta pemikiran, rancangan pengajian harian (RPH) dan lembaran kerja berasaskan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Dalam kajian ini, modul tersebut dinilai oleh guru-guru Sains, jurulatih utama i-Think dan juga pensyarah. Modul ini dinilai dengan menggunakan senarai semak. Segala penambahbaikan dilakukan setelah peringkat penilaian selesai. Dijangk.....

1710 hits

52016
article
Tamu dan pembangunan luar bandar di Sabah : isu dan prospek
Kurpong Flastilah, Imang Ubong,
Tamu telah wujud di Sabah sebelum kedatangan penjajah. Ketika zaman penjajahan itu, tamu adalah tempat pertemuan penting bagi masyarakat tempatan untuk mendapat barangan keperluan harian mereka. Selari dengan kepesatan pembangunan semasa, peranan tamu dilihat lebih dari tempat pertemuan penduduk untuk mendapatkan barangan dan pelaksanaannya juga dilihat telah berubah. Justeru itu, artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti isu-isu yang berkaitan dengan pembangunan dan prospek tamu dalam pembangunan luar bandar di negeri Sabah. Selain mengenal pasti isu yang wujud di tamu luar bandar, isu utama kajian ini adalah sejauh manakah tamu luar bandar memainkan peranan sebagai penggerak kepada pembangunan luar bandar. Perbincangan dalam artikel ini banyak berdasarkan kepada temu bual secara mendalam, pemerhatian di lapangan dan data sekunder yang diperoleh daripada jabatan kerajaan, jurnal, dan buku ilmiah. Hasil dapatan kajian mendapati bahawa terdapat pelbagai isu tempatan yang berkait dengan .....

704 hits

62012
article
Pembangunan model pengajaran dan pembelajaran Matematik berasaskan metakognitif
In’am Akhsanul, Saad Noor Shah, Abdul Ghani Sazelli,
Proses berfikir secara Matematik bagi para pelajar itu sebenarnya memainkan peranan yang signifikan dalam penyelesaian masalah-masalah Matematik tetapi jarang diberi perhatian sepenuhnya. Proses ini perlu diberi penekanan dan difokuskan dalam pembelajaran Matematik yang boleh dilakukan melalui pendekatan metakognitif. Menyedari betapa pentingnya guru-guru dan keperluan pendekatan metakognitif dalam proses pengajaran dan pembelajaran, maka satu penyelidikan dijalankan untuk membangunkan satu model pembelajaran matematik melalui kajian keatas pembelajaran berasaskan metakognitif. Pembangunan model pembelajaran matematik ini melalui kajian keatas pembelajaran berasaskan metakognitif mengandungi tiga tahap: a) kajian awal, diperihalkan dalam perbincangan berdasarkan kepada teori dan penyelidikan-penyelidikan sebelumnya; b) perancangan model, yang mengandungi aktiviti-aktiviti perancangan untuk komponen berikut: instrumen-instrument dan alatan-alatan pembelajaran serta atau model buku teks;.....

1274 hits

72016
article
Aspek kritikal pendidikan pembangunan lestari berdasarkan data temu bual guru
Mahat Hanifah, Hashim Mohmadisa, Saleh Yazid, Che Ngah Mohamad Suhaily Yusri, Nayan Nasir,
Pengetahuan dalam melaksanakan aktivit kelestarian membantu individu mendapatkan pelbagai pengalaman, memperoleh pemahaman asas dalam usaha memastikan kelestarian alam sekitar. Malah, peningkatan tahap pengetahuan tentang alam sekitar dapat membentuk sikap positif terhadap alam sekitar. Justeru kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengetahuan guru berhubung pendidikan pembangunan lestari (Education for Sustainable Development-ESD) yang dilaksanakan menerusi Program Sekolah Lestari Anugerah Alam Sekitar (SLAAS). Pengetahuan dalam kajian ini terdiri daripada pengetahuan Program SLAAS, pengetahuan Kandungan ESD, dan pengetahuan amalan ESD. Protokol temu bual telah dibangunkan dalam kajian ini. Seramai 12 orang guru dari tiga kategori sekolah yang terlibat dalam Program SLAAS telah ditemu bual. Dapatan utama kajian menunjukkan responden mengetahui aktiviti yang dilaksanakan dalam Program SLASS namun kurang memberi penegasan terhadap nilai di sebalik aktiviti tersebut. Kedua, pengetahu.....

7223 hits

82016
article
Pembangunan bandar kecil di Sabah : isu dan cabaran
Patrick Syivero, Imang Ubong,
Sabah merupakan negeri kedua terbesar di Malaysia dan mempunyai banyak bandar kecil serta kebanyakan bandar kecil di Sabah terletak di kawasan luar bandar. Kepentingan bandar kecil di Sabah tidak boleh diketepikan begitu sahaja dalam memastikan pembangunan wilayah yang seimbang. Bandar kecil kini bukan hanya menawarkan fungsi asas, namun fungsi dan peranannya telah mula berubah dan bertambah. Ini kerana, perkembangan sektor perindustrian dan perkhidmatan di kawasan bandar kecil di Sabah telah mula berkembang iaitu tidak lagi bergantung sepenuhnya dengan sektor pertanian. Keadaan ini telah membawa kepada pelbagai isu dan persoalan berkenaan dalam proses perkembangan fungsi dan peranan serta perubahan guna tanah bandar kecil di Sabah. Justeru itu, artikel ini bertujuan untuk memahami isu pembangunan bandar kecil di Sabah dan cabaran pembangunannya. Kajian ini menggunakan data sekunder dari laporan terbitan agensi berkaitan seperti Jabatan Perancangan Bandar dan Wilayah Sabah untuk memaha.....

670 hits

92015
article
Pembangunan dan ujian kebolehgunaan animasi bersegmen Kawalan Pengguna Linear (KPL) untuk program pengajian Diploma Sistem Rangkaian di Politeknik Malaysia
Hassan Anuar, Mohamad Ali Ahmad Zamzuri,
The aim of this study is to investigate the acceptance of usability of segmented animation of program linear controlled (KPL).The acceptance of usabiltity was tested in aspect of teaching and learning, motivation, design and technical. This instrument was adapted from Jamalludin, Baharudin and Zaidatun (2001) and it contained 15 items that need to be answered by respondents. The respondents consisted of 35 students in the final semester of the Diploma in Electrical Engineering program from a Polytechnic in the Klang Valley. The data obtained were analyzed using the descriptive mean method (SPSS version 19.0). Findings showed that the segmented animation of program linear controlled (KPL) had adhered to the development standards and is suitable to be used as teaching medium for the topic of OSI Model...

1552 hits

102014
article
Pembangunan perisian kursus ‘Saya Suka Belajar’ untuk pembelajaran bahasa Melayu bagi kanak-kanak autisme
Sidek Salman Firdaus, Fathil Nur Saadah, Mohamed Zain Nur Zuhaidah, Muhammad Kamaliah,
Kajian ini tertumpu kepada pembangunan perisian kursus ‘Saya Suka Belajar’ yang mempunyai ciri-ciri yang dapat menarik perhatian kanak-kanak autisme untuk belajar Bahasa Melayu. Responden kajian terdiri dari lima orang kanak-kanak autisme pada aras ringan yang sedang belajar di sebuah sekolah rendah di Kuala Lumpur. Satu borang pemantauan khusus yang pernah digunakan oleh Megan Davis, Kerstin Dautenhahn, Chrystopher L. Nehaniv dan Stuart D. Powell di dalam kajian mereka yang bertajuk The Narrative Construction of Our (Social) World: Steps towards an Interactive Learning Environment for Children with Autism telah digunakan sebagai instrumen bagi kajian ini dengan sedikit pengubahsuaian dilakukan agar ianya sesuai dengan keperluan kajian. Dapatan kajian pula dianalisis secara kualitatif berdasarkan beberapa persoalan kajian yang turut dicadangkan dalam kajian mereka dan telah diubahsuai mengikut keperluan kajian ini. Hasil kajian mendapati perisian kursus yang telah dibangunkan berda.....

1626 hits

[First] [Prev] Page 1 of 19 [ Next ] [ Last ]
Filter
thesis ... (376)
article ... (385)
book_section ... (5)
conference_item ... (6)
monograph ... (79)
final_year_project ... (113)
bulletin ... (35)
research_report ... (15)



Specific Period







Top 5 related keywords

+pembangunan

+pembangunan +modul

+Pusat +Pembangunan +Keusahawanan

+pembangunan +dan +kebolehgunaan

+Pembangunan +permainan




Recently Access Item

No recently access item.


Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.