UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Malini Deepa Kaliappan |
1 | 2023 Article | Pengaruh faktor dalaman dan luaran terhadap pencapaian mata pelajaran ekonomi bagi murid-murid sekolah menengah luar bandar negeri Perak, Malaysia Malini Deepa Kaliappan Kajian ini bertujuan mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian subjek Ekonomi bagi murid-murid tingkatan empat. Kajian ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian dan diedarkan kepada 201 orang murid tingkatan empat di tujuh buah sekolah menengah sekitar Daerah Kinta Utara, Ipoh. Pengukuran input dibuat dalam format skala Likert 5 poin. Data soal selidik yang diperolehi, dianalisis menggunakan perisian IBM SPSS Statistics versi 23 melalui ujian deskriptif dan inferensi. Dapatan bagi analisis deskriptif menunjukkan faktor Gaya Pembelajaran memperolehi nilai min skor yang Sederhana tinggi iaitu 3.187 diikuti oleh Sikap Murid (Min = 3.0167), manakala faktor Guru, Persekitaran Sekolah, Keluarga dan Minat Murid mencapai tahap pengaruh Sederhana Rendah, dengan nilai skor Min 2.969, 2.964, 2.992 dan 2.872, mengikut turutan. Sebagai kesimpulan, kesemua item-item bagi faktor Dalaman dan Luaran mempunyai pengaruh terhadap pencapaian murid. Walaubagaimanapun sekiranya f..... 127 hits |
2 | 2024 Thesis | Pengaruh faktor dalaman dan luaran terhadap pencapaian murid dalm subjek ekonomi di sekolah-sekolah terpilih di daerah Kinta, negeri Perak Malini Deepa Kaliappan Kajian ini bertujuan untuk menganalisis faktor dalaman (sikap, minat, gaya pembelajaran) dan faktor luaran (guru, keluarga dan persekitaran sekolah) dalam mempengaruhi pencapaian murid dalam subjek Ekonomi. Kajian ini berbentuk kuantitatif yang menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Borang soal selidik diedarkan melalui kaedah pensampelan rawak berkelompok dan seramai 201 responden terlibat dalam kajian ini. Kesemua responden merupakan murid Tingkatan Empat di tujuh buah sekolah menengah terpilih di Daerah Kinta, Perak. Data dianalisis menggunakan kaedah deskriptif dan infrensi. Keputusan analisis deskriptif menunjukkan kesemua faktor dalaman dan luaran merekodkan nilai skor min tahap sederhana. Keputusan bagi analisis korelasi pula menunjukkan kesemua faktor dalaman; iaitu faktor sikap (r = 0.503), minat (r = 0.663), gaya pembelajaran (r = 0.475) dan faktor luaran; iaitu faktor keluarga (r = 0.545), guru (r = 0.605) dan persekitaran sekolah (r = 0.542) mencatatkan k..... 82 hits |