UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 81
12016
article
Aplikasi Model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak
Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Arshad Mahzan, Omar Ainon,
Atikel ini menjelaskan aplikasi model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak. Modul Lit-A dibangunkan untuk memberi pendedahan awal kepada kanak-kanak tentang kemahiran literasi awal seperti bahasa dan komunikasi; konsep cetakan dan cetakan persekitaran; fonemik dan fonetik; bacaan dan kefahaman naratif; dan tulisan awal. Kajian ini berbentuk penyelidikan campuran (kualitatif dan kuantitatif) yang diaplikasikan dalam reka bentuk pengajaran model ADDIE, iaitu (i) Analisis (Analysis); (ii) Reka Bentuk (Design); (iii) Pembangunan (Development); (iv) Pelaksanaan (Implementation); dan (v) Penilaian (Evaluation). Sampel kajian terdiri daripada 4 orang penilai luar, 3 orang pendidik, dan 30 orang kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun. Dapatan menunjukkan Modul Lit-A mempunyai kesahan kandungan yang tinggi, sesuai dilaksanakan untuk kanak-kanak, dan berkesan meningkatkan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak. Justeru, Modul Lit-A dapat digunakan.....

4951 hits

22018
article
Pembangunan modul robot permainan topik respirasi sel menggunakan model ADDIE
Muhamad Shakir Saad
Tajuk respirasi sel mengandungi konsep dan fakta yang abstrak dan memerlukan pendekatan yang berbeza dalam proses pembelajaran bagi membolehkan para pelajar dapat mengaitkan konsep-konsep yang abstrak dalam bentuk pemahaman yang komprehensif. Ini membolehkan para pelajar dapat meningkatkan pencapaian dalam topik ini seterusnya dapat meningkatkan motivasi pelajar dalam meneruskan proses pembelajaran respirasi sel. Oleh itu, pengkaji telah membangunkan bahan pembelajaran robot berasaskan permainan dalam bentuk modul yang bukan sahaja sebagai platform untuk meningkatkan pencapaian malah kemahiran abad ke-21 dan motivasi pelajar. Modul pembelajaran ini akan menyediakan model konseptual bagi pembelajaran untuk meminimumkan keperluan untuk teknik pembelajaran konvensional yang bersifat verbal terutama dalam topik respirasi sel. Penyelidik telah membangunkan modul robot permainan respirasi sel menggunakan reka bentuk pengajaran ADDIE yang terdiri daripada fasa analisis, reka bentuk, pembangun.....

1616 hits

32017
article
Development of a new application for multimedia learning with animation Exaggeration based on Addie model
Ubaidullah Nor Hasbiah, Zohedi Aizu Khalili, Fabil Norasikin,
1019 hits

42019
article
Using The ADDIE Model to develop green skills teaching module
Arasinah Kamis
This article discusses the development process of a module based on ADDIE Development Model. Teaching module is one of the elements that can help in the teaching and facilitating process for a subject. Therefore, in designing a module, a development model that contains thorough and systematic phases and processes is crucial. The aim of this article is to discuss the use of ADDIE development model in the development phase of Green Skills (Gs) teaching module for the Design and Technology (D&T) subject at primary schools. This is because ADDIE model is among the design models that are systematic and effective, comprising five phases which are analysis, design, development, implementation and evaluation. The use of ADDIE model is suitable in developing the Green Skills teaching module because it is systematic and complete as it has five sufficient steps so that the results meet the desired objectives and makes the teaching and facilitating process more effective. ..

1824 hits

52020
article
ADDIE model design process for 21st century teaching and facilitation activities (Pdpc) in nationhood studies module
Siti Noranizahhafizah Boyman
This article aims to delve into the process of designing the Learning and Facilitation (PdPC) module of the Nationhood Studies course in the 21st Century Learning concept. This course aims to foster the spirit of patriotism and self-esteem among students. Literature studies show that 21st Century education has a positive impact on student attitude, motivation, and mastery of knowledge and is not solely focused on facts and theory. In addition, this educational transformation involving the 21st Century learning process has received parental support. It is arguable that 21st Century learning is a transformation that is being made to renew existing education standards to make the education system more flexible, creative, challenging and more complex. Therefore, the development of this module is essential to achieve that aspiration. To develop a systematic module, this study uses the ADDIE model introduced by Dick & Carry (1996). The process of designing this module is described in detail .....

902 hits

62022
article
Development of mathematical communication skill through worksheets integrated problem based learning using ADDIE model
Arie Nursela Putri
Mathematical communication is one of the skills that everyone needs to have to succeed in studying and working, especially in the 21st century era and the industrial revolution 4.0. Mathematical communication skills are very important for students to present arguments in presentations and discussions. These skills can be developed through problem-based learning model. However, student worksheets to support these models have not been extensively created. Therefore, this study aims to develop student worksheets to support problem-based learning models. In student worksheets, mathematical communication skills were integrated into activities. Furthermore, it uses a study and development model including Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation (ADDIE). The subjects were 50 8th-grade students and 2 mathematics teachers at a Junior High School in Yogyakarta, Indonesia. Here, the teacher is an expert in judging. Collection of data was conducted through observation techniqu.....

188 hits

72019
article
Media interaktif formula pola ayat kata kerjaan Bahasa Arab untuk bukan penutur
Saipolbarin Ramli
Kemahiran menulis merupakan antara kemahiran yang diajar dalam mata pelajaran bahasa Arab. Sekiranya dilihat dari aspek kaedah penulisan bahasa Arab, ayat kata kerjaan merupakan bentuk ayat yang mudah untuk dikuasai berbanding ayat kata namaan. Namun begitu, data menunjukkan para pelajar masih lagi berhadapan dengan masalah untuk menguasai penulisan ayat kata kerjaan bahasa Arab dengan baik. Keadaan ini berlaku disebabkan amalan penterjemahan langsung yang dilakukan oleh pelajar dari bahasa penutur kepada bahasa Arab. Kajian ini bertujuan untuk menyediakan satu formula dan aplikasi bina ayat kata kerjaan dalam bahasa Arab. Formula yang digunakan merupakan hasil formula sedia ada yang distrukturkan semula dalam bentuk yang lebih mudah dan menarik. Formula ini dikenali sebagai formula buah epal untuk ayat kata kerjaan transitif dan formula pergi ke sekolah untuk ayat kata kerjaan tidak transitif. Kajian ini menggunakan rekabentuk kuasieksperimen yang disesuaikan dengan Model instruktiona.....

3502 hits

82016
article
Pembangunan modul literasi awal (Modul Lit-A) untuk kanak-kanak TASKA
Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah,
7033 hits

92016
article
A conceptual framework of English Oral Toolkit (EOT) with Intelligent Voice Recognition
Govindasamy Aruna, Zulkifli Che Zalina,
This paper will discover about the development of English Oral Toolkit (EOT) with Intelligent Voice Recognition system. Moreover this paper will explain about the research methodology that include the development of this EOT toolkit for teaching and learning process, effectiveness of this toolkit on teaching and learning process, and the use of ICT in education on smart environments. Addie Model has been used to construct this toolkit which includes analysis requirements, design and development, Implementation and Evaluation phases. The objective of this research is to test the capability to develop an educational toolkit like English Oral Toolkit especially with the intelligent voice recognition for early age children...

1658 hits

102016
article
Pembelajaran bermakna melalui permainan “cardboard challenge”
Muhamad Fadzil Noorfarahin, Fadhil Farahdilla,
Main adalah perkara semulajadi dalam pendidikan awal kanak-kanak (Froebel 1887). Bagi menarik minat kanak-kanak, pembelajaran haruslah memberi makna, terutama dalam persekitaran pembelajaran kanak-kanak. Kertas kerja ini bertujuan untuk berkongsi amalan pengajaran yang dilaksanakan oleh guru pelatih di Kolej Perkembangan Awal Kanak-Kanak (KPAKK) melalui persembahan poster. Guru pelatih didedahkan dengan pengajaran berkonsepkan i-play to nurture (ip2n) iaitu proses pembelajaran bermakna melalui bermain dan persekitaran yang menggembirakan serta kemahiran mendapatkan ilmu pengetahuan dan pengaplikasian untuk diri dan ahli masyarakat. Pendedahan aktiviti seperti cardboard challenge yang disediakan secara berkumpulan oleh guru pelatih menggunakan bahan kitar semula seperti kotak, mounting board, kertas dan lain-lain mampu memberi keseronokan dalam bermain. Model ADDIE yang merangkumi lima komponen iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian digunakan sebagai panduan .....

2705 hits

[First] [Prev] Page 1 of 9 [ Next ] [ Last ]
Filter
thesis ... (128)
article ... (110)
monograph ... (4)
research_report ... (10)



Specific Period







Top 5 related keywords

+addie

+model +addie

model+addie+

+model +addie +video

+model +addie +aplikasi




Recently Access Item

No recently access item.


Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.