UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 11021
12010
Thesis
Language learning strategies employed by primary school pupils learning English in Malaysian context
Naline Rajadurai
The present study aimed to investigate the types of language learning strategy used by primary school pupils learning English in Malaysian context. Specifically the study aimed to find out the frequency of strategy use across gender. A questionnaire was administered to 155 primary school pupils. Data collected were analyzed. It was found to use more was that female pupils tend language learning strategies than male pupils. It found that gender did play a role in the selection of language learning strategies. In addition, the most and least favoured strategies were identified...

6 hits

22024
Article
Perceived influence of administrative support on secondary school teachers effectiveceness
Shogbesan, Yusuf Olayinka
The study explores the impact of administrative support on the effectiveness of secondary school teachers in the Oriade Local Government area, Osun State. The effectiveness of teachers in this context refers to how well teachers perform their roles in the educational environment, particularly in secondary schools. The research uses quantitative surveys to gather respondents' views on the study. This study used a descriptive survey research design with an ex-post facto approach to study the influence of perceived administrative support on secondary school teachers' effectiveness in Oriade Local Government Area, Osun State. The sample consisted of 200 respondents from 20 secondary schools and ten teachers. A self-designed questionnaire was titled ‘Influence of Perceived Administrative Support on Secondary Schools Teachers Effectiveness.’ The data was analyzed using descriptive survey, frequency count, percentage, multiple regression analysis, T-test, and ANOVA to understand teacher e.....

5 hits

32024
Article
Penilaian pencapaian objektif pendidikan program (PEO) bagi diploma industri halal di kolej propesional mara
Nurul Ain Khirul Salleh
Penerapan kemahiran dan pengetahuan melalui pembelajaran berpusatkan pelajar merupakan persediaan pelajar sebelum memasuki fasa dunia sebenar. Salah satu pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar yang boleh diimplementasikan adalah melalui kaedah Pembelajaran Berasaskan Hasil (Outcome-Based Education (OBE)) yang memfokuskan aspek Objektif Pendidikan Program (Programme Educational Objectives (PEO)). PEO ialah suatu panduan dalam bentuk penyataan yang disasarkan terhadap graduan dari aspek perkara yang boleh capai oleh mereka dalam tempoh tiga hingga lima tahun selepas menamatkan pengajian. Institusi dibawah kelolaan Bahagian Pendidikan Tinggi (BPT) MARA disarankan agar PEO bagi program yang ditawarkan dibangunkan dan dinilai. Justeru, kajian ini dijalankan bagi menganalisa pencapaian PEO program Diploma Industri Halal (DHI) yang ditawarkan di Kolej Profesional MARA Bandar Melaka (KPMBM) dalam kalangan alumni. Borang soal selidik telah diagihkan menggunakan aplikasi Google Forms. Tekni.....

5 hits

42024
Thesis
Makna lirik lagu rakyat kanak-kanak etnik Bundu dalam konteks Pendidikan Bahasa Kadazandusun
Farayneld Bryn Fabian
Kajian ini bertujuan untuk meneliti lagu rakyat etnik Bundu yang merupakan sebahagian daripada sastera lisan yang diwarisi sejak turun- temurun. Objektif kajian ini untuk mengenal pasti makna lirik lagu rakyat kanak-kanak etnik Bundu dan menghuraikan fungsi pendidikan dalam lirik lagu tersebut. Kajian ini menggunakan penyelidikan kualitatif. Data diperolehi melalui temu bual di daerah Tuaran dan daerah kecil Kiulu. Seramai enam orang informan ditemu bual untuk mendapatkan sembilan buah lagu rakyat kanak-kanak. Data dianalisis secara deskriptif dengan menterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu. Kajian menunjukkan bahawa lagu-lagu rakyat itu mempunyai makna tersurat dan tersirat. Dari lirik lagu itu seperti _pai pai londupai_, _giu giu sosonduk_, _tuntura_, _kokoriu_, _lumpis do kasalagan_ dan sebagainya menggambarkan budaya etnik Bundu yang berunsur kekeluargaan, mesra dengan alam sekitar dan bekerja sebagai petani masih relevan sehingga kini. Lagu rakyat kanak-kanak tersebut juga mempunyai .....

15 hits

52024
Thesis
Pembinaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak menggunakan Model Pengukuran Rasch Pelbagai Faset
Athirah Zainal Abidin
Kajian ini bertujuan bagi mengenalpasti kesahan dan kebolehpercayaan item bagi Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dengan menggunakan Model Miller yang telah disusun atur semula dan di analisis menggunakan Model Pengukuran Rasch Pelbagai Faset. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti kesahan dan kebolehpercayaan item dalam Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dan mengenalpasti kefungsian skala, tahap kesukaran item, prestasi kanak-kanak, biasa penilai dan kefungsian masa. Reka bentuk kajian pembinaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) melibatkan pendekatan kuantitatif. Instrumen ini juga turut dibina dengan merujuk kepada Model Pembinaan Instrumen Miller yang telah disusun semula. Sampel bagi kajian ini terdiri daripada 30 orang kanak-kanak yang berumur lima tahun. Proses kesahan muka telah dilalui dengan menggunakan nilai Content Validation Ratio (CVR). Melalui analisis tersebut, satu item telah digugurkan kerana memiliki nilai CVR..

8 hits

62024
Thesis
Pembangunan dan kebolehgunaan aplikasi permainan EPGebra bagi topik Ungkapan Algebra Tingkatan Satu daripada perspektif guru
Amy Mistika Salim
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan aplikasi permainan EPGebra serta menguji kebolehgunaannya bagi topik Ungkapan Algebra dalam KSSM Matematik Tingkatan Satu. Reka bentuk kajian ini menggunakan kajian reka bentuk pembangunan. Aplikasi ini dibangunkan berasaskan model ADDIE yang melibatkan fasa (A) analisis, (D) reka bentuk, (D) pembangunan, (I) pelaksanaan dan (E) penilaian. Aplikasi ini mendapat kesahan daripada tiga orang pakar yang berpengalaman dalam bidang Matematik. Kesahan kandungan dianalisis menggunakan Indeks Kesahan Kandungan (CVI). Bagi menguji kebolehgunaan aplikasi, kaedah tinjauan terhadap 50 orang guru Matematik sekolah menengah di daerah Pasir Gudang, Johor telah dipilih menggunakan teknik persampelan bertujuan. Hasil analisis memberikan nilai CVI 1.00 manakala hasil analisis kebolehgunaan aplikasi pula menunjukkan skor min sebanyak 3.5737 dan 3.5838 masing-masing bagi dua konstruk dalam soal selidik iaitu konstruk kebolehpercayaan aplikasi dan konstruk kebolehguna.....

11 hits

72024
Thesis
Kesan penggunaan multimedia interaktif terhadap tahap perkembangan Matematik pra nombor kanak-kanak empat tahun
Nur Alyani Nazirah Dolzali
Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan penggunaan multimedia interaktif terhadap tahap perkembangan matematik pra nombor kanak-kanak empat tahun. Kajian ini berbentuk kuantitatif (kuasi-eksperimen) sepenuhnya yang melibatkan seramai 60 orang kanak-kanak berumur empat tahun yang terdiri daripada 30 orang kanak-kanak kumpulan kawalan dan 30 orang kanak-kanak kumpulan rawatan. Perisian Multimedia Interaktif di Microsoft Power Point 2019 dibangunkan menggunakan reka bentuk Model ADDIE iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Kajian ini melibatkan instrumen ujian pra dan ujian pasca tahap perkembangan matematik pra nombor kanak-kanak empat tahun dan telah disahkan oleh dua orang pakar dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Kebolehpercayaan dalam instrumen kajian menggunakan Cronbach_s Alpha ialah .809. Data kajian ini dianalisis menggunakan SPSS versi 25.0 berdasarkan dua jenis analisis iaitu analisis deskriptif dan analisis T- Test. Dapatan kajian menunjukk.....

17 hits

82024
Thesis
Kompetensi pengetahuan dan kemahiran guru mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Sekolah Menengah di Selangor
Nurul Syuhaiza Othman
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kompetensi guru Reka Bentuk dan Teknologi sekolah menengah melalui penilaian kendiri guru di sekolah terpilih. Kajian ini menggunakan model Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) oleh Mishra dan Koehler yang memfokuskan kepada empat elemen iaitu pengetahuan kandungan, pengetahuan pedagogi, pengetahuan teknologi dan kemahiran amali guru. Pendekatan kuantitatif dengan kaedah tinjauan digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 360 orang guru yang telah dipilih secara rawak berstrata di negeri Selangor. Instrumen kajian iaitu satu set soal selidik dibangunkan berdasarkan dokumen Model Standard Kompetensi Guru Malaysia, dokumen Pembelajaran Abad ke-21 dan Standard Guru Malaysia 2.0. Dalam kajian ini, soal selidik telah disahkan oleh enam orang pakar dari segi kesahan (muka, kandungan dan konstruk) instrumen soal selidik. Manakala, kebolehpercayaan dari segi ketekalan dalaman soal selidik diukur menggunakan Alpha Cronbach.....

10 hits

92024
Article
Kebolehgunaan aplikasi kesihatan mental berasaskan elemen multimedia dan gamifikasi bagi memberi kesedaran terhadap kesihatan mental
Siti Mariam Md
Kesihatan mental merupakan isu yang membimbangkan masyarakat. Dalam usaha menangani masalah kesihatan mental ini, pelbagai aplikasi kesihatan mental telah diperkenalkan untuk memberikan sokongan dan meningkatkan kesejahteraan mental pengguna. Hingga kini terdapat kekurangan kajian yang mendalam mengenai penggunaan elemen gamifikasi dan multimedia dalam aplikasi kesihatan mental. Oleh itu, objektif kajian ini adalah membandingkan reka bentuk aplikasi kesihatan mental sedia ada yang berasaskan elemen gamifikasi dan multimedia. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan melibatkan instrument kajian temubual dan pemerhatian. Sebanyak tiga aplikasi sedia ada yang menggunakan elemen gamifikasi dan multimedia, iaitu (1) SuperBetter, (2) SAM, dan (3) The 21 Days Challenges, telah dipilih untuk melengkapkan kajian. Seramai lima orang pegawai perubatan dalam bidang kesihatan mental dipilih sebagai responden. Implikasi kajian ini diharapkan bukan sahaja menyumbang kepada penambahbaikan k.....

11 hits

102024
Thesis
Analisis keperluan kandungan bagi pembangunan Modul E-Batik Sekolah Menengah satu kajian penerokaan
Norhazleyna Hamzah
Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka keperluan kandungan bagi modul E-Batik Pendidikan Seni Visual (PSV) sekolah menengah. Kajian ini menggunakan kaedah campuran iaitu kualitatif dan kuantitatif berdasarkan kajian kes. Objektif kajian ini untuk mengenal pasti tahap pengetahuan, kandungan dan keperluan pembangunan modul E-batik sekolah menengah. Data kualitatif ini diperoleh daripada temu bual separa struktur dan analisis Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) bidang Seni Kraf Batik PSV Tingkatan Lima. Bagi kaedah kuantitatif pula soal selidik telah dilakukan untuk mendapatkan kesepakatan pakar tentang keperluan modul E- batik yang dicadangkan oleh guru dan bakal guru PSV. Kajian ini melibatkan lima orang guru PSV, 20 orang pelajar studio batik Fakulti Seni Kelestarian dan Industri Kreatif di Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak dan 10 orang panel pakar. Analisis tahap pengetahuan guru PSV ialah 60% dan bakal guru PSV ialah 80% tentang DSKP bidang Seni .....

25 hits

[First] [Prev] Page 1 of 1103 [ Next ] [ Last ]
Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.