UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 234
12019
thesis
Kesan modul adventure based counseling terhadap kepuasan kerja, iltizam kerja, dan kecenderungan berhenti kerja dalam kalangan kakitangan Universiti Pendidikan Sultan Idris
Nuzsep Almigo
Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan keberkesanan modul adventure based counseling (ABC) terhadap tiga atribut kepuasan kerja, iltizam kerja dan kecenderungan berhenti  kerja dalam kalangan kakitangan Universiti Pendidikan Sultan Idris. Kajian ini mengikut reka bentuk  2x3 mixed design experiment. Sampel kajian yang terdiri dari dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen  (n=20) dan kumpulan kawalan (n=20) yang ditentukan melalui pra ujian yang mendapat ciri dua  kumpulan yang homogenus. Kumpulan eksperimen dibekalkan dengan modul adventure based counseling  serta  intervensi dengan  bantuan oleh  fasilitator yang bertumpukan aktiviti/simulasi berdasarkan  pengalaman secara langsung melalui proses refleksi. Kumpulan kawalan dibekalkan juga modul  adventure based yang sama, tetapi tidak diberikan intervensi oleh fasilitator. Tiga instrumen yang  digunakan dalam kajian ini, iaitu: pertama, instrumen kepuasan kerja (pekerjaan itu sendiri,  peluang promosi, gaji, pen.....

3533 hits

22013
thesis
Pembangunan modul pengajaran bahasa Melayu secara bersepadu
Zulkifli Osman
Kurikulum pendidikan Bahasa Melayu peringkat sekolah menengah menuntut agar pengajaran Bahasa Melayu (BM). dilaksanakan secara bersepadu, sejajar dengan tuntutan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Namun, kajian mendapati bahawa proses pengajaran BM masih bersifat tradisional, dikotomi, dan memberi penekanan yang tidak seimbang terhadap aspek pengetahuan dan kemahiran bahasa. Tujuan utama kajian ini ialah mereka bentuk, membina dan menilai modul pengajaran BM secara bersepadu. Modul ini dibangun berlandaskan lapan strategi utama. Kajian Reka bentuk dan Pembangunan Jenis 1 ini melibatkan tiga fasa, iaitu fasa analisis keperluan, reka bentuk dan pembinaan, dan pelaksanaan dan penilaian yang diadaptasi daripada Model Reka bentuk dan Pembangunan Richey dan Klein (2007). Model Pengajaran Berkesan Morrison et al (2007) digunakan sebagai panduan membangunkan modul, manakala model penilaian formatif Tessmer (1993) digunakan sebagai panduan menilai modul. Dalam fasa analisis keperluan, teknik kuali.....

5665 hits

32006
thesis
Pembinaan modul pengajaran dan pembelajaran kraf keris di sekolah menengah
Othman Abdul
The purpose of this research is to build and prepare a teaching and learning module of Malay Keris handicraft that the educators can utilize in their teaching in the secondary schools. This research is focussed in producing a Malay Keris handicraft product whereby it had been thought theoritically only, before, during the teaching process. Therefore, from the results of this research the writer has developed a teaching and learning module of Keris handicraft based on the Curriculum Specifications fixed by the Ministry of Education and Curriculum Development Centre. The results of this research indicated that ‘keris’ is actually one of the traditional Malay handicrafts that its sovereignty should be preserved as a Malay symbol. Other than that, the writer wants to know whether this traditional Malay handicraft can be accepted in the teaching and learning process and whether it changes the students’ interpretation in learning a new thing. Besides looking at the development of Keris.....

3066 hits

42008
thesis
Kesan penggunaan modul kecerdasan naturalis terhadap pencapaian biologi di kalangan pelajar tingkatan empat
Ismail Mohamed Nor
The purpose of this research is to determine the effect of a teaching and learning module which applies Naturalist Intelligence (NI module) for the topic microorganisms on form four Biology students’ achievement. This is a 2 X 2 factorial Quasi experiment method. Two aspects being compared are students’ gender and Biology teaching method. NI module used was developed based on Dick & Carey (1985) instructional model. This module was used as an intervention on 30 Biology students from the experimental group while another 30 students from the control group followed the conventional teaching and learning method. Two types of instruments being used in this study were Naturalist Intelligence (NI) checklist and Biology achievement post-test. Both instruments show a Cronbach alfa reliabilities of 0.72 and 0.73 respectively. NI checklist used was to determine the NI score and NI level in both of student groups. Biology achievement test was to determine the Biology achievement. Data obtained.....

4875 hits

52016
thesis
Pengaruh modul permainan tradisional terhadap domain pembelajaran, status konsep kendiri serta minat terhadap aktiviti fizikal dalam kalangan pelajar sekolah rendah
Adlan Mohamed Yusof
Kajian ini bertujuan untuk menilai pengaruh modul permainan tradisional terhadap domain pembelajaran, status konsep kendiri serta minat terhadap aktiviti fizikal. Kajian ini melibatkan seratus tiga puluh dua orang pelajar daripada dua buah sekolah rendah yang berumur sebelas tahun. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah modul permainan tradisional, instrumen kaji selidik SDQ-1, CAPA dan instrumen penilaian modul permainan tradisional. Kajian menggunakan pra eksperimental - kajian kes sekali. Keputusan analisis regresi berganda menunjukkan terdapat pengaruh modul permainan tradisional yang signifikan ke atas aspek kognitif, psikomotor dan afektif. Modul permainan tradisional mempunyai perkaitan yang signifikan dengan semua prediktor yang dinilai bagi aspek kognitif, psikomotor dan afektif. Keputusan analisis regresi berganda juga menunjukkan terdapat pengaruh aspek kognitif, psikomotor dan afektif yang signifikan ke atas konsep kendiri dan minat terhadap aktiviti fizikal. Kaji.....

4362 hits

62016
thesis
Kesan intervensi modul rakan mentor terhadap penghargaan kendiri, motivasi dan gred bagi pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah universiti swasta
Haizan Mohd Taha
Tujuan kajian ialah untuk mengukur kesan Intervensi Modul Rakan Mentor (MRM) ke atas penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester antara Kumpulan Rawatan dengan Kumpulan Kawalan. Kajian eksperimen kuasi praujian-pascaujian dijalankan ke atas 90 subjek (30 dari Kumpulan Rawatan MRM Individu, 30 dari Kumpulan Rawatan MRM Kelompok, dan 30 dari Kumpulan Kawalan) dalam kalangan pelajar rendah pencapaian akademik di sebuah Universiti Swasta. Subjek Kumpulan Rawatan didedahkan dengan Intervensi MRM sebanyak sepuluh sesi yang mengambil masa sepuluh minggu. Instrumen Rosenberg Self-Esteem Scale dan Achievement Goal Questionnaire, serta gred keputusan trimester digunakan untuk mengukur penghargaan kendiri, motivasi dan gred keputusan trimester dalam ukuran praujian dan pascaujian. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan kekerapan, peratusan dan min, serta analisis secara inferensi menggunakan ujian ANOVA, ujian ANCOVA, dan ujian Mann Whitney U. Hasil kajian menunjukkan Interv.....

1413 hits

72016
thesis
Membina dan menilai modul bioaction bagi pengendalian aktiviti amali mata pelajaran Biologi tingkatan empat
Kannan Rajagopal
Kajian ini bertujuan membangun dan menilai Modul Bioaction berorientasikan Model ASSURE dan digabungjalinkan dengan Model Inkuiri, IDEAL dan Model Konstruktivisme Needham Lima Fasa. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif, melibatkan 60 orang pelajar Tingkatan Empat aliran sains di sebuah sekolah daerah Cameron Highlands. Modul Bioaction yang dibina mengandungi manual eksperimen pelajar, manual guru, borang senarai semak penilaian keupayaan pelajar mengendalikan aktiviti amali, dua set kertas soalan penilaian dan skema jawapan. Bagi menilai modul ini, sebanyak tiga eksperimen telah dipilih berdasarkan sukatan pelajaran Biologi Sijil Pelajaran Malaysia. Setiap eksperimen melibatkan lima elemen iaitu keupayaan merancang eksperimen, menjalankan eksperimen, mengumpul data, mentafsir data serta membuat kesimpulan, dan mengaplikasi eksperimen dengan topik pembelajaran. Kesemua elemen ini telah dinilai berdasarkan skrip jawapan pelajar kecuali elemen menjalankan eksperimen yang dinilai seca.....

1401 hits

82016
thesis
Kesan modul bimbingan kaunseling kelompok penyesuaian remaja terhadap motivasi, asertif, empati, harga diri dan kecerdasan emosi dalam kalangan pelajar salah laku disiplin
Zainol Abidin Ishak
Kajian ini melibatkan dua peringkat, iaitu kajian tinjauan dan kajian kuasi eksperimen. Tujuan kajian tinjauan adalah untuk mengukur perbezaan aspek psikologi iaitu motivasi, asertif, empati, harga diri dan kecerdasan emosi mengikut gender dan lokasi serta hubungan aspek psikologi berkenaan dengan salah laku disiplin dalam kalangan pelajar salah laku disiplin. Manakala kajian kuasi eksperimen pula bertujuan mengukur kesan Kaunseling Kelompok Penyesuaian Remaja (KKPR) terhadap motivasi, asertif, empati, harga diri dan kecerdasan emosi berdasarkan ukuran pra ujian dan pos ujian antara kelompok rawatan dengan kelompok kawalan. Sampel kajian tinjauan seramai 542 orang yang dipilih secara persampelan rawak berstrata. Sampel kajian kuasi eksperimen pula terdiri daripada 120 pelajar bandar dan luar bandar yang dipilih secara rawak bertujuan. Sampel diagihkan kepada dua kumpulan iaitu 60 kelompok rawatan (15 lelaki, 15 perempuan bandar dan 15 lelaki, 15 perempuan luar bandar) serta 60 kelompok.....

2946 hits

92016
thesis
Pembangunan dan penilaian modul pentaksiran autentik dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik Tahun Satu bagi topik wang, masa dan waktu
Mas Norbany Abu Samah
Kajian ini bertujuan membangun dan menilai Modul Pentaksiran Autentik (M-PA) untuk pengajaran matematik Tahun Satu bagi topik Wang, Masa dan Waktu. Kajian ini menggunakan reka bentuk tinjauan melibatkan soal selidik dan kaedah temu bual. Kajian juga menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen bagi menentukan keberkesanan pengajaran menggunakan M-PA. Populasi seramai 210 guru matematik Tahun Satu di daerah Kuala Terengganu terlibat dalam kajian ini bagi membangunkan M-PA dengan menggunakan gabungan Model Russell, Model Sharifah Alwiah dan Model Mohd Sidek. Data dianalisis secara analisis deskriptif bagi mendapatkan min dan sisihan piawai, manakala ANCOVA bagi menentukan perbezaan pencapaian murid antara kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Data temu bual dianalisis menggunakan analisis isi kandungan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesediaan dan penerimaan guru terhadap Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) adalah sederhana manakala, tahap amalan dan pemantauan adalah tingg.....

3376 hits

102016
thesis
Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran biologi berteraskan pembelajaran berasaskan masalah berperancahan
Suzilawati Shamsudin
Kajian ini bertujuan membina dan menilai kesan penggunaan modul pembelajaran berasaskan masalah berperancahan (PBM-RK) terhadap pencapaian, kemahiran pemikiran kritis (KPK) dan pembelajaran regulasi kendiri (PRK) murid Biologi berprestasi tinggi dan rendah. Pembinaan modul PBM-RK adalah berdasarkan gabungan model Sidek dan Jamaludin serta model 3C3R. Pengintegrasian perancahan PRK dalam modul PBM-RK dilakukan berasaskan penggabungan model maklum balas PRK dan kitaran PRK. Pendekatan kuantitatif menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen faktorial 3x2 digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 189 orang murid biologi tingkatan 4 daripada enam buah sekolah menengah harian di Daerah Kinta Utara. Modul PBM-RK dibina merangkumi dua tajuk iaitu Ekosistem Dinamik dan Ekosistem Terancam. Pelaksanaan PBM-RK dilakukan melibatkan empat kitaran selama 10 minggu intervensi. Kesan PBM-RK diukur menggunakan instrumen ujian pencapaian biologi, kemahiran pemikiran kritis (MyCT) dan pembel.....

2257 hits

[First] [Prev] Page 1 of 24 [ Next ] [ Last ]
Filter
thesis ... (234)
article ... (154)
monograph ... (22)
bulletin ... (15)
research_report ... (10)



Specific Period







Top 5 related keywords

+modul

+pembangunan +modul

+Teaching +module

+E +Modul

pembangunan+modul




Recently Access Item

No recently access item.


Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.