UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 10 |
1 | 2018 research_report | Pembangunan modul kesediaan global prasekolah berasaskan kemahiran berfikir aras tinggi Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk membangunkan Modul Kesediaan Global Kanak-kanak
Prasekolah berasaskan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Proses pembangunan modul
melibatkan tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan modul, fasa pembangunan modul dan
fasa pelaksanaan dan penilaian modul. Modul Kesediaan Global yang dibangunkan ini
merangkumi aspek (a) kemahiran komunikasi dan kebolehan berbahasa pelbagai (b) kemahiran
ICT (c) kepelbagaian dan multikulturalisme (d) kemahiran berfikir aras tinggi (e) kemahiran
pemeliharaan alam sekitar (f) kemahiran literasi kewangan dan (g) kemahiran asas keselamatan
serta pertahanan diri. Kajian secara kualitatif menggunakan teknik temu bual, pemerhatian dan
analisis dokumen melibatkan 10 orang guru prasekolah di sekitar negeri Kedah, Pulau Pinang
dan Perak. Dapatan kajian dalam fasa pertama telah mengenalpasti elemen keperluan modul
berasaskan tujuk aspek yang telah dinyatakan. Dalam fasa kedua iaitu fasa pembangunan modul,
penamba..... 452 hits |
2 | 2018 research_report | Membina dan menilai modul bacaan LIKES bagi meningkatkan kemahiran membaca murid Orang Asli Norwaliza Abdul Wahab Kajian ini bertujuan untuk membina sebuah modul khusus bagi meningkatkan kemahiran
membaca murid Orang Asli dan menilai keberkesanan modul. Pembinaan modul adalah
berdasarkan kepada model ADDIE melalui lima peringkat.iaitu analisis, reka bentuk,
pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Kajian ini menggunakan dua jenis pendekatan
kualitatif dan kuantitatif. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen telah
dilaksanakan dalam kajian ini manakala pendekatan kualitatif berlaku melalui temu bual dan
senarai semak pemerhatian murid dalam bilik darjah. Kajian ini melibatkan 10 orang murid
Orang Asli dari 3 buah sekolah Orang Asli. Setiap sekolah ditetapkan masing-masing lima
orang murid dalam kumpulan kawalan dan lima orang murid dalam kumpulan rawatan.
Instrumen yang digunakan ialah ujian diagnostik, ujian pra, ujian pasca, senarai semak
pemerhatian murid dan borang maklum balas guru. Analisis kajian juga mendapati bahawa
terdapat peningkatan pada keputusan ujian pas..... 459 hits |
3 | 2018 research_report | Pembangunan dan keberkesanan Modul Eksperimen dan Demonstrasi Fizik Berbantukan Telefon Pintar (MFBTP) bagi tajuk data dan gerakan di UPSI Tho, Siew Wei Objektif kajian ini adalah untuk membangun dan menguji keberkesanan Modul Eksperimen dan
Demonstrasi Fizik Berbantukan Telefon Pintar (MFBTP) dalam meningkatkan kefahaman dan motivasi
pelajar melalui penggunaan telefon pintar secara inovatif. Kajian ini menggunakan dua reka bentuk kajian
iaitu kajian reka bentuk dan pembangunan dan kajian eksperimen. Reka bentuk dan pembangunan modul ini
menggunakan model ADDIE (Analisis, Reka bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian). Manakala,
kajian eksperimen menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen di mana kumpulan rawatan dan kumpulan
kawalan dipilih secara rawak mudah kelompok satu peringkat daripada kursus diploma Fizik Asas I. Dua
jenis instrumen kajian telah diadpatsi, dibina dan digunakan iaitu, pra- dan pascaujian dan juga soal selidik
persepsi pelajar terhadap penggunaan MFBTP modul. Data dianalisis dengan menggunakan analisis
inferensi dan deskriptif. Analisis statistik inferensi melibatkan ujian-t dan saiz kesan manakala a..... 659 hits |
4 | 2018 research_report | Pembangunan Modul pengajaran berasaskan pemikiran bidang perkaitan dan Algebra Tingkatan Satu bagi memupuk Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Nor\'ain Mohd Tajudin Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Pengajaran Berasaskan Pemikiran (Thinking-Based Learning, TBL) bidang Perkaitan dan Algebra Tingkatan Satu iaitu topik Ungkapan Algebra. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian pembangunan menggunakan model yang dibangunkan oleh Mohd Afifi (2017) berasaskan Model ADDIE (Piskurich, 2006) dan Model Kemp, Morrison, & Ross (1998). Kajian telah dilaksanakan dalam lima fasa: (1) Analisis (2) Reka bentuk Modul TBL,(3) Pembangunan Modul TBL (4) Pelaksanaan pengajaran, dan (5) Penilaian Modul TBL. Instrumen kajian ialah Soal Selidik Analisis Keperluan, Borang Kesahan Kandungan, dan Soal Selidik Kebolehpercayaan Modul. Kesahan modul dilaksanakan oleh tiga pakar bidang Pendidikan Matematik. Sampel kajian untuk menentukan kebolehpercayaan modul dipilih secara rawak terdiri daripada 34 guru pra-perkhidmatan matematik daripada sebuah Univeristi Awam. Dapatan kajian menunjukkan (1) Indek kesahan kandungan modul TBL ialah 1.00, dan (2) Indek kebolehpercayaaan ..... 301 hits |
5 | 2018 research_report | Pembangunan modul Adventure-Based Learning untuk Kursus Statistik Asas peringkat Diploma Nor ain Mohd Tajudin Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Adventure-Based Learning yang dikenali sebagai MARBLE bagi kursus Statistik Asas peringkat Diploma. Kajian ini menggunakan reka bentuk pembangunan yang telah dilaksanakan dalam lima fasa: (1) Analisis (2) Reka bentuk MARBLE, (3) Pembangunan MARBLE(4) Pelaksanaan pengajaran, dan (5) Penilaian MARBLE. Instrumen kajian ialah Soal Selidik Kesahan Kandungan dan Soal Selidik Kebolehpercayaan MARBLE. Kesahan modul dilaksanakan oleh tiga pakar bidang Pendidikan Matematik. Sampel kajian untuk menentukan kebolehpercayaan modul dipilih secara rawak terdiri daripada 30 guru pra-perkhidmatan matematik daripada sebuah Univeristi Awam. Dapatan kajian menunjukkan (1) Indek kesahan kandungan MARBLE ialah 1.00, dan (2) Indek kebolehpercayaan MARBLE iaitu nilai alfa Cronbach ialah 0.84. MARBLE merangkumi empat aktiviti iaitu Adventure Berjalan Kaki, Adventure Flying Fox, Adventure Rentas Halangan dan Adventure Berkonsepkan Abseiling. Pelbagai tugasan kompleks dalam..... 183 hits |
6 | 2018 research_report | Pembinaan modul aktiviti Pembelajaran dan Pengajaran (PdP) kursus Pengajian Kenegaraan berkonsepkan pembelajaran abad ke-21 Siti Noranizahhafizah Boyman Penyelidikan ini bertujuan membangunkan modul kursus Pengajian Kenegaraan mengikut topik berkonsepkan Pembelajaran Abad ke-21. Hasil kajian literatur mendapati pembelajaran abad ke-21 memberi kesan yang positif kepada sikap, motivasi, penguasaan ilmu pelajar dan tidak hanya tertumpu kepada fakta dan teori semata-mata. Hal ini menunjukkan bahawa kemahiran abad ke-21 perlu banyak diaplikasikan dalam pengajaran supaya pelajar lebih berdaya saing. Yang paling penting, ibu bapa memahami dan menyokong penuh transformasi pendidikan yang melibatkan proses pembelajaran abad ke-21. Dapat dikatakan pembelajaran abad ke-21 menjadikan pendidikan sedia ada lebih fleksibel, kreatif, mencabar dan lebih kompleks. Dalam penyelidikan ini, kursus Pengajian Kenegaraan (HNP2012) dipilih untuk dibangunkan sebuah modul aktiviti PdP berkonsepkan pembelajaran abad ke-21. Kursus ini dipilih kerana, kursus wajib universiti yang melibatkan semua program dan sesuai bagi memenuhi salah satu tujuan pembelajaran abad ..... 456 hits |
7 | 2018 research_report | Pengajaran nahu Arab berdasarkan modul formula pola ayat dalam kalangan pelajar ISM Bahasa Arab dengan Pendidikan di UPSI Saipolbarin Ramli Modul formula ayat ini dibangunkan sebagai modul alternatif yang dapat digunakan dalam pengajaran nahu bahasa Arab di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Pembangunan modul formula pola ayat ini sebagai satu kaedah alternatif untuk membantu pelajar menguasai topik-topik asas yang terdapat dalam nahu bahasa Arab. Terdapat empat topik asas yang terlibat dalam kajian ini iaitu Tarkib Idafiy, Tarkib Na’tiy, ayat kerjaan dan ayat namaan. Model intruksional ADDIE dan model Pengintegrasian Teknologi (TIP) digunakan dalam kajian ini. Selain itu, dalam perlaksanaan modul, model domain kognitif Taksonomi Bloom diguna pakai dalam kajian ini. Seramai 52 sampel yang merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab dengan Pendidikan sesi kemasukan 2015/2016 terlibat dalam kajian ini. Instrument yang digunakan dalam kajian ini merangkumi soal selidik, ujian diagnostik dan ujian pra dan; ujian post. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan skor ujian pra dan ujian pos..... 394 hits |
8 | 2018 research_report | Perbandingan tahap ketangkasan pemain bola sepak melalui modul latihan To n Fro Zig Zag (TFZZ) tanpa bola dan dengan bola Omar Md. Salleh Tujuan kajian ini adalah untuk menyiasat prestasi keupayaan pecut berulang (RSA) berasakna Modul
Latihan To n Fro Zig Zag (TFZZ) antara pemain bola sepak universiti. Dua puluh empat pemain bola
sepak yang mewakili sebuah universiti awam secara sukarela direkrut sebagai peserta kajian ini dan
diminta untuk menjalani ujian RSA yang diubah suai yang mana melibatkan komponen perubahan
arah. Peserta dikehendaki melaksanakan ujian RSA dalam dua keadaan, dengan dan tanpa bola. Masa
pecutan, indeks keletihan (FI) dan peratusan skala penurunan pecutan (Sdec) dianalisis dan
dibandingkan antara kedua-dua protokol. Keputusan menunjukkan bahawa masa pecut tanpa bola
lebih cepat berbanding dengan pecut masa dengan bola. Selain itu, FI dan Sdec ditunjukkan lebih
tinggi dengan bola berbanding tanpa bola. Disebabkan kejatuhan prestasi yang dilihat di dalam
keadaan dengan bola, ia menunjukkan keperluan untuk jurulatih dan atlet untuk meningkatkan
keupayaan untuk bergerak pantas dengan bola, ke..... 300 hits |
9 | 2018 research_report | Pembinaan garis panduan guru untuk melaksanakan projek penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-Kanak Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk menghasilkan satu Garis Panduan Guru (GPU) untuk
melaksanakan Modul Projek Penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal
Kanak-kanak Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menjalani latihan mengajar di TADIKA.
Kajian yang berbentuk kualitatif ini mempunyai tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan
GPG, fasa membina GPG dan fasa pelaksanaan dan penilaian GPG. GPG yang dihasilkan
mengandungi tiga aktiviti pelaksanaan berdasarkan Modul Projek Penyiasatan, iaitu fasa
permulaaan projek, fasa pembangunan projek dan fasa dokumentasi atau kemuncak.
Persampalen yang digunakan ialah persempalan bertujuan iaitu 10 orang pelajar ISMP yang
menjalani latihan mengajar. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan teknik temu
bual, pemerhatian dan analisis dokumen Instrumen yang digunakan ialah senarai semak
pemerhatian, senarai semak analisis dokumen dan protokol temubual. Fasa pertama bertujuan
untuk mengenalpasti keperluan dalam GPG ..... 435 hits |
10 | 2018 research_report | Pembangunan model pengajaran guru pelatih Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional UPSI (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based Learning dan Work Based Learning Ridzwan Che Rus Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul pengajaran guru pelatih Pendidikan dan
Latihan Teknikal dan Vokasional (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based
Learning dan Work Based Learning. Proses untuk membangunkan modul TVETaGogi adalah
berpandukan model ADDIE yang mengandungi tiga fasa. Data fasa pertama melibatkan analisis
keperluan dengan menggunakan soal selidik yang dijalankan ke atas 2 orang tenaga pengajar
dan 62 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan (Reka Bentuk dan Teknologi) dengan kepujian
yang mengambil mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Pertanian di Universiti Pendidikan
Sultan Idris (UPSI). Dapatan daripada item soal selidik dianalisis secara deskriptif untuk
mengenal pasti keperluan bagi pembinaan modul TVETaGogi. Data fasa kedua peringkat reka
bentuk modul diperoleh melalui teknik Delphi Ubahsuai berdasarkan pandangan dan keputusan
sembilan ahli panel pakar yang mempunyai kepakaran dan pengetahuan dalam bidang
pertanian, teknologi pendi..... 282 hits |