UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 10
12018
research_report
Pembangunan modul kesediaan global prasekolah berasaskan kemahiran berfikir aras tinggi
Azizah Zain
Kajian ini adalah bertujuan untuk membangunkan Modul Kesediaan Global Kanak-kanak Prasekolah berasaskan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Proses pembangunan modul melibatkan tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan modul, fasa pembangunan modul dan fasa pelaksanaan dan penilaian modul. Modul Kesediaan Global yang dibangunkan ini merangkumi aspek (a) kemahiran komunikasi dan kebolehan berbahasa pelbagai (b) kemahiran ICT (c) kepelbagaian dan multikulturalisme (d) kemahiran berfikir aras tinggi (e) kemahiran pemeliharaan alam sekitar (f) kemahiran literasi kewangan dan (g) kemahiran asas keselamatan serta pertahanan diri. Kajian secara kualitatif menggunakan teknik temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen melibatkan 10 orang guru prasekolah di sekitar negeri Kedah, Pulau Pinang dan Perak. Dapatan kajian dalam fasa pertama telah mengenalpasti elemen keperluan modul berasaskan tujuk aspek yang telah dinyatakan. Dalam fasa kedua iaitu fasa pembangunan modul, penamba.....

452 hits

22018
research_report
Membina dan menilai modul bacaan LIKES bagi meningkatkan kemahiran membaca murid Orang Asli
Norwaliza Abdul Wahab
Kajian ini bertujuan untuk membina sebuah modul khusus bagi meningkatkan kemahiran membaca murid Orang Asli dan menilai keberkesanan modul. Pembinaan modul adalah berdasarkan kepada model ADDIE melalui lima peringkat.iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Kajian ini menggunakan dua jenis pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen telah dilaksanakan dalam kajian ini manakala pendekatan kualitatif berlaku melalui temu bual dan senarai semak pemerhatian murid dalam bilik darjah. Kajian ini melibatkan 10 orang murid Orang Asli dari 3 buah sekolah Orang Asli. Setiap sekolah ditetapkan masing-masing lima orang murid dalam kumpulan kawalan dan lima orang murid dalam kumpulan rawatan. Instrumen yang digunakan ialah ujian diagnostik, ujian pra, ujian pasca, senarai semak pemerhatian murid dan borang maklum balas guru. Analisis kajian juga mendapati bahawa terdapat peningkatan pada keputusan ujian pas.....

459 hits

32018
research_report
Pembangunan dan keberkesanan Modul Eksperimen dan Demonstrasi Fizik Berbantukan Telefon Pintar (MFBTP) bagi tajuk data dan gerakan di UPSI
Tho, Siew Wei
Objektif kajian ini adalah untuk membangun dan menguji keberkesanan Modul Eksperimen dan Demonstrasi Fizik Berbantukan Telefon Pintar (MFBTP) dalam meningkatkan kefahaman dan motivasi pelajar melalui penggunaan telefon pintar secara inovatif. Kajian ini menggunakan dua reka bentuk kajian iaitu kajian reka bentuk dan pembangunan dan kajian eksperimen. Reka bentuk dan pembangunan modul ini menggunakan model ADDIE (Analisis, Reka bentuk, Pembangunan, Pelaksanaan dan Penilaian). Manakala, kajian eksperimen menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen di mana kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan dipilih secara rawak mudah kelompok satu peringkat daripada kursus diploma Fizik Asas I. Dua jenis instrumen kajian telah diadpatsi, dibina dan digunakan iaitu, pra- dan pascaujian dan juga soal selidik persepsi pelajar terhadap penggunaan MFBTP modul. Data dianalisis dengan menggunakan analisis inferensi dan deskriptif. Analisis statistik inferensi melibatkan ujian-t dan saiz kesan manakala a.....

659 hits

42018
research_report
Pembangunan Modul pengajaran berasaskan pemikiran bidang perkaitan dan Algebra Tingkatan Satu bagi memupuk Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Nor\'ain Mohd Tajudin
Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Pengajaran Berasaskan Pemikiran (Thinking-Based Learning, TBL) bidang Perkaitan dan Algebra Tingkatan Satu iaitu topik Ungkapan Algebra. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian pembangunan menggunakan model yang dibangunkan oleh Mohd Afifi (2017) berasaskan Model ADDIE (Piskurich, 2006) dan Model Kemp, Morrison, & Ross (1998). Kajian telah dilaksanakan dalam lima fasa: (1) Analisis (2) Reka bentuk Modul TBL,(3) Pembangunan Modul TBL (4) Pelaksanaan pengajaran, dan (5) Penilaian Modul TBL. Instrumen kajian ialah Soal Selidik Analisis Keperluan, Borang Kesahan Kandungan, dan Soal Selidik Kebolehpercayaan Modul. Kesahan modul dilaksanakan oleh tiga pakar bidang Pendidikan Matematik. Sampel kajian untuk menentukan kebolehpercayaan modul dipilih secara rawak terdiri daripada 34 guru pra-perkhidmatan matematik daripada sebuah Univeristi Awam. Dapatan kajian menunjukkan (1) Indek kesahan kandungan modul TBL ialah 1.00, dan (2) Indek kebolehpercayaaan .....

301 hits

52018
research_report
Pembangunan modul Adventure-Based Learning untuk Kursus Statistik Asas peringkat Diploma
Nor ain Mohd Tajudin
Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Adventure-Based Learning yang dikenali sebagai MARBLE bagi kursus Statistik Asas peringkat Diploma. Kajian ini menggunakan reka bentuk pembangunan yang telah dilaksanakan dalam lima fasa: (1) Analisis (2) Reka bentuk MARBLE, (3) Pembangunan MARBLE(4) Pelaksanaan pengajaran, dan (5) Penilaian MARBLE. Instrumen kajian ialah Soal Selidik Kesahan Kandungan dan Soal Selidik Kebolehpercayaan MARBLE. Kesahan modul dilaksanakan oleh tiga pakar bidang Pendidikan Matematik. Sampel kajian untuk menentukan kebolehpercayaan modul dipilih secara rawak terdiri daripada 30 guru pra-perkhidmatan matematik daripada sebuah Univeristi Awam. Dapatan kajian menunjukkan (1) Indek kesahan kandungan MARBLE ialah 1.00, dan (2) Indek kebolehpercayaan MARBLE iaitu nilai alfa Cronbach ialah 0.84. MARBLE merangkumi empat aktiviti iaitu Adventure Berjalan Kaki, Adventure Flying Fox, Adventure Rentas Halangan dan Adventure Berkonsepkan Abseiling. Pelbagai tugasan kompleks dalam.....

183 hits

62018
research_report
Pembinaan modul aktiviti Pembelajaran dan Pengajaran (PdP) kursus Pengajian Kenegaraan berkonsepkan pembelajaran abad ke-21
Siti Noranizahhafizah Boyman
Penyelidikan ini bertujuan membangunkan modul kursus Pengajian Kenegaraan mengikut topik berkonsepkan Pembelajaran Abad ke-21. Hasil kajian literatur mendapati pembelajaran abad ke-21 memberi kesan yang positif kepada sikap, motivasi, penguasaan ilmu pelajar dan tidak hanya tertumpu kepada fakta dan teori semata-mata. Hal ini menunjukkan bahawa kemahiran abad ke-21 perlu banyak diaplikasikan dalam pengajaran supaya pelajar lebih berdaya saing. Yang paling penting, ibu bapa memahami dan menyokong penuh transformasi pendidikan yang melibatkan proses pembelajaran abad ke-21. Dapat dikatakan pembelajaran abad ke-21 menjadikan pendidikan sedia ada lebih fleksibel, kreatif, mencabar dan lebih kompleks. Dalam penyelidikan ini, kursus Pengajian Kenegaraan (HNP2012) dipilih untuk dibangunkan sebuah modul aktiviti PdP berkonsepkan pembelajaran abad ke-21. Kursus ini dipilih kerana, kursus wajib universiti yang melibatkan semua program dan sesuai bagi memenuhi salah satu tujuan pembelajaran abad .....

456 hits

72018
research_report
Pengajaran nahu Arab berdasarkan modul formula pola ayat dalam kalangan pelajar ISM Bahasa Arab dengan Pendidikan di UPSI
Saipolbarin Ramli
Modul formula ayat ini dibangunkan sebagai modul alternatif yang dapat digunakan dalam pengajaran nahu bahasa Arab di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Pembangunan modul formula pola ayat ini sebagai satu kaedah alternatif untuk membantu pelajar menguasai topik-topik asas yang terdapat dalam nahu bahasa Arab. Terdapat empat topik asas yang terlibat dalam kajian ini iaitu Tarkib Idafiy, Tarkib Na’tiy, ayat kerjaan dan ayat namaan. Model intruksional ADDIE dan model Pengintegrasian Teknologi (TIP) digunakan dalam kajian ini. Selain itu, dalam perlaksanaan modul, model domain kognitif Taksonomi Bloom diguna pakai dalam kajian ini. Seramai 52 sampel yang merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab dengan Pendidikan sesi kemasukan 2015/2016 terlibat dalam kajian ini. Instrument yang digunakan dalam kajian ini merangkumi soal selidik, ujian diagnostik dan ujian pra dan; ujian post. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min yang signifikan skor ujian pra dan ujian pos.....

394 hits

82018
research_report
Perbandingan tahap ketangkasan pemain bola sepak melalui modul latihan To n Fro Zig Zag (TFZZ) tanpa bola dan dengan bola
Omar Md. Salleh
Tujuan kajian ini adalah untuk menyiasat prestasi keupayaan pecut berulang (RSA) berasakna Modul Latihan To n Fro Zig Zag (TFZZ) antara pemain bola sepak universiti. Dua puluh empat pemain bola sepak yang mewakili sebuah universiti awam secara sukarela direkrut sebagai peserta kajian ini dan diminta untuk menjalani ujian RSA yang diubah suai yang mana melibatkan komponen perubahan arah. Peserta dikehendaki melaksanakan ujian RSA dalam dua keadaan, dengan dan tanpa bola. Masa pecutan, indeks keletihan (FI) dan peratusan skala penurunan pecutan (Sdec) dianalisis dan dibandingkan antara kedua-dua protokol. Keputusan menunjukkan bahawa masa pecut tanpa bola lebih cepat berbanding dengan pecut masa dengan bola. Selain itu, FI dan Sdec ditunjukkan lebih tinggi dengan bola berbanding tanpa bola. Disebabkan kejatuhan prestasi yang dilihat di dalam keadaan dengan bola, ia menunjukkan keperluan untuk jurulatih dan atlet untuk meningkatkan keupayaan untuk bergerak pantas dengan bola, ke.....

300 hits

92018
research_report
Pembinaan garis panduan guru untuk melaksanakan projek penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Azizah Zain
Kajian ini adalah bertujuan untuk menghasilkan satu Garis Panduan Guru (GPU) untuk melaksanakan Modul Projek Penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-kanak Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menjalani latihan mengajar di TADIKA. Kajian yang berbentuk kualitatif ini mempunyai tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan GPG, fasa membina GPG dan fasa pelaksanaan dan penilaian GPG. GPG yang dihasilkan mengandungi tiga aktiviti pelaksanaan berdasarkan Modul Projek Penyiasatan, iaitu fasa permulaaan projek, fasa pembangunan projek dan fasa dokumentasi atau kemuncak. Persampalen yang digunakan ialah persempalan bertujuan iaitu 10 orang pelajar ISMP yang menjalani latihan mengajar. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan teknik temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen Instrumen yang digunakan ialah senarai semak pemerhatian, senarai semak analisis dokumen dan protokol temubual. Fasa pertama bertujuan untuk mengenalpasti keperluan dalam GPG .....

435 hits

102018
research_report
Pembangunan model pengajaran guru pelatih Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional UPSI (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based Learning dan Work Based Learning
Ridzwan Che Rus
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul pengajaran guru pelatih Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based Learning dan Work Based Learning. Proses untuk membangunkan modul TVETaGogi adalah berpandukan model ADDIE yang mengandungi tiga fasa. Data fasa pertama melibatkan analisis keperluan dengan menggunakan soal selidik yang dijalankan ke atas 2 orang tenaga pengajar dan 62 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan (Reka Bentuk dan Teknologi) dengan kepujian yang mengambil mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Pertanian di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Dapatan daripada item soal selidik dianalisis secara deskriptif untuk mengenal pasti keperluan bagi pembinaan modul TVETaGogi. Data fasa kedua peringkat reka bentuk modul diperoleh melalui teknik Delphi Ubahsuai berdasarkan pandangan dan keputusan sembilan ahli panel pakar yang mempunyai kepakaran dan pengetahuan dalam bidang pertanian, teknologi pendi.....

282 hits

Filter
thesis ... (234)
article ... (154)
monograph ... (22)
bulletin ... (15)
research_report ... (10)



Specific Period







Top 5 related keywords

+modul

+pembangunan +modul

+Teaching +module

+E +Modul

pembangunan+modul




Recently Access Item

No recently access item.


Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.