UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 34 |
1 | 2023 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan Modul Pembelajaran Berintegrasikan Permainan Bagi Subtopik Keseimbangan Terma dalam kalangan pelajar fizik tingkatan empat Fatin Yusrina Karmila Mohd Safian Sauri Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan ini dilihat sebagai langkah yang tepat dalam usaha menarik minat pelajar dalam menggalakkan penglibatan mereka di dalam proses pembelajaran. Kajian ini dijalankan untuk membangunkan dan menentukan kebolehgunaan Modul Pembelajaran Berintegrasikan Permainan Bagi Subtopik Keseimbangan Terma Dalam Kalangan Pelajar Fizik Tingkatan Empat. Responden yang dipilih adalah terdiri daripada 39 orang pelajar Fizik tingkatan 4 di Sekolah Menengah Kebangsaan Toh Indera Wangsa Ahmad yang dijadikan sebagai sampel kajian dengan menggunakan teknik persampelan rawak mudah.Reka bentuk yang digunakan di dalam kajian ini adalah kajian pembangunan dengan menggunakan pendekatan kuantitatif yang berbentuk tinjauan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah borang kesahan pakar yang terdiri daripada kesahan muka dan kesahan kandungan bagi modul pembelajaran berintegrasikan permainan dan soal selidik kebolehgunaan pelajar terhadap modul pembelajaran ..... 1032 hits |
2 | 2023 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan modul pembelajaran bagi subtopik hukum kepler dari perspektif pelajar Fizik tingkatan empat Yumarry Shile Yapit Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul pembelajaran hukum Kepler dan mengenal pasti kebolehgunaannya dari perspektif pelajar Fizik tingkatan empat. Kajian ini menggunakan reka bentuk pembangunan yang menggunakan pendekatan model ADDIE dan reka bentuk tinjauan kuantitatif. Sampel kajian ini terdiri daripada 30 orang pelajar Fizik yang dipilih menggunakan teknik persampelan rawak kelompok. Kajian ini menggunakan tiga jenis instrumen iaitu modul pembelajaran hukum Kepler, borang penilaian kesahan dan soal selidik kebolehgunaan yang menggunakan skala Likert empat mata. Kesahan diperoleh daripada dua orang pakar dan dianalisis menggunakan peratus CVI. Analisis data kesahan menunjukkan kesahan yang baik dengan peratus persetujuan 98.13%. Soal selidik kebolehpercayaan modul dijalankan ke atas 15 orang pelajar Fizik mendapat nilai 0.928 menunjukkan kebolehpercayaan yang baik berdasarkan skor Cronbach Alpha. Soal selidik kebolehgunaan mengandungi empat aspek iaitu reka bentuk, kebergunaa..... 764 hits |
3 | 2023 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan modul video amali bagi pembelajaran interferens gelombang Fizik tingkatan 4 Melvis Gina Wan Kajian ini adalah untuk membangunkan modul video amali pengajaran interferens gelombang dan menentukan kebolehgunaan modul dari perspektif pelajar tingkatan 4. Reka bentuk kajian adalah kajian pembangunan dan tinjauan. Pendekatan kajian yang digunakan adalah kajian kuantitatif. Instrumen kajian yang digunakan adalah modul amali, borang kesahan dan borang soal selidik. 32 orang sampel telah dipilih melalui persampelan bertujuan. Skala Likert empat mata telah digunakan sebagai skala pengukuran. Analisis data bagi kesahan adalah melalui pengukuran nilai Content Validity Index (CVI). Instrumen yang dibangunkan mendapat kesahan yang baik daripada dua orang pakar dengan jumlah nilai CVI yang diperolehi adalah 0.89. Kebolehpercayaan dan kebolehgunaan modul dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Kebolehpercayaan modul telah diperolehi melalui kajian rintis dengan nilai Cronbach's Alpha yang tinggi iaitu 0.907. Dapatan kajian menunjukkan bahawa modul vide..... 852 hits |
4 | 2023 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan modul pembelajaran interaktif bagi topik kegravitian semesta Newton dalam kalangan pelajar Fizik tingkatan empat Nurul Nadiah Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul pembelajaran interaktif bagi topik kegravitian semesta Newton dan mengkaji kebolehgunaan modul pembelajaran interaktif bagi topik kegravitian semesta Newton dalam kalangan pelajar Fizik tingkatan empat. Reka bentuk kajian ini adalah pembangunan yang berdasarkan reka bentuk model instruksional ADDIE yang terdiri daripada lima fasa iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Kaedah persampelan rawak mudah digunakan untuk mendapatkan sampel seramai 52 orang pelajar Fizik tingkatan empat. Kajian ini menggunakan soal selidik kebolehgunaan yang mengandungi 21 item. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang penilaian kesahan pakar dan soal selidik kebolehgunaan dengan menggunakan skala likert empat mata. Dapatan kesahan muka dan kandungan bagi modul ini adalah baik. Data dikumpulkan telah dianalisis melalui aplikasi SPSS dengan mengira nilai kekerapan, min (M) dan sisihan piawai (SP). Data yang dinilai oleh tiga orang ..... 951 hits |
5 | 2023 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan modul simulasi eksperimen subtopik Muatan Haba Tentu tingkatan Empat dalam kalangan guru pelatih Fizik UPSI Fatin Shaheera Khairul Hamizal Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul simulasi eksperimen bagi subtopik Muatan Haba Tentu bagi mata pelajaran Fizik Tingkatan Empat dan menilai kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih Fizik UPSI. Modul ini dibangunkan berlandaskan model ADDIE yang terdiri daripada lima fasa iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian.Kajian ini adalah kajian reka bentuk dan pembangunan yang melibatkan pendekatan kuantitatif. Kajian ini melibatkan penggunaan borang soal selidik dengan skala empat likert untuk menilai kesahan pakar bagi kesahan muka dan kandungan modul oleh golongan pakar, kebolehpercayaan modul dan kebolehgunaan modul daripada pandangan guru pelatih Fizik UPSI. Pemilihan pakar adalah berdasarkan pengalaman bekerja manakala pemilihan responden kajian adalah berdasarkan teknik persampelan mudah. Oleh itu, seramai tiga orang pakar yang terdiri daripada seorang pensyarah kanan UPSI dan dua orang guru mata pelajaran Fizik dengan pengalaman bekerja melebih..... 910 hits |
6 | 2023 final_year_project | Pembangunan E-Modul Easy Learning Electric bagi topik Reka Bentuk Elektrik dalam subjek Reka Bentuk dan Teknologi tingkatan 2 Ahmad Nabil Mohd Saharum Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menambahbaik silibus pendidikan Kemahiran Hidup Bersepadu bersepadu (KHB) kepada subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) di peringkat sekolah menengah pada tahun 2016. Salah satu topik yang dimasukkan adalah Reka Bentuk Elektrik untuk tingkatan dua. Topik ini merupakan salah satu topik yang agak susah untuk diajar oleh para guru di sekolah serta susah untuk murid fahami dengan pantas. Oleh hal yang demikian, pengkaji membangunkan sebuah modul iaitu E-Modul Easy Learning Electric bagi topik Reka Bentuk Elektrik dalam subjek Reka Bentuk dan Teknologi tingkatan 2. Objektif kajian adalah untuk mengenal pasti keperluan bahan bantu mengajar (BBM) bagi topik Reka Bentuk Elektrik dalam kalangan pelajar dan guru untuk mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi, membangunkan sebuah E-Modul Easy Learning Electric bagi topik Reka Bentuk Elektrik sebagai bahan rujukan bagi membantu pelajar Tingkatan 2 dalam menguasai topik elektrik dan menilai kesahan penggu..... 1319 hits |
7 | 2023 final_year_project | Pembangunan e-modul Eco V-Trip bagi subtopik Ekosistem Paya Bakau dan persepsi kebolehgunaan guru Nursyazilawani Sabri Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan mendapatkan persepsi kebolehgunaan e-modul
Eco V-Trip bagi subtopik Ekosistem Paya Bakau bagi kegunaan guru ketika sesi Pengajaran
dan Pemudahcaraan (PdPc). Objektif kajian ini adalah untuk; (i) membangunkan e-modul Eco
V-Trip bagi pengajaran dan pemudahcaraan subtopik Ekosistem Paya Bakau, Biologi
Tingkatan Lima yang mempunyai kesahan yang baik, (ii) mengenalpasti tahap kebolehgunaan
e-modul Eco V-Trip bagi membantu pengajaran dan pemudahcaraan subtopik Ekosistem Paya
Bakau, Biologi Tingkatan Lima, mengikut persepsi guru. Reka bentuk kajian ini adalah jenis
pembangunan berpandukan model ADDIE serta menggunakan pendekatan kuantitatif.
Populasi kajian adalah 60 orang guru Biologi, manakala sampel kajian dipilih menggunakan
persampelan mudah yang melibatkan 38 orang guru Biologi di daerah Hilir Perak, Manjung,
Bagan Datuk, Batang Padang, dan Kinta Selatan. Instrumen borang soal selidik kesahan pakar
dan soal selidik kebolehgunaan dig..... 1124 hits |
8 | 2023 final_year_project | Pembangunan modul latihan berasaskan aplikasi permainan digital flippity bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi Tingkatan 2 Muhammad Saiful Fitri Daud Pembelajaran abad ke 21 merupakan suatu proses pembelajaran yang berpusatkan
kepada pelajar. Dimana pembelajaran secara konvensional iaitu dengan menggunakan
buku teks dan papan putih sudah lagi tidak relevan pada zaman sekarang. Murid
menjadi cepat bosan disebabkan suasana pembelajaran yang membosankan.
Penggunaan alat bantu mengajar amatlah diperlukan oleh seorang guru didalam kelas.
Kajian ini bertujuan untuk membina modul latihan berasaskan aplikasi permainan
digital flippity bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi Tingkatan 2. Modul ini
dibangunkan dengan menerapkan penggunaan model ADDIE yang melibatkan lima
fasa iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Reka bentuk
kajian ini adalah melibatkan penyelidikan dan pembangunan yang berbentuk
penyelidikan kualitatif secara temubual. Instrumen kajian terdiri daripada borang soalan
temu bual separa berstruktur kesahan dan kebolehgunaan. Bagi memastikan modul ini
sesuai digunakan, tiga orang pakar tel..... 501 hits |
9 | 2022 final_year_project | Pembangunan Modul Simulasi Pengaturcaraan Blok Arduino menggunakan Tinkercad dan kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih Fizik di UPSI Aida Suraya Zainudin Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Simulasi Pengaturcaraan Blok Arduino
menggunakan Tinkercad serta mengkaji tahap kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih
Fizik Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Reka bentuk pembangunan bagi kajian ini
adalah berasaskan Teori Konstruktivisme dan Model ADDIE. Seramai 52 responden dalam
kalangan guru pelatih Fizik di UPSI telah diambil sebagai responden melalui kaedah
pensampelan bertujuan untuk mengkaji tahap kebolehgunaan modul. Instrumen kajian yang
digunakan dalam kajian ini adalah borang penilaian kesahan pakar dan borang soal selidik
kebolehgunaan dengan menggunakan skala Likert Empat mata. Kaedah yang telah digunakan
untuk menganalisis kesahan pakar adalah melalui kaedah peratus persetujuan pakar. Pengkaji
juga turut menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) bagi
memperolehi nilai pekali kebolehpercayaan Cronbach Alpha manakala data bagi soal selidik
kebolehgunaan dianalisis mengguna..... 757 hits |
10 | 2022 final_year_project | Pembangunan modul pembelajaran berasaskan projek Our Toys Kingdom: pengintegrasian asas inovasi dan kreativiti dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak Nur Fatini Adila Mohd Faudzi Kajian ini dijalankan bagi membangunkan sebuah modul pembelajaran berasaskan
projek pembinaan alat permainan idaman “Our Toys Kingdom' yang mengintegrasikan
asas inovasi dan kreativiti dalam pendidikan awal kanak-kanak di bawah (i) tunjang
komunikasi (bertutur untuk menyampaikan idea), (ii) tunjang kerohanian, sikap, dan
nilai (kerjasama), (iii) tunjang perkembangan fizikal dan estetika (perkembangan motor
halus dan meneroka pelbagai pergerakan, ekspresi kreatif, dan aplikasi seni) di dalam
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) semakan 2017 bagi kanak-kanak
berumur enam tahun. Tinjauan awal mendapati guru-guru prasekolah tidak
menggabungkan kemahiran pemikiran kreatif dalam pengajaran mereka. Kemahiran
guru yang terhad dalam melaksanakan pembelajaran berasaskan projek berlaku kerana
kurang penghayatan dalam mentafsir kurikulum serta kurang pengetahuan dalam
mengendalikan kaedah ini disebabkan kurangnya panduan yang jelas dalam dokumen
KSPK itu sendiri. Pendekata..... 543 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 4 | [ Next ] [ Last ] |